Děti se jí smějí, že je závislá na slevách. Ona argumentuje tím, že se naopak chová ekonomicky. Podobně jako ona žije mnoho seniorů.
Někteří na reklamní slevové letáky čekají, počtení v nich je pro ně přímo dobrodružná literatura a organizují si podle nich budoucí dny. Jiní lidé jimi opovrhují, označují je za metodu, jak lidi dostat do obchodů a nenápadně je přimět kupovat tam i věci, které vlastně vůbec nepotřebují. Z různých průzkumů však vyplývá, že přes devadesát procent Čechů letáky obchodních řetězců listuje, prohlíží si je, a to i v případech, kdy žádný nákup neplánují. A přestože je nakupování podle letáků spojováno často především s lidmi v penzi, kteří mají čas jednotlivé obchody kvůli slevám objíždět, velmi často jich využívají také ženy, které jsou doma s dětmi.
Společnost Česká distribuční dělala dotazníkové šetření, díky kterému chtěla zjistit, jak se Češi k letákům staví. Zda je obtěžují nebo je berou jako samozřejmou součást života nebo se jimi inspirují. „Ukázalo se, že řada lidí letáky čte, i když žádný nákup neplánuje. Také vyšlo najevo, že senioři mají na letáky odlišné požadavky než většina zákazníků. Většinou uváděli, že je zajímají slevy na základní potraviny, ale nepotřebují jich širokou nabídku a ani nijak neprahnou po novinkách. Oceňují jednoduché přehledné letáky s méně produkty na stránce a dobře čitelnými texty,“ uvedl Petr Sikora ze společnosti Česká distribuční. Mladší lidé naopak často letáky označovali jako zdroj inspirace, baví je ty, které mají zajímavý design a jsou v nich například i recepty. Neukázalo se však že by senioři byli jedinou skupinou, kterou letáky zajímají, jak bývá často vykreslováno.
„Štve mě, když je senior líčen jako člověk, který nemá co dělat a tak s nákupním vozíkem objíždí supermarkety a hledá slevy podle letáků. No jistě, že si letáků všímám a na rozdíl od sousedů mi nevadí, že je mám ve schránce. Já na ně i čekám. S mou penzí jedenáct tisíc mi ani nezbývá nic jiného než pečlivě přemýšlet, co a za kolik koupím,“ říká třiasedmdesátiletá Zita z Prahy. Je bývalá kuchařka a dodnes vaří ráda. Takže nakupování je pro ni vlastně koníčkem. „Umím nakupovat úsporně a kvalitně. Dokonce mě nákupy pověřují i dvě sousedky. Pěkně si vždy u kafíčka promyslíme nad letáky co potřebujeme, co se vyplatí a já to pak seženu. Není to tak, že bych nakupovala zbytečnosti jen proto, že jsou levnější a k tomu přihodila něco drahého, co nepotřebuju. Tak se chovají mladí lidé. Ale pro nás, osaměle žijící ženy s malou penzí, je pečlivé plánování nákupů opravdu nezbytností a jestliže si z toho někdo dělá legraci, přála bych mu zkusit žít naše životy,“ vysvětluje.
Petr Sikora, který dotazníky vyhodnocoval, uvedl, že některé společnosti již nyní uvažují o tom, že by vyráběly letáky zaměřené speciálně pro seniory, které by byly přizpůsobeny jejich představám a potřebám. Marketingové metody jsou nyní tak propracované, že podle něj není problém tipovat lokality, kde žije více lidí vyššího věku a tam nosit letáky jiné, než do míst obývaných především rodinami s malými dětmi.
Další průzkum provedený tentokrát společností Incoma GfK ukázal, že roste počet lidí, kteří zakazují házení letáků do svých stránek. „Celkový vývoj vede k tomu, že lidé přestávají dělat zbytečné věci. Buď se letáky důsledně řídí a vědí proč nebo se na ně ani nepodívají, protože je to prostě nezajímá,“ uvedl ředitel výzkum Zdeněk Skála.
Existuje i skupina lidí, kteří nabídkám z letáků podléhají tak, až přestávají být schopni racionálně vyhodnotit, zda jsou opravdu výhodné. Jedna seniorka z Ostravy nutí svého muže, aby s ní jezdil do různých obchodů. On to vidí takto: „Žena si prohlíží leták a zjistí, že někde je výhodné velké balení pracího prášku. Sice ještě jedno velké balení máme doma, ale trvá na tom, že pro ně musíme jet. Supermarket je na opačném konci města, takže to, co projedeme na benzínu, je někdy víc, než to, co ušetříme. Za dva dny mi s nadšením hlásí další velmi skvělou věc, kterou mají na dalším konci města. Takže zase jedeme. Když nejedeme, je mrzutá a nedá se s ní vydržet. Několikrát jsme o tom mluvili, ale mám pocit, že letáky a slevy jsou pro ni něco jako droga. Nedávno jsme jeli pro výhodnou čokoládu. Koupili jsme dvacet tabulek. Opravdu byla o polovinu levnější než je běžně. Takže máme doma dvacet tabulek čokolády. Nevím na co, vnoučata přijdou jednou za měsíc a na sladké moc nejsou. Já mám cukrovku a žena se snaží sladké nejíst, aby nepřibírala. Ale čokolády byly levnější a jí to přineslo pocit uspokojení, ba přímo vítězství z úspěšného lovu.“
Psychologové označují lidi, kteří letákům enormně podléhají, za typy, které si rády nechávají radit, řídit někým svůj život, nevadí jim být na někom či na něčem závislí. Ne každého totiž k zájmu o slevy žene opravdu těžší ekonomická situace, ale velmi často na nich jsou přímo závislí lidé, kteří na tom zase až tak špatně ekonomicky nejsou. Je to pro ně někdy spíše zábava, něco podobného jako sport či lov.