Spotřební i mediální chování generace starší 55 let se mění
Ilustrační foto: Ingimage

Spotřební i mediální chování generace starší 55 let se mění

21. 10. 2022

Dnešní generace lidí ve věku 55-69 je aktivnější a technologicky zdatnější než před šesti lety. Vyplývá to z nové vlny výzkumu OMG Research zaměřené na tzv. stříbrnou generaci.

Životní standard generace českých občanů ve věku 55-69 let se zlepšuje a ti, kteří už dosáhli důchodového věku, ho chtějí trávit aktivněji než předchozí generace seniorů. Vyplývá to z nové vlny výzkumu zaměřené na tzv. stříbrnou generaci od OMG Research. Výzkum mapující životní hodnoty, spotřební a mediální chování generace 55-69 se naposledy uskutečnil v roce 2016. V letošním roce ho OMG Research zopakovalo a výsledky je tak v rozpětí šesti let možné srovnávat.

Od roku 2016 přibylo v Česku lidí starších 55 let, kteří jsou ekonomicky aktivní. Těch je podle výzkumu OMG Research v současnosti 45 %, což je o šest procentních bodů víc než v roce 2016. Zvýšil se také průměrný měsíční příjem domácnosti na 35 tis. Kč čistého z 23,7 tis. Kč v roce 2016. Senioři se přitom domnívají, že své stáří prožijí aktivněji než jejich rodiče. Svůj volný čas tráví hodně doma, kutilstvím a zahradou a naplňuje je péče o vnoučata. Nejčastěji si přejí cestovat, resp. jet na dovolenou, lépe si vybavit svůj dům nebo byt a užívat si kultury nebo návštěvy restaurací. Oproti roku 2016 dnešní generace 55-69 let pečuje více o své zdraví (+ 16 pp.) a více dbají o svůj vzhled (+17 pp.). Touží také po finanční i fyzické samostatnosti a nechtějí být závislí na druhých.

Covidová omezení se také u generace 55-69 projevila nárůstem internetového nakupování. Alespoň jednou týdně dnes na internetu nakupuje 21 %, což je nárůst o sedm procentních bodů oproti roku 2016. Přesto ale lidé v této věkové skupině stále preferují kamenné prodejny před nákupem na internetu. Za kvalitní zboží je ochotných si připlatit až 82 % spotřebitelů 55-69 let. Ve srovnání s mladší generací 15-54 se generace 55-69 častěji při nákupu řídí druhem zboží a méně klade důraz na značky. Více než mladší  generace pak stříbrná generace nakupuje na farmářských trzích a upřednostňuje vyrobit si co nejvíce potravin vlastními silami.

Nejoblíbenější a zároveň i nejčastěji kupovanou značkou bez ohledu na kategorii je u generace 55-69 let značka Samsung, následují Adidas a Škoda. U mladší skupiny vedou značky Nike, Adidas a Apple. Není výrazná dominance nějaké oblíbené značky na úkor kupované, což svědčí o realistickém pohledu starší generace, racionálnějším nakupování a o odlišném finančním chování (např. větší míra spoření). Téměř polovina této generace má své peníze uložené na spořícím účtu (46 %). Investice často vydávají směrem ke svým dětem a vnoučatům a pokud jde o finanční zhodnocení, mají nejvyšší zastoupení investice do investičních a podílových fondů a do nemovitostí (shodně 18 %). Pro tuto generaci také platí, že se méně zadlužuje než generace mladší.

Otázka: Jaké jsou Vaše nejoblíbenější značky? Prosíme uveďte? / Jaké jsou Vaše nejčastěji nakupované značky?

Q: Jaké jsou Vaše nejoblíbenější značky? Prosíme uveďte? / Jaké jsou Vaše nejčastěji nakupované značky? Spontánně. (Báze, 15-54 let N= 206; 55-69 let N=808)

 

Mediální chování lidí ve věku 55-69 let je stále významně ovlivněno tradičními médii. V porovnání se skupinou 15-54 let více sledují televizi, tištěná média, rádio i zpravodajské weby. Jsou ale patrné změny v porovnání s obdobím před šesti lety. I ve skupině 55-69 klesla konzumace tištěných deníků a časopisů cca o čtvrtinu v průměrné týdenní frekvenci, naopak výrazný nárůst je u návštěvnosti internetových zpravodajských serverů, využití internetu na PC, sledování videí na internetu a návštěvy sociálních sítí. Největší nárůst je ale ve využití internetu v mobilu – téměř trojnásobný ve frekvenci užití alespoň jednou týdně. Z televizního sledování má stále prim lineární televize (sledují dvě třetiny z nich). Většinou si vystačí se základní nabídkou a nemají potřebu dokupovat VOD služby.

Otázka výzkumu: Uveďte pro každou z následujících činností, zda jste se jí před pěti lety věnoval(a) více, stejně nebo méně než dnes?

Q: Uveďte pro každou z následujících činností, zda jste se jí před pěti lety věnoval(a) více, stejně nebo méně než dnes? n=808

 

Zdroje: OMG Research

nákupy práce technologie
Autor: Redakce
Hodnocení:
(3.2 b. / 5 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%