Smrt je v zájmu všech!
FOTO: autor

Smrt je v zájmu všech!

17. 7. 2016

Nerozumíte titulku? Přijde vám nesrozumitelný a chtěli byste se dozvědět, co tím chtěl autor říci? Tak čtete dál.

Vstupní brána do článku
V našem povídání o médiích pokročíme dále. Vy, co jsme minuli první část o „bulvaritě“ médií se podívejte zde. Pojďme se dnes věnovat titulkům, těm vstupním branám, jimiž máme projít do útrob článku a strávit u něj nějaký čas. Ovšem nejprve je dobré si uvědomit, že každé noviny mají svého vlastníka, který naprosto přirozeně sleduje své komerční zájmy. Noviny se tak, ač to mnohý čtenář slyší nerad, stávají HLAVNĚ nosičem reklamy, z níž je placen (nejen) tisk, ale celá plejáda dalších činností. Od redaktora, reportéra, korektora, editora, správce webu, obchodního zástupce... až po šéfredaktora a nakonec majitele.

Mimochodem právě „skandální“ titulek a velký atraktivní obrázek je typickým znakem bulváru. Odborné studie ukazují, že titulek si přečte většina čtenářů, část z nich prolouská i záhlaví, tzv. perex, a jen zlomek z nich článek rozklikne a ještě menší část ho dočte do konce. Pokud je k tomu titulek „donutí“, odvedl „titulkář“ dobře svou práci. Málokdy je autorem titulku autor článku, nejčastěji ho vytvoří redaktor či editor (jakýsi „zodpovědný redaktor“ a kontrolor v jedné osobě) sedící v redakci. Všimli jste si, že často titulky nekorespondují s obsahem článku? Mladá Fronta na svém serveru měla dne 15. 7. titulek: „Rodiče přijeli pro dceru na tábor. Našli psí výkaly i lahve od alkoholu.“ To tam muselo vypadat strašně. Jenže ve článku se píše, že „Hygiena při následné kontrole na místě závažné nedostatky nenašla.“ V současné době se pozornost čtenářů odvrací od klasických tiskovin a míří na web. A právě na internetových titulcích si dnes ukážeme principy, které nás mají za úkol vtáhnout do čtení.

 Co funguje aneb titulkové triky
- Jméno známé osobnosti
Co si budeme nalhávat, většina čtenářů je zvědavá na pikantnosti a detaily ze života lidí známých z médií. Tím se tvoří kruh. Čím více známý člověk je, tím více ho média chtějí. A pokud je ochotný spolupracovat, tím lépe pro média a pokud mu to nevadí, tak i pro něj. Extrémním příkladem byla Iveta Bartošová živící stránky bulváru ještě týdny po své smrti. Naopak lidé, kteří jsou celebritami ve svém oboru, ale o mediální pozornost nestojí, unikají veřejné pozornosti. Kolik toho víte o Markovi Ebenovi nebo holywoodském herci Karlu Rodenovi?

- Číslovka
Ano, to jsou všechny ty všemožné Desatera, kde na dovolenou, tipů na nejlepší cokoli... zkrátka číslovka zabírá. I kdyby se měla za hodinu změnit. Svobodné fórum: Terorismus? Nákladní auto vjelo do lidí v Nice. 30 mrtvých. České noviny: Při útoku v Nice zemřelo 80 lidí, Hollande viní teroristy. Český rozhlas : Při atentátu v Nice zemřelo víc než 70 lidí. Aktuálně.cz: Kamion smrti srazil nejméně 84 lidí...

- Rakovina, smrt, Hitler...
Jsou témata, která jsou obecně známá, témata, jež máme v povědomí a bojíme se jí (rakovina, smrt) a nebo s nimi jsme denně ve styku (peníze). Pokud do titulku dostanete něco z výše napsaného, nejlépe tak, aby se čtenář s tématem dokázal ztotožnit, máte částečně vyhráno.

- Nadsázka a přehánění
Česká televize: „Svědci z Nice: Bylo to jako na bojišti, všude byli mrtví, celé město utíkalo.“ Nice mělo podle sčítání v roce 2012 rovných 343 629 obyvatel, což je o něco méně, než v Brně. Kampak asi „celé město“ utíkalo? Dovolme si spekulaci, že by se podobná tragédie odehrála v Brně před vlakovým nádražím. Utíkali by lidé ze Soběšic, Žabovřesk, Vinohrad nebo některé jiné ze 29 samostatných městských částí?

- Jednoduchost a srozumitelnost
Čtenář by měl titulek pochopit. Je hloupost používat cizí slova či málo známé odborné výrazy. Je mnohem lepší napsat: Jak napsat titulek, který prodává, než Jak správně na click-bait titulek. V podstatě jde o totéž, ale klikli byste na druhý slogan? A jelikož se bavíme o titulcích pro masová média a ne pro odborníky, tak je nutné být co nejsrozumitelnější.

Není nikterak velkou nadsázkou napsat, že správně napsaný titulek zajišťuje médiu rozkliknutí článku. Správně vybalancovat nadsázku, věcnou správnost, míru atraktivity a zároveň pravdivost, je docela umění. Mimochodem, neotevřeli jste si tenhle článek právě proto, že vás... zaujal titulek? A možná tomu napomohl obrázek. Ale o těch zase někdy příště.

 

 

 

média
Hodnocení:
(4.5 b. / 8 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 46. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?