Může se například stát, že při vyhledávání zboží narazíte na e-shop, který právě to, co hledáte, nabízí v akci. "Skvělé, ušetřím pár stovek," radujete se a ani vám nevadí, že e-shop vyžaduje platbu předem. Zaplatíte a čekáte na zprávu, kdy vám objednaný produkt dorazí.
Ale ouha, e-shop vám po dvlou dnech posílá zprávu, že toto zboží zrovna není na skladě a že si na něj budete muset několik týdnů počkat. Snažíte se najít v kontaktech telefon, abyste mohli objednávku zrušit. Jenže žádný jiný kontakt kromě e-mailu na stránkách není. Snažíte se tedy zrušit objednávku e-mailem, ale už se nikdo neozývá. Nemáte ani zboží, ani peníze.
Na podobnou situaci upozorňuje také student Jakub v tomto videu:
Pokud si budete objednávat zboží přes internet, dbejte těchto pokynů:
1. Ověřte si, na jakém e-shopu nakupujete, přečtěte si obchodní podmínky a také to, zda e-shop má na svých stránkách uvedeny kompletní kontakty
2. Zjistěte, jaké jsou na daný e-shop reference od jiných zákazníků
3. Zbystřete, pokud e-shop vyžaduje výhradně platbu předem
4. Prověřte, zda daný e-shop není v seznamu podezřelých e-shopů na webu České obchodní inspekce - viz zde: https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/
Nenechte se napálit od šmejdů. Jejich praktiky odhaluje Abeceda vzdělávání pro seniory. Sledujte videa v našem seriálu připravovaném ve spolupráci s Českou spořitelnou.