Seberozvoj, sebeláska, duše... Proč tato klišé mají úspěch
Ilustrační foto: Ingimage

Seberozvoj, sebeláska, duše... Proč tato klišé mají úspěch

21. 3. 2022

Milujte sami sebe. Roztančete své ženství. Projděte transformačním kurzem. Provozujte sebelásku. Otevřete svou mysl. To jsou rady, které si lidé nejen vyhledávají na internetu, ale platí za ně rovněž vysoké částky v knihkupectvích.

Vše, co se týká takzvaného seberozvoje, jde na odbyt, ať už si pod tím pojmem představíme cokoli.

Objevil se podivuhodný trend – stovky webů nabádajících čtenáře, aby se nějakým způsobem duševně rozvíjeli. Fungují v podstatě na stejném principu. Pokud se člověk chce něco víc dozvědět, musí se zaregistrovat, zaplatit si přístup a pak, podle toho, jak se chce dál takzvaně rozvíjet, musí platit více a více. V podstatě jde o online kurzy. Když se v nich chce člověk posouvat dál, platí další částky. Zájem je evidentně velký, protože takových nabídek je spousta. Mnohé mají i vyšší formu - osobní setkání s vedoucími těchto projektů, tedy jakési několikadenní workshopy s ubytováním, na nichž zájemci rozvíjejí svá lůna, duše, emoce, výkony, sebelásku a různé další představitelné a nepředstavitelné věci.

V poslední době je poměrně časté, že lidé podnikající v těchto oborech píší knihy a ty se setkávají s velkým zájmem čtenářů.

„Problém je, že někteří autoři takových knih šíří na svých sociálních sítích dezinformace. Já jim říkám ezošmejdi. Chytají totiž takto své publikum, které je náchylné třeba na myšlenku ‚jsem zodpovědný jenom za svoje vlastní zdraví a na ostatní kašlu‘. Například v době covidu to bylo poměrně nebezpečné. Lidé pak jejich takzvaná moudra šíří dál,“ uvedla knižní influencerka Lucie Zelinková, která je velmi dobře obeznámená se situací na knižním trhu.

Takzvané motivační knihy se velmi často řadí mezi bestsellery. Problém je v tom, že se v této kategorii vyskytují jak velmi zajímavé a kvalitní tituly, které mohou čtenářům skutečně pomoci dokázat se orientovat v různých životních situacích, tak knihy autorů, jejichž cílem není nic jiného, než prodat svým fanouškům to, co už mnohokrát recyklovali na sociálních sítích, webech a v kurzech. V podstatě jde stále o totéž, tedy o využití současného zájmu lidí o ezoteriku, duchovno, ekologii.

Jedním z nejfrekventovanějších slov v této oblasti je výraz sebeláska. Stačí se podívat na současnou nabídku knih, které s ním nějak souvisejí:

Učebnice sebelásky. Mějte se ráda – vy jste na prvním místě. Cesta zpátky k sobě. Sto nejkratších cest k tobě. Miluj sám sebe jako by ti šlo o život. Ukliď si v hlavě. Radikální sebeláska. Knih na podobná témata jsou stovky, vycházejí stále další a ve všech jsou v podstatě omílány stále stejné fráze a poučky.

„Nechápu, co na tom ženy baví, ale moje dcera takovým knihám doslova propadla. Kupuje si je, přitom nejde o levnou záležitost. Vždy, když u ní hlídám vnučku, tak si jimi listuji a nestačím se divit, jak může číst taková klišé. Jenže pro ni jsou autoři takových knih jakýmisi guru a myslí si, že když bude poslouchat o tom, že má provozovat sebelásku, přestane se trápit tím, že její muž je líný lempl, že mají dluhy a že má v práci protivnou šéfovou, ale bojí se z ní odejít, protože potřebuje vydělávat. Ty knihy jsou pro ni evidentně nějaký únik, ale já nechápu, jak může takové kraviny číst a navíc jim věřit,“ vypráví osmapadesátiletá Monika.

Transformační program na podporu ženství. Žena je láska. Kurz ženství. Osvoboďte své ženství. Staňte se kněžkou lásky. Naučte se myslet jen na sebe. To jsou další z názvů blogů, kurzů a programů, které se nyní setkávají u žen s poměrně velkým ohlasem.

 Zároveň jsou však velkou cílovou skupinou knih plných rad a pouček muži, jen s tím rozdílem, že jde o knihy v nichž se nerozvíjí sebeláska, nýbrž motivují k rozhodnosti, dravosti, budování kariéry, k takzvanému seberozvoji.

Zkrátka, ženy kupují sebelásku, muži seberozvoj.

Zde ukázka titulů, které frčí v mužském světě:

Vnitřní svět vítězů. Motivace a odolnost. Když nemůžeš, tak přidej. Jsi prostě borec. Ze dna ke hvězdám. Motivační deník na celý rok. Sedm návyků skutečně efektivních lidí.

Je to podobné jako s knihami určenými ženám. Opět se mezi nimi najdou díla velmi moudrých autorů, které mohou čtenáři dát užitečné a fungující rady, jak obstát v různých životních situacích. Stejně tak je mezi nimi záplava knih, v nichž se opakují stále stejné fráze a klišé.

„Máme všeho hojnost, přístup k informacím a zároveň cítíme, že nám něco schází. Zároveň mají lidé stále vyšší nároky na kvalitu života, chtějí ho prožít dobře, chtějí pro to něco udělat,“ uvedla terapeutka Lucie Chromá. Což vystihuje důvod, proč jsou motivační a seberozvojové programy a knihy oblíbené a žádané.

Jde ovšem o oblast, ve které se projevují rozdíly mezi generacemi. Tyto knihy jsou doménou lidí mladšího a středního věku, mezi těmi ve věku nad šedesát úspěch příliš nemají.

Jejich příznivci říkají: je to chyba, rozvíjet by se měl člověk v každém věku.

Jejich odpůrci říkají: děkujeme, my už různých podivných pouček slyšeli dost a rozhodně nemáme zájem poslouchat v šedesáti, že máme rozvíjet své lůno a pěstovat sebelásku. Lidé, kteří cítí, že patří spíše do této druhé kategorie, by však neměli regály s motivačními knihami míjet obloukem, protože se mezi nimi dá najít i leccos veselého, například titul s názvem: Důmyslné umění jak mít všechno u pr..le.

psychika životní postoj
Hodnocení:
(4.6 b. / 11 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 50. týden

Blíží se vánoční svátky a s nimi návštěvy v rodinách, u známých, a také jiné společenské události. A tak si tentokrát vyzkoušíme, jaké máte znalosti z etikety.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

19%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%