Před dnešním údajným koncem světa mělo mnoho obchodů s potřebami na přežití, restaurací, hotelů a dalších podniků tučné zisky. Přestože 21. prosinec není ničím víc než koncem jednoho cyklu mayského kalendáře a začátkem dalšího, řada firem velmi dobře vydělává na šílenství, jež vyvolal strach z katastrofy.
Balíčky na přežití i večírky
Firma Ready To Go Survival hlásí značný nárůst prodeje balíčků na přežití, které obsahují plynovou masku, lepicí pásku, zápalky, čichací soli, tablety na čištění vody a předpřipravená jídla, a to za ceny od 210 do 700 dolarů (asi 4000 až 13 400 korun).
Online obchod Wayfair.com zaznamenal nárůst prodeje o 7,8 procenta za poslední rok veškerého vybavení na přežití. Nejžádanější podle něj jsou generátory, balíčky první pomoci, baterky a tábornické pokrývky.
Server specializující se na přežití FirstAidGlobal ohlásil dokonce čtyřistaprocentní zvýšení prodeje výbavy na přežití v případě pandemie. Společnost prodala stovky kukel pro únik z kouře a zhruba 140 batohů pro nouzové situace jen za poslední týden.
Zlaté časy ovšem mají i hotely. Waverton nedaleko Chicaga vyzval hosty, „aby slavili, jako by nebyl žádný zítřek“, a nabídl jim padesátiprocentní slevu na další noc (tedy den po konci světa) z běžné taxy.
Hotel Curtis v Denveru nabízel party, na niž si kdokoli může pronajmout celé podlaží hotelu za 12 021 dolarů (asi 230 000 korun) a naznačuje tak, že na penězích už vlastně nezáleží.
Na tuhle vlnu (a doufejme, že ne doslova) naskočila dokonce i muzea. „Výstava The Maya 2012: Lord of Time (Maya 2012: Pán času) v Penn Museum Pensylvánské univerzity poběží do 13. ledna, anebo dokud svět neskončí,“ řekl mluvčí expozice. Výstava je věnována předpovědím apokalypsy a jejich předpokládaným zvěstovatelům v dávné mayské civilizaci.
Legend se nesmí zneužívat
Pochopitelně ne všichni odborníci na přežití se dovolávají mayské legendy. Podle Joela Forgeho z obchodu s potřebami na přežití jeho zákazníci o nějaké mayské apokalypse nikdy neslyšeli. Nedávný nárůst prodeje podle něj souvisí se zájmem lidí o podobné vybavení.
Lisa Bedfordová, autorka knihy Survival Mom a stejnojmenného serveru, řekla, že předpovědi konce světa jsou převážně humbuk. Není prý důvod, aby podnikatelé nezkoušeli nějakým způsobem propagovat své zboží, ale mnozí v tom zacházejí příliš daleko.
„Mám problém s lidmi, kteří kořistí ze strachu jiných, aby na tom vydělali. Tohle je často vidět zvlášť v tlaku na prodej takzvaného jídla na přežití. Lidé, kteří se na tohle vážně připravili, si pak budou připadat bláhoví a napálení, jako si připadali mnozí z těch, kdo propadli strachu z Y2K,“ uvedla s odvoláním na strach, který vyvolal přelom letopočtu. Tehdy mnozí varovali, že počítače začnou kolabovat, protože nemají naprogramované dvojčíslí 00 pro rok 2000.