Ve věku 77 let zemřel v sobotu pod dlouhé těžké nemoci v kruhu své rodinny kameraman František Uldrich. Podílel se na nejhodnotnějších projektech režiséra Františka Vláčila včetně legendární Markéty Lazarové. Zůstalo po něm takřka padesát filmů a několik televizních seriálů.
Vláčil se mi na place ani nepodíval do kamery
Markéta Lazarová byla v anketě filmových kritiků a publicistů vyhlášena nejvýznamnějším filmem stoleté historie české kinematografie. S Vláčilem natočil Uldrich devět celovečerních snímků a čtyři dokumenty, mimo jiné Údolí včel nebo Adelheid.
„Zpravidla jsme pracovali spolu na technickém scénáři. Po jeho napsání byl vlastně pro Vláčila už film natočený. Na place to obvykle nechal na mně, celé natáčení se mi už ani nepodíval do kamery,“ vzpomínal Uldrich před pěti lety.
Scénář? Tam bylo vše do nejmenších detailů
Někdy, když byl na vahách a chtěl se nějak rozhodnout, musel prý Vláčila doslova prosit, aby hledáčkem kamery snímanou scénu zkontroloval. „On si natočil ten snímek už tím technickým scénářem – a bylo hotovo. Ten byl ale dokonalý. Byla to kniha s poznámkami, na co se má dát pozor, jak to má vypadat, včetně rekvizit rozebraných do nejmenšího detailu,“ vysvětloval Uldrich, jemuž porota Asociace českých kameramanů udělila v roce 2009 cenu za celoživotní dílo.
Uldrich absolvoval část vysokého učení technického a v letech 1956–1963 tvořivý filmový obraz na FAMU. Stal se vyhledávaným spolutvůrcem filmů, osobností s vlastním rukopisem moderního dramatického obrazu. Patří do čtvrté generace české kameramanské školy s vlivy civilismu a neorealismu. Svou tvorbou zpečetil konec epochy černobílého filmu obrazovými monumenty Údolí včel v roce 1967, Adelheid z roku 1969 a Hadí jed a Stín kapradiny z první poloviny 80. let.