Může za to Miloš Forman a jeho film Amadeus? V něm je totiž skladatel Salieri vylíčen ve velmi nelichotivém světle. Vídeňské muzeum Mozarthaus proto zahájilo kampaň, která má skoncovat s teorií, že Wolfganga Amadea Mozarta v roce 1791 otrávil ze zášti italský skladatel Antonio Salieri. Muzeum chce naopak připomenout, že Salieri ve skutečnosti mladého génia podporoval a nežárlil na něj. Výstava na toto téma začíná dnes.
Krajně nepravděpodobná verze příčiny Mozartova úmrtí silně zakořenila v povědomí široké veřejnosti díky oscarovému filmu Amadeus (1984) režiséra Miloše Formana. Scénář připravil podle své divadelní hry dramatik Peter Shaffer. Už dávno před ním však Alexander Sergejevič Puškin napsal hru Mozart a Salieri, v níž je Salieri označen za vraha. Nikolaj Rimskij-Korsakov pak zkomponoval stejnojmennou operu.
Hudební vědci myšlenku podílu Salieriho na Mozartově smrti dávno opustili, neboť dobové dokumenty, dopisy i události svědčí naopak o vzájemném respektu a korektním vztahu obou vídeňských umělců. To má ukázat i nová mimořádná výstava, která se v domě, v němž Mozart žil, právě otevřela. Salieriho vykresluje jako dobrotivého, talentovaného a štědrého muže, jenž chválil své žáky, mezi něž patřili například Ludwig van Beethoven a Franz Schubert. „Chceme lidi poučit, ukázat jim autentického Salieriho a odtrhnout od silně zbeletrizovaného obrazu,“ řekl ředitel muzea Gerhard Vitek.
Důkaz, že Mozart a Salieri si byli blízcí, podala i Mozartova žena Constanze, která po smrti manžela poslala syna do učení právě k Salierimu. „Myslím, že to vyvrací všechny spekulace. Žádná matka by neposlala svého syna na studia k údajnému traviči svého manžela. To je velmi silný důkaz,“ poznamenala jedna z kurátorek výstavy Ingrid Fuchsová.