Sedm let po svém založení se Československé státní aerolinie (ČSA) rozhodly opustit hranice tehdejšího Československa a vyslat svůj první stroj do zahraničí. Stalo se tak před 85 lety, 1. července 1930, na lince Praha - Záhřeb.
Na první zahraniční spoj aerolinky nasadily letoun Ford 5 AT-C Trimotor pro 14 cestujících a dvoučlennou posádku. Z chorvatského Záhřebu byla trasa později prodloužena do Sušaku. O tři roky později přibyla linka Praha - Bukurešť a v roce 1936 byly zahájeny pravidelné lety z Prahy do Moskvy. Teprve následující rok se na palubách letedel ČSA objevily letušky a do začátku druhé světové války, která rozvoj ČSA přerušila, bylo možné s ČSA z Prahy zaletět i do Bruselu, Paříže, Říma a Budapešti.
ČSA byly založeny 6. října 1923 a o 23 dní později podnikly svůj vůbec první let z Prahy do Bratislavy. V následujících letech byla Praha letecky propojena s Brnem, Košicemi a západočeskými lázněmi.
Po válce aerolinky obnovily činnost už jako jediný letecký dopravce v zemi. V posledních letech se ČSA (od roku 1995 České aerolinie) dostaly zejména kvůli ekonomické krizi a propadu zájmu o leteckou dopravu do vážných potíží. České aerolinie loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy.
Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají necelých 700 lidí.