Zkázu parníku Empress
of Ireland zavinila mlha

Zkázu parníku Empress
of Ireland zavinila mlha

28. 5. 2014

Hustá mlha a laxnost posádky byly příčinou srážky dvou lodí na kanadské řece Sv. Vavřince, při které před 100 lety, 29. května 1914, zahynulo 1012 osob. V brzkých ranních hodinách se srazil kanadský luxusní parník Empress of Ireland (Irská císařovna) s norskou nákladní lodí Storstad. Zatímco norská loď naložená uhlím to odnesla jen zničenou přídí, Empress of Ireland s 1477 lidmi na palubě se během čtvrt hodiny potopila. Šlo o jednu z největších lodních katastrof v historii.

Empress of Ireland byla vyrobena ve Skotsku a na vodu byla spuštěna v roce 1906. Pro Kanadskou pacifickou železniční společnost zajišťovala se svou sesterskou Britskou císařovnou plavby mezi Kanadou a Anglií. Její rozměry budily úctu. Dlouhá byla 167 metrů a vešlo se do ní skoro 1600 lidí. A byla luxusně vybavena. Storstad byl dlouhý 134 metrů a byl vyroben v roce 1910 v Anglii.

Na svou poslední plavbu vyplula Empress of Ireland 28. května 1914 v půl páté odpoledne místního času z Quebecku, cílem byl Liverpool. Storstad mířil ze Sydney v Novém Skotsku a do Quebecku vezl přes deset tun uhlí. Kolem půl druhé ráno následujícího dne Empress of Ireland minula město Rimousky a kapitán v dálce uviděl světla norské lodi. Světly signalizoval, že se bude vyhýbat pravobokem. V té době byla jasná noc.

Postupem času ale obě lodi zahalila hustá mlha. Kapitán Císařovny Henry George Kendall dal proto pokyn zpomalit a doufal, že norská nákladní loď pochopila jeho signalizaci. Posádce Thorstadu se ale údajně zdálo, že viděli opačnou signalizaci, a kapitán dal pokyn k zatočení doprava. Kendall spatřil norskou loď až v blízkosti 30 metrů na pravém boku a přímé srážce se již nedalo zabránit.

Byly dvě hodiny ráno a na lodi začaly záchranné práce. Kapitánovi z Císařovny se podařilo na vodu vypravit pouze čtyři záchranné čluny, kolos se už po 14 minutách potopil. Důvodem bylo špatné těsnění oken. Na palubě cestovalo 1057 cestujících a 420 členů posádky. Zahynulo 1012 lidí, 840 cestujících a 172 členů posádky. Nejvíce mrtvých bylo mezi cestujícími třetí třídy. Jednalo se většinou o emigranty, kteří jeli navštívit své příbuzné do vlasti.

První záchranná loď dorazila na místo nehody hodinu po potopení parníku, další o hodinu později. Přežilo 465 lidí.

Storstad byl sice poškozen, ale nikdo na něm nezahynul a dokázal dokonce dojet do přístavu. Jeho pouť ukončilo v roce 1917 během první světové války německé torpédo.

Následný soud přiřkl vinu norskému nákladnímu plavidlu a soud také nařídil zpřísnění technických předpisů pro provozování zaoceánských lodí. Vrak lodi leží v hloubce 45 metrů dodnes a přitahuje potápěče a lovce pokladů.

Největší civilní námořní katastrofou všech dob se stala zkáza filipínského trajektu Doňa Paz v prosinci 1987. Loď se čtyřmi tisícovkami lidí na palubě se na cestě do Manily srazil s tankerem Victor, který převážel tisíce barelů ropných látek. V důsledku nárazu začal z tankeru vytékat jeho hořlavý náklad, který v zápětí explodoval. Uhořelo celkem 4386 lidí, pouhých 26 osob se zachránilo.

Největší počet obětí v historii mořeplavby si potopení lodi vyžádalo v lednu 1945, kdy sovětská ponorka S-13 torpédovala německou osobní loď Wilhelm Gustloff, přepravující uprchlíky z východního Pruska. O život při tom přišlo přes 9000 lidí. Při patrně nejznámější lodní katastrofě - ztroskotání lodi Titanic v dubnu 1912 - zahynulo 1503 lidí.

lodní katastrofy
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit


Zpět na homepage

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%