Ladným concordům zlomil
vaz drahý provoz i nehoda

Ladným concordům zlomil
vaz drahý provoz i nehoda

24. 10. 2013

Nadzvukový Concorde býval výkladní skříní společností British Airways a Air France. Elegantní letoun, který zvládl trasu mezi Evropou a východním pobřežím Spojených států za tři hodiny, však nikdy nesplnil sny o masovém rozšíření. Dálkové trasy totiž ovládly pomalejší, ale úspornější velkokapacitní stroje. Labutí píseň concordů pak přišla po tragické nehodě v červenci 2000, poslední pasažéry svezl stroj v barvách British Airways 24. října 2003.

Příliš velký luxus

Stroj s označením G-BOAG, zalétaný už v dubnu 1978, se tehdy ve čtvrt na čtyři odpoledne přiblížil k pobřeží Anglie a podle předpisů přešel na podzvukovou rychlost. Po bezmála 28 letech se tak uzavřela éra pravidelných komerčních supersonických letů, kterou vedle slávy a luxusu provázely také ekonomické potíže i jedna osudová tragédie. Concorde, který měl otevřít cestu novému způsobu cestování, totiž přišel na svět ve špatnou dobu, kdy ropný šok raketově zvedl ceny paliva.

A toho žíznivé motory Rolls-Royce Olympus nadzvukového stroje spolykaly opravdu hodně, během letu z Evropy do USA zhruba 75 tisíc litrů. Pro srovnání, obří Boeing 747 sice na podobnou cestu spálí přibližně o třetinu paliva více, ale také se do něj vejde až pětkrát tolik cestujících. Není proto divu, že z ekonomického hlediska nebyl Concorde žádné terno, přestože na jeho pořízení dostali oba jeho provozovatelé státní dotace a letenky stály mnohem více než na pomalejší stroje.

Řevnivost výrobců

Ještě v 60. letech to přitom vypadalo, že nadzvukové dopravní létání čeká velká budoucnost, vhodný stroj se pokoušeli vyvinout ve Spojených státech i Sovětském svazu. Pozadu nechtěli zůstat ani tradiční evropští výrobci, kvůli překonání technických obtíží i redukci velkých nákladů dokonce překonaly vlády Francie a Británie tradiční řevnivost a na náročném projektu začali spolupracovat. Dohodu o společném financování podepsali zástupci obou zemí na podzim 1962.

Nečekanou potíž ale představovala volba názvu připravovaného letadla. Slovo Concorde, v překladu svornost, bylo sice bez problému srozumitelné Francouzům i Angličanům, avšak předmětem prestižního sporu se stalo koncové "e", které se v anglické verzi výrazu chybí. Nakonec ustoupil Londýn, jenž sporné písmeno akceptoval s tím, že reprezentuje slovo England. První prototyp elegantního nadzvukového stroje vzlétl začátkem března 1969, zhruba dva měsíce po sovětském konkurentovi Tu-144. Ruský stroj však kvůli značné poruchovosti nakonec nebyl ani nasazen do komerčního provozu.

Osudná katastrofa

Trvalo ale ještě skoro sedm let, než se concordy v lednu 1976 objevily na běžných linkách. I v tomhle případě je totiž o pár týdnů předběhl sovětský letoun, přezdívaný pro nápadnou podobu s britsko-francouzským strojem "concordski". V polovině 70. let ale už bylo zřejmé, že nadzvuková éra dopravního letectví nepřijde, zejména když americký Boeing už pár let předtím uložil své plány v této oblasti k ledu a vsadil na velkokapacitní Jumbo Jet pro zhruba pět stovek cestujících.

Z velkých plánů tak nakonec bylo jen 20 vyrobených concordů. Šest vzniklo během vývoje a o zbylých 14 se napůl podělily aerolinky Air France a British Airways. Zpočátku létali Britové i Francouzi z Evropy, do mnoha směrů – vedle Severní a Jižní Ameriky i do jihovýchodní Asie. Kvůli obavě z nadměrného hluku způsobeného sonickým třeskem při překračování rychlosti zvuku ale nemohly létat nad pevninou, a tak se nakonec usadily na linkách z Londýna a Paříže na východní pobřeží USA.

Concordy si najímaly i cestovní kanceláře pro charterové lety a při jednom z nich se 25. července 2000 jeden z letounů při startu z pařížského letiště zřítil. Zahynulo tehdy 109 lidí na palubě a další čtyři na zemi, pro pověst do té doby naprosto bezpečných strojů to byla katastrofa. Do služby se navíc vrátily jen krátce po útocích z 11. září 2001, kdy všeobecně opadl zájem o leteckou přepravu. A tak se už na jaře 2003 oba provozovatelé rozhodli poslat concordy do muzea.

letadlo
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%