OutDoor Friedrichshafen je předním světovým veletrhem zaměřujícím se na turistiku a outdoor, který se každoročně v létě koná v Německu, tradičně už od roku 2010. Každý, kdo prochází branou výstaviště, musí žasnout nad rozsahem akce, množstvím novinek a inovací.
A jak si v této obrovské světové konkurenci stojí české značky?
„Lidé u nás si ani neuvědomují, jak velkým podílem přispívá česká produkce do celosvětového „balíku“ outdoorového vybavení a oblečení. Nejen co do objemu, ale především kvalitou se české značky řadí k absolutní špičce a starají se o výbornou pověst České republiky ve světě. Mohl bych jmenovat mnoho velmi úspěšných a oblíbených značek, o nichž mnozí zákazníci ani netuší, že pocházejí z České republiky. Je to například Pinguin, Hannah, Husky, Sensor, Kilpi, Tilak, Direct Alpine, Sir Joseph, Warmpeace, Progress, Boll, Trimm, Loap, Alpine Pro, Nordblanc a další,“ říká Jaroslav Skalka z e-shopu 4camping.cz, který také stojí za projektem Výstava stanů a vybavení do přírody.
Nadšení pro věc jako předpoklad úspěchu
Výše jmenované české značky se řadí mezi největší hráče na světovém trhu v tomto oboru, a to hned z několika důvodů. Především – ve vedení většiny z nich stojí lidé s duší a srdcem oudooráře – cestovatelé, turisté, horolezci…, kteří mají bohaté osobní zkušenosti z častého pobytu v přírodě, a proto dobře vědí, jaké vybavení je zapotřebí a které materiály nejlépe fungují v různých situacích i rozmanitých přírodních podmínkách.
Tyto poznatky pak uplatňují při vývoji nových produktů. A protože u většiny lidí z těchto českých firem skutečně platí, že práce je pro ně koníčkem, promítá se jejich nadšení pro věc jak do vztahu k zákazníkům tak do vedení firmy. „České firmy tak dokážou držet krok s mezinárodními koncerny a svým zápalem, nadšením i know-how je v mnoha případech i převyšují. Vynikající pověst v membránovém oblečení má například značka Tilak. Direct Alpine je zase mezi znalci považován za snad nejlepšího výrobce outdoorových kalhot. Česká značka Sir Joseph, o níž se ještě dnes někteří domnívají, že se jedná o americkou firmu, je jedničkou na expediční spacáky a vybavení nejvyšší kvality. Co se týká produktů s péřovou izolací, je uznávaným výrobcem Warmpeace, Pinguin má zase výsadní postavení mezi producenty turistického a kempingového zboží, protože vyčnívá nad ostatní vynikajícím poměrem cena/výkon,“ vyjmenovává nejúspěšnější české výrobce Jaroslav Skalka z e-shopu 4camping.cz, který stojí za projektem Výstava stanů a vybavení do přírody
Hlavní trend – šetrnost k přírodě
A jak se daří českým výrobcům skloubit náročné požadavky na odolnost materiálů s ekologickým přístupem? „Poslední roky je ekologie a šetrnost k přírodě nosným tématem a hnacím motorem vývoje. Zrovna v této oblasti ovšem ještě máme oproti západu co dohánět – tlak ze strany zákazníků totiž zatím není v Česku tak velký jako ekonomická stránka. Ale je vidět, že se i u nás přístup k této problematice začíná měnit a výrobci si svoji odpovědnost uvědomují," dodává Skalka.
Díky technologické vyspělosti již pro ně není takový problém vyrábět mnohé produkty stejně odolné a funkční, ovšem za použití ekologičtějších postupů, a proto tuto možnost čím dál více využívají. Je třeba veřejným tajemstvím, že drtivá většina spacáků a bund má izolační výplně vyrobeny z recyklovaných plastů. A takových příkladů je mnoho. "Když bych měl shrnout své aktuální poznatky z letošního veletrhu ve Friedrichshafenu, pak hlavní trend je důraz na šetrnost k přírodě, další pak jednoznačně tlak na zmenšování objemu a snižování váhy. Ten je sice daleko více patrný v oblasti hardwaru-vybavení, ale ani v textilu ho nelze přehlédnout,“ uzavírá Jaroslav Skalka z 4camping.cz.