Tím nadpisem mám na mysli Novinu s velkým „N“. Železniční stanice s tímto jménem se nachází na trati z Liberce do České Lípy. Novina je součástí malebné obce Kryštofovo Údolí. O něm jsem se již zmínila v článku zde.
Právě v této obci se nachází pozoruhodné stavební dílo, které bylo označeno jako technická památka. Jde o kamenný viadukt Novina, jenž nevede rovně, nýbrž do oblouku. Má úctyhodnou výšku 29 metrů, je dlouhý 230 metrů. Železnice je položena na čtrnácti mohutných podpěrných sloupech, které vytvářejí zajímavé oblouky o maximální šíři až dvanácti metrů. Pro mě bylo fascinující zjištění, že výstavba tohoto krasavce trvala pouhé dva roky (1898-1900).
Budete-li se tam chtít dostat vlakem, musíte použít jen osobní, nikoliv rychlík, protože ty v Novině nezastavují. Ovšem při jízdě vlakem budete spíše obdivovat krásné vyhlídky do krajiny a do údolí, aniž byste stačili ocenit dílo, po němž se vlak s vámi pohybuje. Proto doporučuji vystoupit a k viaduktu buď dojít od vlakové zastávky, případně k němu přijet autem. V obou případech ho můžete obdivovat v celé jeho kráse a velikosti. Pomůcka pro vaši navigaci: GPS: 50°45'30.020"N, 14°56'25.276"E
(Do Kryštofova Údolí - Noviny jezdí také autobus z Liberce).
Měly jsme štěstí, když jsme u viaduktu s kamarádkou Mílou zastavily, tak za chvíli po mostě zrovna projížděl vlak. Smůlu jsem však měla s focením – než jsem sebe i aparát uvedla do pohotovosti - tak byl vlak fuč. Ten prý po chvíli zajíždí do 802 m dlouhého tunelu, dalšího úctyhodného díla. Zakladatelé železnice se totiž také museli vypořádat s proražením vysokého Ještědského hřebenu. Mají můj obdiv!
Nakonec musím zmínit i Malý viadukt, který byl však naší první zastávkou – jakýmsi předkrmem před tím hlavním chodem, zmíněným výše. Ačkoliv je mnohem menší, tak se nám také zamlouval, jakoby se vznášel nad kouzelnou krajinou. Ten je vysoký „jen“ 17 metrů, má deset opěrných sloupů a celkovou délku 127 metrů.
Tak již vzhůru na trať Liberec - Česká Lípa (nebo aspoň do malé fotogalerie).