V ostravském Domově pro seniory Kamenec proto zavedli videohovory, tedy možnost povídat si přes Skype, přes Facebook. Povídáme si o tom s jeho ředitelem Jurajem Chomičem. A nejen o tom.
Co je v současné době pro obyvatele vašeho domova nejtěžší? Chápou vůbec, že kvůli karantény za nimi nikdo nemůže na návštěvy?
Odpověď na tuto otázku se různí podle toho, zda jde v našem případě o uživatele orientovaného, částečně orientovaného či neorientovaného. V prvních dvou případech je pro ně nejtěžší jednoznačně to, že jim chybí kontakt s rodinou a jejich dalšími blízkými. Přestože převážná část našich uživatelů současnou situaci s koronavirem chápe, stýská se jim a stesk se promítá do všech jejich aktivit.
Dá se s tím něco vůbec dělat?
Dá se to částečně zmírnit. Například nabídkou videorozhovorů přes Skype a Facebook, kterou našim uživatelům zprostředkováváme.
Je zájem? Nediví se někteří z nejstarší věkové kategorie seniorů, že je něco takového možné?
Tuto naši novou nabídku spojenou s uvedenými sociálními sítěmi zatím využívá přibližně deset rodinných příslušníků denně. Může se to zdát málo, ale je nutné to hodnotit z toho pohledu, že jde o aktivitu novou, která má potenciál se ještě rozšířit. Hlavně počítáme s tím, že nám po skončení nouzového stavu zůstane v nabídce služeb.
Jak to funguje?
Jednoduše. Naši senioři nebo jejich rodinní příslušníci se na nás obracejí, že o kontakt mají zájem a my pak zařizujeme, aby v dohodnutý čas videohovor proběhl.
Rodinní příslušníci chápou, že jejich příbuzní musí být v karanténě?
Převážná většina rodinných příslušníků k zákazu návštěv a omezení pohybu našich uživatelů přistoupila zodpovědně. Tito rodinní příslušníci jsou disciplinovaní a respektují i námi nastavená pravidla předávání balíčků. Samozřejmě je zajímá, jak naše zařízení zvládá zavedená preventivní a doporučená opatření. Proto teď každý den na našem webu a facebookovém profilu zveřejňujeme krátké aktuální informace o dění v domově.
Změnil se hodně běžný život v domově pro seniory kvůli současné situaci?
Upravili jsme nabídku volnočasových aktivit. Rozšířili jsme ji o individuální aktivity na úkor těch skupinových. Například naši zaměstnanci doprovázejí naše uživatele na zahradu, kterou máme vybavenou různými relaxačními zónami. Mohou tam třeba prostě jen tak sledovat probouzející se přírodu v blízkosti řeky Ostravice, u které se nacházíme. Nebo si tam najdou klidné míst a čas pro zamyšlení. Také jsme vyšli vstříc těm, kteří si potřebují něco koupit či vyřídit a tuto službu bezplatně zajišťujeme.
Změnil čas epidemie nějak i práci zaměstnanců domova?
Je to nelehká doba. Proto si velmi vážím toho, že zaměstnanci plní své úkoly spojené s poskytováním sociální a zdravotní péče a přitom jsou schopni stále vytvářet dobrou, přátelskou náladu. Právě tím nejvíce pomáhají našim seniorům mírnit stesk po rodině, po jejich blízkých. Ve velké řadě případů se tak stávají jejich důvěrníky, jejich oporou. Za to bych jim chtěl poděkovat. A také poznáváme, že mezi lidmi je řada těch, kterým senioři nejsou lhostejní. V nouzi nám nezištně pomáhá řada lidí, zejména dárci roušek. Těm všem také moc děkuji.