Dotančili až k protinožcům
Madam Zora se studenty. FOTO: Poskytnuto z archivu historika Martina Nekoly

Dotančili až k protinožcům

25. 8. 2023

Češi se ve světě dokázali prosadit v pestré škále uměleckých oborů. Víme o řadě známých malířů, fotografů, skladatelů, hudebníků či filmových tvůrců. Málokdo ale zná dvě významné osobnosti taneční scény, kterým ležela u nohou i daleká Austrálie.

S klidným svědomím lze konstatovat, že zakladatelem australského baletu byl Čech. Jmenoval se Eduard Skřeček a narodil se 2. února 1902 v Přerově do rodiny železničáře, který byl zároveň nadšeným propagátorem lidových tanců a milovníkem hudby. Pro svou zálibu strhl i syna. Skřeček mladší vystudoval baletní školu při Národním divadle v Praze, od roku 1921 působil v divadle v Olomouci, poté na pražských scénách, než roku 1926 zakotvil v prestižních uměleckých souborech v německém Hamburku a v Monte Carlu, s nimiž projezdil svět. Koncem dvacátých let mimo jiné poprvé navštívil Austrálii.

Nějakou dobu také v Praze vedl baletní školu, ale svou budoucnost viděl právě v zemi protinožců, která jej fascinovala a viděl zde velký potenciál v rozvoji kultury. Spolu s manželkou, ruskou baletkou Xenií Nikolajevnou Smirnovovou, se krátce před druhou světovou válkou přestěhoval do Melbourne, aby založil vlastní baletní soubor.

V té době už byl znám pod pseudonymem Edouard Borovansky. A ukázal se jako skutečný vizionář. Najal tanečníky, hudebníky, designéry, nechal vyhotovit vlastní kostýmy, kroje a nákladné kulisy, bez jakýchkoliv státních subvencí. Pečlivě vytvářel program jednotlivých představení, aby byl zábavný a zároveň na vysoké estetické a umělecké úrovni. Razil zásadu, že je lepší plné hlediště za minimální cenu lístku, než hlediště zející prázdnotou. Objížděl se souborem i malá městečka a dělníci, horníci a lidé z nižší střední třídy se stali v omšelých kinosálech, tanečních síních či divadlech jeho věrným publikem. Způsobil revoluci, neboť popularizoval tanec a hudbu obecně a učinil z nich masovou zábavu. Původním názvem Melbourne Ballet Club, posléze Borovansky Ballet od roku 1944 vystupoval zcela profesionálně a premiérové uvedl v Austrálii slavné Čajkovského balety, Schumannův Karneval, Stravinského Petrušku, ale připravil také vlastní aranžmá Smetanovy Vltavy.

Borovansky zemřel náhle 18. prosince 1959 v Sydney. Vedení společnosti se ujala jeho choť, avšak roku 1962 byl Borovansky Ballet reorganizován a přejmenován na Australian Ballet, který funguje do dnešních dní a patří vůbec k nejlepším na světě. Přerovský rodák vychoval budoucí generace špičkových tanečníků a nesmazatelně se zapsal do dějin australské kultury.

Borovansky při zkoušce baletního souboru.jpg
         Borovanský při zkoušce baletního souboru. Fotografie poskytnuta z archivu historika M. Nekoly

 

Madam Zora

To samé můžeme říci také o madam Zoře, neboli Zoře Šemberové. Přišla na svět 13. března 1913 ve Vyškově, vyrůstala však v Brně. Od dětství projevovala značné taneční nadání, v patnácti letech byla přijata jako tanečnice do brněnského Státního divadla, načež asi dva roky strávila na studiích v Paříži a rok ve Vídni. Začátky profesionální kariéry spojila opět se Státním divadlem v moravské metropoli a v baletních kronikách zanechala odkaz díky roli Julie, kterou jako historicky první ztvárnila při světové premiéře baletu Romeo a Julie od Sergeje Prokofjeva. Uskutečnila se 30. prosince 1938 v Brně.

Když Němci roku 1941 divadlo zavřeli, přestěhovala se do Prahy a zazářila přímo v Národním divadle, kde v příštích dvou desetiletích ztvárnila celou plejádu nezapomenutelných rolí. Po ukončení vrcholové kariéry se s podobnou energií vrhla na pedagogickou dráhu. Na pražské konzervatoři vyučovala, jak jinak, než tanec. Její manželství, z něhož vzešla jediná dcera Pamela, zkrachovalo. Z Austrálie přicestoval do Prahy profesor matematiky Rainer Radok, bratranec známého divadelního režiséra Alfreda Radoka, s nímž Zora spolupracovala. Byli představeni a brzy přeskočila jiskra. Když se vrátil na Flinders University v Adelaide, kde působil na katedře matematiky, pravidelně si psali a zanedlouho ji zařídil místo hostující lektorky. V červenci 1968 obdržela veškerá povolení k dočasnému pobytu v zemi klokanů. Ona však v hloubi duše tušila, že odchod do neznáma bude na déle. Chtěla začít nový život, byť v pětapadesáti letech a bez znalosti angličtiny. Dcera ji následovala záhy.                                                 

Univerzita v největším a nejlidnatějším městě Jižní Austrálie nabízela studentům mnoho kvalitních oborů, nicméně tanec a divadlo byly zatím v plenkách. Zora se stala lektorkou pohybové výchovy, připravila kompletní metodiku jevištního pohybu, učila studenty klasickým i moderním tancům, později i balet, choreografii a pantomimu. Ke studentům přistupovala přísně, chtěla z nich dostat absolutní maximum, po lekcích padali únavou. Jak sama vzpomínala ve své čtivé biografii Na šťastné planetě (vyšlo v Praze roku 2008), zejména se studenty mužského pohlaví, jejich prkennými pohyby a nezkušeností, jak vést taneční partnerku po parketu, měla převelice práce. I ti, kteří zprvu náročné metody „madam Zory“, jak si nechávala říkat, protože příjmení Australanům znělo nevyslovitelně, odmítali a stěžovali si dokonce na vedení fakulty, po čase uznali, že se opravdu mnoho užitečného naučili. Úspěchy dalece překročily akademickou půdu a slavná pedagožka byla roku 1975 požádána, aby v Adelaide založila první Australské pantomimické divadlo (Australian Mime Theatre).

Nikdy neusnula na vavřínech a sama cítila potřebu dál se vzdělávat. Když překročila šedesátku, absolvovala kurzy pantomimy v Paříži a Barceloně. Desetileté působení na Flinders University zakončila ziskem doktorátu a otevřela si také vlastní taneční studio. Její nejlepší studenti dnes vedou divadelní a baletní soubory po celé Austrálii. Držitelka mnoha australských uměleckých cen a také Ceny Thálie za celoživotní dílo zemřela v Adelaide na podzim 2012 ve věku devětadevadesáti let. Do magického jubilea zbýval sotva půlrok.

 

Historik a politolog PhDr. Martin Nekola, Ph.D. vystudoval Filozofickou fakultu UK v Praze. Specializuje se především na československý exil po únoru 1948, problematiků krajanů a nedemokratické režimy. Vedle čtyř set odborných a populárně naučných článků publikoval i pětadvacet monografií, další připravuje. Zároveň je koordinátorem projektu The Czechoslovak Talks, shromažďujícím inspirativní příběhy Čechů ve světě.

 

 

Osudy Čechů ve světě
Hodnocení:
(5 b. / 10 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Fotogalerie

Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%