Jarmile bude v prosinci 87 let, 2 roky žije v samostatném bytě v komplexu pro seniory v Praze a život bez řízení svého auta si vůbec nechce připustit: „Mám velké bolesti zad a chození je k nevydržení, takže jízda MHD už pro mě není. V autě mě záda nebolí a objedu si absolutně vše, co potřebuji a kdy se mi to hodí a nemusím obtěžovat děti,“ vysvětluje. Dokonce se při přestěhování nepřehlásila k místnímu praktickému lékaři, neboť ho provází pověst, že je velice těžké u něho získat kladný zdravotní posudek, který je k řízení nutný. Jarmila ví, že její lékařka, ke které chodí desítky let, jí pravděpodobně povolení k řízení vystaví a nechce tedy riskovat. „Takhle si zachovávám svoji samostatnost a doufám, že to ještě nějakou dobu vydrží,“ dodává.
Jarmila patří mezi 97 523 řidičů nad 80 let, kteří jsou v současné době u nás evidováni. V 65 letech musejí absolvovat první lékařskou prohlídku, další v 68 letech a pak vždy po dvou letech a lékařské osvědčení jsou povinni mít při řízení u sebe. Pokud prohlídku neabsolvují, hrozí jim pokuta až 25 tisíc Kč a zákaz řízení až na 1,5 roku. Lékař přitom nemusí hned přímo seniorovi zakázat řízení, ale má možnost stanovit různá omezení, např. povolit řízení pouze ve dne nebo do 50 km od místa bydliště atd.
Vážně nemocní senioři nemají nakonec problém připustit, že řízení už pro ně vhodné není, složitější je situace, pokud začnou trpět různými formami demence. Nástup může být plíživý, a hlavně takoví řidiči nemají náhled na své zdravotní omezení.
„Tatínek po osmdesátém roce začal trpět demencí a brzy bylo všem jasné, že za volant už nemůže. Tedy ovšem kromě něho,“ vzpomíná pětapadesátiletý doktor Tomáš, který byl zároveň tatínkovým praktickým lékařem. „Tatínek se na mě velice zlobil, že mu potvrzení nevystavím. A stejně se domáhal řízení, tak jsme museli schovat klíčky. Postupně se uzavíral do svého vlastního světa a vykládal nám, kam pojede a chodil se na auto dívat do garáže. Tak jsme si ani netroufli auto prodat, i když jen stálo v garáži,“ uzavírá Tomáš své vyprávění.
Přístup k problematice řízení seniorů ovšem není pouze represivní, a to je určitě dobře. V současnosti probíhá již druhý ročník vzdělávacího programu Jedu s dobou. Ten je zdarma a je určen široké aktivní motoristické veřejnosti seniorského věku – přesněji 65 a více let. Program je 6 hodinový a je možné ho absolvovat celkem v 8 centrech bezpečné jízdy po celé ČR, a to s vlastním vozidlem.
„Odpověď na otázku, kdy ukončit řízení auta, není často jednoduchá a záleží na mnoha faktorech. Každopádně seniorů, kteří absolvují lékařské prohlídky nutné k řízení, přibývá. V meziročním srovnání 2017 a 2018 u našich klientů nejvíce narostl počet prohlídek ve věkové kategorii 80 – 84 let, a to téměř trojnásobně. Po 85. roce věku počet prohlídek rapidně klesá a v kategorii nad 90 let máme jednoho řidiče,“ uvádí PaedDr. Josef Křivánek, ředitel marketingu Vojenské zdravotní pojišťovny ČR.