Organizátoři předváděcích akcí našli nový trik, pomocí kterého se snaží obejít novelu občanského zákoníku a znesnadnit zákazníkům odstoupení od kupní smlouvy. Upozornil na to spotřebitelský časopis dTest. Na předváděcích akcích je zejména seniorům prodáváno často předražené zboží. Prodejci podle České obchodní inspekce (ČOI) často klamou zákazníky a používají agresivní praktiky prodeje.
Novela občanského zákoníku, jež začala platit letos v květnu, odstranila obchodníky zneužívanou výjimku o sjednání osobní návštěvy. Obchodníci na předváděcích akcích a podomní prodejci pomocí této výjimky spotřebitele zbavovali možnosti odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů.
Právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička ale upozornil, že zákonodárci zároveň zavedli novou výjimkou, která se vztahuje pouze na opraváře. Nově proto platí, že pokud je zboží opraveno nebo upraveno v místě určeném spotřebitelem, tak nelze od smlouvy odstoupit. V ostatních případech je zákazník chráněn čtrnáctidenní lhůtou.
Obchodníci si tak na předváděcích akcích již nesjednávají návštěvy u spotřebitele, které jsou často fiktivní, ale zákazníka nechávají podepsat kromě kupní smlouvy i smlouvu o úpravě a opravě zakoupených věcí. "Samozřejmě nic neopravují a spoléhají, že se schovají za výjimku a nebudou muset spotřebiteli vracet peníze. Nemají ale pravdu, neboť smlouva nebo její část, která obchází zákon, je neplatná," podotkl Borovička.
Senioři, kteří nemají hotovost, na předváděcích akcích podepisují i úvěrové a rozhodčí smlouvy. Také od těchto smluv je podle Borovičky možné odstoupit, protože zanikají spolu se smlouvami o koupi. Spotřebitelé to ale musí oznámit úvěrové společnosti.
ČOI letos zjistila závady na dvou třetinách kontrolovaných předváděcích akcí. Nejčastějším porušením zákona na předváděcích akcích zůstává používání nekalých obchodních praktik, včetně těch agresivních či nátlakových. "Přetrvávají i nedostatky v poskytování informací o podmínkách uplatnění práva z odpovědnosti za vady prodané věci, včetně podmínek pro uplatnění rozporu s kupní smlouvou a samotném reklamačním řízení," uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová
Podle ČOI výsledky kontrol opakovaně potvrzují, že obchody uzavírané mimo prostory obvyklé k podnikání nadále patří k nejproblematičtějším formám prodeje na území České republiky. Četné stížnosti současně svědčí o tom, že přes veškeré mediální aktivity a upozornění ČOI zájem o ně neklesá.