Sedačková lanová dráha vedoucí z Pece pod Sněžkou přes Růžovou horu na Sněžku, která je nestarší dochovanou původní lanovkou v Česku, ukončí 2. září po 63 letech svůj provoz. Nejpozději koncem března 2014 by ji měla vystřídat nová, moderní kabinková lanovka. Do té doby ale budou muset turisté prověřit svojí fyzickou kondici a vyšlápnout na nejvyšší českou horu pěšky.
Stavba byla obtížná
První dolní úsek "babičky mezi českými lanovkami" končící na Růžové hoře byl zprovozněn v lednu 1949 a po celé délce se trvale jezdilo od 1. července 1950. Lanovku vyrobila v licenci švýcarské firmy Von Roll chrudimská Transporta a její dělníci při stavbě podávali obdivuhodné výkony – první lana například vynášeli holýma rukama. „Na silných lanech zavěšené sedačky dopraví vás pohodlně v několika minutách až k cíli vaší túry, na vrchol Sněžky,“ lákal k výletu na dominantu Krkonoš Československý filmový týdeník v roce 1949.
Velký zájem výletníků
Turistů toužících po pokoření vrcholku nejvyšší české hory je dostatek v zimě i v létě, služeb lanovky jich každoročně využívalo přibližně 200 tisíc a až na Sněžku vyjela asi polovina z nich. Pohon obou dosluhujících samostatných sedačkových lanovek umístili konstruktéři do přestupní stanice na Růžové hoře. Horní úsek je delší, měří 1967 metrů, dolní část pak 1560 metrů. Dosluhující lanovka každou hodinu přepravila 250 lidí a sedačky jezdily rychlostí devět kilometrů za hodinu. Jízda z dolní stanice v Peci pod Sněžkou až na vrchol Sněžky trvala 25 minut a cestující při ní překonali převýšení 704 metrů.
Problémy s ochranáři
Podle původního projektu měla lanovka sloužit pouze 17 let. Přestože její provoz nebyl úplně bezproblémový a zejména na horním úseku občas v zimě lano padalo z podpěr, první větší rekonstrukce se uskutečnila až v roce 1980 po dlouhých přípravách. Již v 80. letech se také zrodila myšlenka na stavbu nové lanovky. Proti ní se však postavili ochránci přírody, kteří s výstavbou nesouhlasili. Jiní chtěli stávající lanovku dokonce zrušit, aby se tak omezil pohyb turistů na Sněžce.
Stavební povolení získala nová lanovka až v roce 2008 a za rok poté dostala rekonstrukce zelenou i od Evropské komise v Bruselu. Osud staré lanovky se začal naplňovat postupně, nejprve byl letos v květnu odstaven horní úsek a teď skončí i provoz dolní části na Růžovou horu.
Nová bude komfortní
Stavba nové lanovky začala loni v září, technologie tentokrát pochází od italské firmy Leitner. Celkem by lanovka měla přijít na zhruba 300 milionů korun, 70 procent z toho uhradí dotace z fondů EU. Jízdné by se na lanovce měnit nemělo, dospělí tedy zaplatí za jízdu až na vrchol 190 korun a děti do deseti let 100 korun. Trasa bude téměř shodná jako předtím, jen u dolní stanice v Peci bude o trochu delší.
Jízda až na vrchol by se ale díky vyšší rychlosti měla s novou lanovkou zkrátit o třetinu, na zhruba 16 minut. Hodinová kapacita lanovky zůstane na 250 lidech. Nová lanová dráha bude mít místo dosavadních otevřených sedaček pro dva pasažéry komfortnější čtyřmístné kabinky. Lanovka také bude lépe odolávat větru, jehož síla je na Sněžce pověstná.