Zaplaťte si předem za pohřeb bez obřadu, láká firma. Předseda Asociace pohřebních služeb před nabídkou varuje
Ilustrační foto: Ingimage

Zaplaťte si předem za pohřeb bez obřadu, láká firma. Předseda Asociace pohřebních služeb před nabídkou varuje

31. 5. 2021

Nová služba v ČR: pohřeb bez obřadu, od 1374 korun měsíčně. Důstojné rozloučení. Taková nabídka se objevila na veřejnosti v době vrcholící pandemie, kdy s nemocí covid-19 umíraly denně až tři stovky lidí. 

Reklamními bannery s nabídkou zajištění předplaceného pohřbu bez obřadu, ale i s obřadem ve dvou kvalitativních kategoriích, láká klienty akciová společnost Důstojné rozloučení. Služba spočívá v tom, že si lidé mohou pohřeb zaplatit předem, a to jednorázově či formou měsíčních splátek a zajistit si tak pohřeb za současné ceny. Podle předsedy správní rady firmy Petra Hejdy je o v Česku ojedinělou službu zájem. "Vstoupili jsme na trh v době stupňující se pandemické situace v Česku, jejímž průvodním jevem je i to, že příliš nepřeje strategickým investicím, takže naše očekávání byla velmi střízlivá. Zájem nás však překvapil. " říká Petr Hejda.

Jaký typ lidí si službu nejvíce objednává – lidé, kteří jsou sami, tedy nemají rodinné příslušníky?
Jde o poměrně širokou skupinu klientů. Věkově se zájemci pohybují od 35 let až po klienty ve vyšším seniorském věku. Jsou mezi nimi manažeři, kteří naši nabídku vnímají jako výhodný finanční produkt, kterým si pragmaticky vyřeší „poslední investici“ ve svém životě, přes lidi ve středním věku, kteří často mají negativní zkušenost se zařizováním pohřbu, a proto argumentují, že si nepřejí, aby jejich děti musely „sáhnout na kliku pohřebního ústavu.“ A samozřejmě významnou skupinou jsou senioři v důchodovém věku – a to od lidí, kteří jsou sami, přes klienty, již mají o svém pohřbu svoji jasnou představu, kterou po nás chtějí zajistit, až po ty, kteří prostě chtějí mít dopředu jistotu, že to "mají vyřešené.“

Zvýšil se zájem o tuto službu v době pandemie?
To spíše naopak. Předplacený pohřeb je služba, která patří mezi strategické investice. A ty v době pandemie měli lidé spíše tendenci odkládat na dobu, až se situace vyřeší, či ustálí. My jsme naše podnikání začali připravovat před nástupem pandemie COVID-19 a start jsme několikrát odkládali. Nakonec jsme ji spustili, zatím v poněkud komorním rozměru, a zájem nás příjemně překvapil. Zájem ale v těchto dnech, kdy se zdá, že virus z našich životů ustoupí jakožto dominantní téma, roste.

V čem je služba výhodnější oproti běžným službám pohřebních ústavů?
Je odlišná v celé řadě věcí. Především si dopředu vybíráte detailně přesnou podobu svého vlastního pohřbu podle svých představ. My nabízíme tři základní předdefinované standardy, ale klient si může nadefinovat svoji vlastní představu. Tu smluvně garantujeme za fixní cenu. Fakticky naši manažeři také přebírají všechny nepříjemné a stresující produkční povinnosti, které obvykle padají na stresem a smutkem zasažené blízké. Vše vyřizujeme my podle předem dohodnutých parametrů. A tou hlavní výhodou je, že si vyřešíte a zafixujete cenu budoucího pohřbu uzavřením smlouvy za dnešní cenu. Ceny pohřebních služeb v Česku v posledních letech významně rostou a je jen otázkou času, kdy doženou ty v okolních zemích. V Anglii, Německu, Rakousku nebo třeba Itálii není pohřeb levnou záležitostí. Nepořídíte jej po 120 až 250 tisíc. A to se bavíme o poměrně komorním obřadu, žádném okázalém pohřbu. A my nabízíme ve vyspělých zemích prověřené řešení nejen pro ty, kdo si na pohřeb odkládají peníze tzv. do kredence, a najednou zjišťují, že k odloženým financím musejí každý rok pár tisíc přihodit, aby to stačilo.
Vedle finanční motivace ale řada lidí tuto službu i na Západě volí proto, aby se právě službám tradičních pohřebních ústavů vyhnula. Aby zajistila svým blízkým, že v souvislosti s jejich úmrtím nebudou muset nikdy „sáhnout na kliku pohřebního ústavu.“ Fakticky tak nabízíme alternativu k běžným službám v pohřebnictví, jehož pověst je v Česku poškozena celou řadou eticky sporných jevů. To byl ostatně také důvod, proč jsem tuto službu založil – řekl jsem si po zkušenosti se zařizováním pohřbu příbuzného, že nechci, aby moje děti po mé smrti kdy „sáhly“ na kliku pohřební služby

