To, co možná většina tuší, se potvrzuje: předváděcí akce jsou pastí na peníze, kterou líčí pochybní podnikatelé nebo přímo podvodníci zejména na důvěřivé seniory.
Inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) navštívili během prvního čtvrtletí letošního roku 74 spotřebitelských výletů spojených s prezentací produktů. Ve dvou třetinách z nich zjistili porušení povinností podnikatelů a nekalé praktiky. Největší počet kontrol provedli inspektoři Středočeského kraje a Prahy a také Ústeckého i Libereckého kraje. Nejvíce porušení přitom prokázali inspektoři Brněnského a Zlínského inspektorátu – a to v téměř 90 procentech kontrol.
„Při prodeji mimo prostory obvyklé k podnikání dochází nejčastěji k uvádění nepřesných a nepravdivých údajů o prezentovaných výrobcích, o jejich ceně a podmínkách, za kterých je lze zakoupit, reklamovat, popřípadě pronajmout,“ potvrdila mluvčí ČOI Miloslava Fléglová s tím, že inspekce zatím pravomocně uložila 50 pokut v celkové hodnotě 1,4 milionu korun.
Kromě klamání zákazníků používají prodejci dokonce agresivní praktiky, pomocí kterých se snaží účastníky předváděcích akcí přimět k nákupu předraženého zboží. Při jedné loňské kontrole museli na předváděcí akci zasahovat policisté a záchranáři. Organizátoři seniorům nalévali alkohol, a když jeden z nich zkolaboval, tak vyhrožovali inspektorce, která chtěla přivolat záchrannou službu.
To, že prodejci cílí hlavně na starší generaci, dokládá fakt, že často odmítají do sálů vpustit část zájemců, kteří podle jejich názoru byli příliš mladí. Podobnou diskriminaci zákazníků kvůli jejich věku přitom zákon výslovně zakazuje.
V loňském roce ČOI prověřila 241 předváděcích akcí, kterých bylo ve srovnání s rokem 2010 o 100 více. „Porušení povinností inspektoři prokázali u téměř 70 procent kontrolovaných, a to i přes utajování předváděcích akcí organizátory. Došlo také k několika napadení inspektorů, kteří byli nuceni přivolat na pomoc policii,“ poznamenal ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek. Lidé by proto podle něho účast na předváděcích akcích důkladně zvážit.
Výsledky kontrol jasně potvrzují, že předváděcí prodejní akce patří k nejproblematičtějším formám prodeje v Česku. Současné nešvary by částečně měla pomoci odstranit projednávaná novela občanského zákoníku. Jejím cílem je zabránit zneužívání výjimky související se ztrátou možnosti spotřebitele odstoupit od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání.