Macintosh: ten počítač, díky
němuž umíme s počítačem

Macintosh: ten počítač, díky
němuž umíme s počítačem

23. 1. 2014

Zpřístupnil svět výpočetní techniky i laikům, pro něž byl do té doby počítač něčím nesrozumitelným. A experti nad ním kroutili hlavami. Místo složitých příkazů se totiž intuitivně ovládal pomocí jakési myši a menu. Dnes již legendární počítač Apple Macintosh, který byl uveden na trh před 30 lety, 24. ledna 1984, byl převratnou novinkou a stal se kultovní záležitostí.

Ostatní PC tehdy komunikovaly s uživatelem jen prostřednictvím textu přes příkazový řádek. Namísto zadávání textových příkazů, jak bylo do té doby běžné, stačilo u Macintoshe pouze klikat na ikonky či procházet seznamy nabídek.

Jméno podle jabloně

Nápad nabídnout uživatelům cenově přijatelný počítač s jednoduchým ovládáním se zrodil v kalifornské společnosti Apple na konci 70. let minulého století. Tím, kdo průlomový nápad prosadil, byl zaměstnanec firmy Jef Raskin, který také dal připravovanému zařízení název podle své oblíbené odrůdy jablek McIntosh. Aby se vyhnul soudním sporům s výrobcem audiotechniky téhož názvu, jméno mírně upravil na Macintosh.

Duchovní otec se však úspěšného startu svého dítka nedočkal – kvůli sporům se spoluzakladatelem firmy Stevem Jobsem odešel Raskin z Applu ještě před premiérou Macintoshe. Následující rok po sporech ve vedení odešel z Apple i Jobs, který byl ale v roce 1997 povolán zpátky.

Jako z George Orwella

Jestliže je dnes společnost Apple proslulá svým promyšleným marketinkem, nejinak tomu bylo i při uvádění prvního Macintoshe na trh v lednu 1984. Tuto událost zvěstoval originální televizní spot, parafrázující slavný román George Orwella 1984, jenž nový výrobek prezentoval jako vzpouru proti zažitým pravidlům ve světě výpočetní techniky. Zlého Velkého bratra představovala konkurenční společnost IBM.

Rychlý počítač s intuitivním ovládáním, který nesl označení Macintosh 128, a podpořený kampaní, jež se zapsala do historie televizní reklamy, slavil prodejní úspěch. Postupně vznikaly další generace vylepšených „Maců“ a nezůstalo jen u klasických stolních počítačů: v roce 1989 byl na trh uveden první notebook s názvem Macintosh Portable.

Apple: designový doplněk

Mezi časté uživatele „Maců“ patřili designéři, grafici nebo třeba zaměstnanci filmových studií, což posilovalo pověst těchto počítačů coby špičkových zařízení pro profesionály. Jenže konkurence v podobě IBM počítačů nezahálela. Odliv části uživatelů k této levnější alternativě přiměl v polovině 90. let vedení Apple k pokusu oprášit poněkud pohasínající lesk svých výrobků.

Návrat na výsluní, který se odehrál v srpnu 1998, se firmě z kalifornského Cupertina bezezbytku povedl. Vzhled posledního počítače iMac G3 s oblými kryty z průsvitných plastů odrážel novou strategii Apple, která počítač, považovaný do té doby primárně za užitkové zařízení, povýšila na atraktivní součást životního stylu. Sázka na design a jednoduché ovládání se firmě posléze osvědčila i u dalších zařízení, jako jsou přehrávač hudby iPod, tablet iPad či mobilní telefon iPhone.

počítače
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.