Když s vámi člověk podepíše smlouvu a chce pohřeb bez obřadu, jak zjistíte, že třeba za rok, za dva zemřel?
Klient ke smlouvě obdrží klientské kartičky se jménem, číslem smlouvy a kontaktem na nás, které si dá ke svým dokladům a předá je také svým blízkým. Na kartičce je uvedeno, že má pohřeb zajištěn u naší společnosti. Stačí zavolat, sdělit klientské číslo a my se ujmeme našich povinností. Je to standardní a ověřené řešení, které funguje například ve Velké Británii, kde mají tuto službu předplacenou dva miliony klientů.

Jak garantujete služby na několik let dopředu, jaká je kontrola vašich služeb a jakou mají klienti jistotu, že za pět či více let bude vaše společnost existovat?
Investice klienta obsahuje menší finanční obnos za naše produkční služby a větší investiční část, která je od provozních prostředků naší společnosti oddělena a zhodnocována konzervativním způsobem na finančních trzích. Investujeme prostřednictvím finančních institucí, které podléhají dozoru ČNB, naši činnost dále kontroluje Ministerstvo pro místní rozvoj, které má pohřebnictví ve své gesci. Vedle zhodnocování prostředků máme s ohledem na velikost poptávaných služeb oproti běžnému klientovi výhodu v objemu poptávaných služeb. Uzavíráme se subjekty v pohřebnictví strategická partnerství, kdy logicky dosahujeme daleko výhodnějších cen.

S kolika pohřebními službami spolupracujete?
Máme partnerské kontrakty s celou řadou dodavatelů, nejde jen o pohřební služby. Finanční model je postaven na spolupráci s řadou renomovaných finančních institucí, jejichž jména najdete v našich prezentačních materiálech.  Ale máme nastavenu spolupráci i s dalšími dodavateli – výrobci rakví, smutečního materiálů. Jde o desítky dodavatelů, více bych to s ohledem na obchodní tajemství nekonkretizoval, když dovolíte. Transparentní dohody o spolupráci finalizujeme také s jedním ze tří profesních spolků v pohřebnictví, s Unií pohřebních služeb, která podle našeho názoru nejlépe reprezentuje to, co je v českém pohřebnictví kredibilní a progresivní.

Jiný oborový svaz, Asociace pohřebních služeb ale vaši nabídku kritizuje. Podle něj by se lidé měli obracet na pohřební služby s praxí alespoň deset let…
Když se budou obracet na tradiční hráče, dostanou „tradiční kvalitu“ v českém pohřebnictví. Nechci na invektivy odpovídat osobně, ale my se asi s tímto oborovým svazem nikdy neshodneme. Což je ale logické, protože, jak už vyplývá i z tohoto jejich stanoviska, oni se snaží poměry, které v českém pohřebnictví desítky let přežívají z dob normalizace či devadesátých let, zakonzervovat. Kdežto my se je snažíme změnit směrem ke standardům ve vyspělých zemích. Pro mne je tento jejich postoj spíše potvrzením toho, že jdeme správným směrem. Ale, každý má právo si vybrat podle svého…

 

O komentář ke službě předplacených pohřbů jsme požádali předsedu Asociace pohřebních služeb Jaroslava Mangla, který uvedl:
"Služba předplaceného pohřbu může být vítanou službou, ovšem v případě, že ji nabízí zavedený pohřební ústav. Tato firma nemá s pohřebnoctvím nic společného. Ať zveřejní své smluvní partnery po celé ČR. Dříve takové firmy prodávaly hrnce, teď se pouští do pohřebnictví. Jsem zvědav, co se stane, když klient nebude mít na splátky. Zásadně doporučujeme, aby se klienti obraceli na pohřební služby s praxí alespoň deset let. 

 

 

 

 

pohřeb služby
Hodnocení:
(4.3 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie

Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 44. týden

V úterý 5. listopadu proběhnou ve Spojených státech amerických prezidentské volby. Tématem kvízu tohoto týdne budou nejen američtí prezidenti, ale i zajímavosti z USA.