Užít si nyní v létě v nějaké podobě dovolenou se chystá sedmdesát pět procent Čechů. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Rondo Data. „Nejvíce , téměř polovina lidí si bere dovolené dva týdny, tři týdny si bere sedmnáct procent lidí a týden patnáct procent,“ uvedl Tomáš Kučera, jednatel společnosti, která průzkum prováděla.
Co se týká míst, vede Česko. V naší vlasti se letos chystá trávit volno přes pětačtyřicet procent lidí. Nejčastěji jezdí po vlastní ose, tedy autem. Co se týká zahraničí, vede klasicky oblíbené Chorvatsko, následuje Slovensko, Itálie, Španělsko, Řecko, Egypt a Turecko. Dvacet pět procent dotázaných uvedlo, že se chystá využít služeb nějaké cestovní kanceláře. Mezi ty, kteří nejčastěji cestují s cestovkou, patří senioři a rodiny s malými dětmi. Naopak mladí lidé, bez dětí, častěji volí způsob, že si sami zabookují letenku i ubytování a vyrazí bez služeb cestovní kanceláře.
Průzkum však potvrdil jednu českou specialitku. A tou je tleskání v letadle. Mnoho cizinců si totiž dělá legraci z toho, že mezi českými turisty je zvykem při přistání tleskat. Ne, opravdu to není běžné, nejčastěji je ten jev vidět v charterových letech pořádaných cestovními kancelářemi, tedy u typických dovolenkářů. Ale že by někdo tleskal například v normálním linkovém letu z New Yorku do Buenos Aires? Opravdu ne. V průzkumu se k tleskání přiznalo třicet šest procent Čechů. Uváděli, že to berou jako projev poděkování pilotům za kvalitní a bezpečný let. Devatenáct procent Čechů uvedlo, že sice netleskají, ale tleskání ostatních jim nevadí. Přes šest procent se vyslovilo v tom smyslu, že jim tleskání spolucestujících připadá trapné a netleskli by si za žádnou cenu. Pozoruhodné, jak i taková banalita dovede lidi rozdělit na různé skupiny, které si nerozumí, že?
Autoři průzkumu se také ptali, co si vlastně Češi pod pojmem dovolená představují. Zda poznávání, aktivitu nebo povalování se. Padesát sedm procent lidí uvedlo, že se snaží kombinovat obojí. Tedy, že si chtějí odpočinout, ale zároveň být aktivní, tedy něco poznat, prožít, zkusit něco nového. Pokud cestují po Česku, považují za ideální částku investovanou do dovolené pět tisíc korun na osobu. Jen osm procent lidí považuje za ideální utratit při letní dovolené před třicet tisíc korun na osobu.
Cestovní kanceláře se shodují, že se v posledních letech takzvaný typický český turista hodně změnil. Jednak zestárnul. Lidé středního a vyššího věku tvoří jejich výraznou klientelu. Stal se náročnější. Jinými slovy, už ví, co chce, už něco viděl, někde byl a nebojí se vyslovit svá přání a představy. Už tolik nešetří. Lidí, kteří cestovali s konzervami, výrazně ubylo. I mnozí senioři, kteří si nemohou dovolit finančně vyskakovat, berou dovolenou jako čas, kdy si dopřejí více, než v běžném životě po celý rok. A tak si buďto rovnou zaplatí polopenzi nebo all inclusive, nebo se stravují sami, ale občas si vyrazí do místní restaurace.
I toto léto se však potvrzuje, že dopřát si týden či dva v jiném prostředí, je pro většinu lidí nezbytnost a že je úplně jedno, jestli jde o lidi mladé nebo o seniory. Cestování prostě baví většinu Čechů.