Možná můžeme použít výraz revoluce. Protože to, co se v minulém roce odehrálo ve světě módy, se jinak označit nedá. Ještě nikdy dříve si věhlasné módní značky nevybraly jako své reprezentantky tolik žen ve vyšším věku.
Světe zboř se, módní společnost Dolce&Gabbana věnovala část své kolekce italským babičkám. Pánové tvořící tuto značku ji tak nazvali, jinými slovy, šlo o oblečení, které sluší seniorkám. Nevídaná věc, tahle firma přece vždy navrhovala odvážnou módu pro slečny a mladé dámy. Neméně slavná značka Céline si jako svou tvář vybrala Joan Didionovou, americkou scénáristku a spisovatelku. Šarmantní osmdesátnice se tak stala reprezentantkou značky, jejíž modely dříve předváděly osmnáctileté dívenky.
Sylviane Degunstová. To je další jméno, které je dobré znát.Francouzka žijící v Británii se stala jednou z nejžádanějších modelek. Je jí padesát šest a nikdy si nezačala barvit vlasy. Není příliš vysoká, je hodně štíhlá. Na první pohled nejde o výraznou krasavici, zkrátka zajímavá žena s šarmem. Jednoho dne šla v Londýně po ulici a oslovili ji hledači výrazných tváří. Zpočátku myslela, že si z ní dělají legraci. Jenže pak začaly přicházet nabídky.
"Důležité je nesoutěžit s mladými dívkami. Jsou krásné. My ženy ve vyšším věku už jsme jiné. Nikdy se jim nemůžeme rovnat. Můžeme ale tvořit zajímavý kontrast. Věřte, že když takhle přistoupíte ke stárnutí, život je jedna velká zábava a legrace," uvedla v jednom z rozhovorů. Francouzské módní časopisy začaly používat titulky ve stylu Revoluce starých dam. Sylvie Fabregonová, která vede v Paříži modelingovou agenturu Masters, v jednom rozhovoru říká: "Lidé nejsou hloupí a už jim došlo, že dívenky s hladkou pletí, které dělají reklamy na krémy proti vráskám, mají krásnou pleť, protože jsou mladé, ne proto, že se natřely tím krémem. Ale když krém propaguje žena v letech, která dobře vypadá, může to k nákupu nalákat mnohem více lidí. Je přesvědčivější."
Někteří marketingoví tvůrci tvrdí, že jde jen o přechodný tah, jak na sebe značky chtějí upoutat pozornost, ale svět reklamy a módy podle nich vždy bude přát lidem mladým a krásným. Jiní naopak míní, že jde o přirozenou reakci na to, že populace v Evropě a ve Spojených státech stárne a že šedesátileté dámy mají nyní stejný zájem o módu a kosmetiku jako ženy čtyřicetileté. Že už zkrátka mizí vrstva babiček, které říkají: Ale to už pro mě není, to už je v mém věku jedno.
V tomto směru není Česko pozadu. Důkazem je nejen úspěch projektu Hledáme zralé modelky na i60, ale změny vidíme i v tuzemských časopisech. Kupříkladu příloha MFDNES Ona Dnes loni předvedla módu pro starší dámy, stejně tak časopis Vlasta. Dámy v letech předvádějící módu byly k vidění i v časopise Marianne. Před pár lety to byla věc nevídaná. Lidé pohybující se v mediálním světě vědí, že mnozí šéfredaktoři odmítali dát na titulní lesklé stránky magazínů i ženy ve věku kolem čtyřicítky se zdůvodněním, že jsou moc staré a že lidi zajímají jen hezké mladé dívky.
Šéfredaktoři se však naštěstí mění a mění se i trendy ve společnosti. Tenhle trend právě vede. Tak si ho užijte, dámy.