Ceny elektřiny vyletěly. Jak nejlépe zareagovat a ušetřit?
Ilustrační foto: pixabay.com

Ceny elektřiny vyletěly. Jak nejlépe zareagovat a ušetřit?

5. 2. 2019

Roky, kdy si české domácnosti užívaly levných energií, jsou pryč. Zvýšení cen pocítí ve svých peněženkách všichni. Přesto jsou cesty, jak dosáhnout toho, aby se do rodinného rozpočtu promítly co nejméně. Základem je mít přehled o cenách jednotlivých dodavatelů. Možná úspora až několika tisíc korun ročně za to stojí.

ČEZ, EON, Bohemia Energy, Centropol a řada dalších dodavatelů zdražila. A zvyšování cen pokračuje také u dalších dodavatelů. Podle informací z internetu k němu brzy přistoupí také společnost Innogy. Naproti tomu například Pražská energetika nebo LAMA energy ceny od ledna nezvýšily a jejich zákazníkům se tak na faktuře projeví pouze nárůst regulované složky ceny elektřiny.

Regulovaná vs. neregulovaná cena
Důležité je na tomto místě připomenout, že regulovaná složka tvoří jen necelou polovinu celkové ceny elektřiny. Zdražení tzv. silové elektřiny na burze se tedy promítne do výsledné ceny daleko méně, než ukazují absolutní čísla, není proto při zprávách o vysokém růstu cen na energetické burze v Lipsku propadat panice.

„Na regulované složce se největší měrou podílí náklady spojené s distribucí energie, to znamená provoz a údržba veškerého vedení, transformátorů a podobně. Druhou nejvýznamnější složkou je příspěvek na výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů, tedy solární a větrné elektrárny, bioplynové stanice a další alternativní zdroje,“ vysvětluje Ladislav Pšenčík, obchodní ředitel LAMA energy. Méně milé je zjištění, že od nového roku došlo ke zvýšení právě regulované složky ceny energie, takže celkově dochází souběhu růstu cen, přičemž dodavatelé sami ovlivňují pouze cenu silové elektřiny.

„Elektřina u většiny dodavatelů v průměru zdražila o deset procent. Na druhé straně, i když došlo oproti minulosti k určitému srovnání nabídky u jednotlivých dodavatelů, stále je mezi nejlevnějšími a nejdražšími rozdíl zhruba totožných deset procent. Volbou vhodného dodavatele tedy lze, alespoň pro daný moment, zvýšení ceny eliminovat,“ říká Ladislav Pšenčík.

Fixovat či nefixovat?
Také je důležité připomenout, že se velmi liší zvýšení ceny u těch zákazníků, kteří mají cenu zafixovanou na dobu určitou, a u těch, kteří si fixaci nezvolili a platí podle aktuálního cenového vývoje. Díky fixaci například zákazníci Bohemia Energy sice roky s jedním z produktů roky šetřili, ale po doběhnutí tohoto produktu čelili zdražení až o čtvrtinu. Krutý nárůst. Jak je možné, že někteří stále ceny drží a jiní zdražují? Energie se sice obchodují na burze v Lipsku, ale obchodník ji může nakoupit dopředu a vhodnými nákupy udržet po nějaký čas ziskovost i při nezvyšování cen, které objektivně rostou.

To je právě případ LAMA energy: „Našim zákazníkům nabízíme výhodné ceny a od ledna jsme je nezvýšili. Pro zákazníky, kterým dodavatel cenu zvyšuje, stojí za to zvážit, jestli se jim nevyplatí změnit dodavatele a zafixovat si současné ceny před jejich dalším zvýšením. Ceny energií totiž podle předpokladu expertů porostou minimálně do roku 2020. Například u nás si mohou zákazníci své produkty zafixovat na dva až tři roky,“ říká Ladislav Pšenčík.

Změny dodavatelů jsou v kurzu
Rostoucí ceny také naučily Čechy v hojnější míře využívat možnosti změnit dodavatele. V minulém roce změnilo dodavatele elektřiny téměř 600 tisíc domácností, což představuje 60% nárůst oproti cenově klidnějšímu roku 2017. Zde je důležité si připomenout, že na zvýšení ceny elektřiny nemusí zákazník přistoupit. Dodavatel je povinen nové podmínky zákazníkovi oznámit minimálně 30 dní předem, a pokud zákazník s novou cenou nesouhlasí, může od smlouvy nejpozději 10 dní před nabytím účinnosti změn odstoupit.

Důležité také je, že při odstoupení od smlouvy z důvodu nesouhlasu se zdražením, nemusíte čekat tři měsíce jako u klasické výpovědi ze smlouvy na dobu neurčitou, ale můžete ji vypovědět hned.

„Je to z důvodu ochrany zákazníka. Dodavatelé si sice vzhledem ke konkurenci na trhu nemohou dovolit zdražovat příliš razantně, nicméně rozdíly v jejich cenové politice samozřejmě jsou. Takže zákazníci, kteří nejsou s novými cenami spokojeni, si stále mohou vybrat pro ně výhodnějšího dodavatele. Dokonce za předpokladu, že dodavatel změněnou cenu neoznámí, může zákazník od smlouvy odstoupit až tři měsíce po zdražení,“ doplňuje Ladislav Pšenčík z LAMA energy.

Proti cenové politice svých dodavatelů bezmocní a určitě se vyplatí zvážit a propočítat vaše možnosti. Máte-li produkt, který není zafixovaný, zvolit dodavatele, který drží nižší ceny a fixaci minimálně na dva roky provést, v případě, že se Vám zdá zvýšení cen neakceptovatelného, můžete využít možnosti přestoupit jinam. Jak na to? Odpovědi na nejčastější otázky a tipy v přehledné podobě najdete například na stránkách tzb-info.cz.

energie
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 46. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?