Někteří obchodníci
zneužívají výprodeje

Někteří obchodníci
zneužívají výprodeje

29. 12. 2014

Někteří obchodníci zneužívají povánočních výprodejů a klamou zákazníky. Lákají například na falešné slevy, kdy ve skutečnosti zboží vůbec nezlevní. Jiní účelově krátkodobě zboží zdraží a po následném snížení jeho ceny na původní hladinu vydávají rozdíl v cenách za slevu. Oznámila to spotřebitelská organizace dTest, vydavatel stejnojmenného časopisu.

"Že je v určitém obchodě o 50 procent zlevněno ještě neznamená, že ho za ´zlevněnou´ cenu nekoupíte jinde zcela běžně," uvedl vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený. Každá prodejní akce je podle něj marketingovým tahem. Vždy je třeba si dávat pozor, i když nemusí jít ze strany obchodníka přímo o klamavé obchodní praktiky.

"Těmi ale mohou být falešné slevy, když prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo ´sleva´ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu," upozornil Zelený. Za další příklad klamání uvedl dočasné navýšení ceny, která je následně snížena na úroveň před zdražením. Cenový rozdíl je obchodníkem prezentován jako sleva.

Podle Zeleného se spotřebitelé často setkávají také s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena."Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců," podotkl. Jedinou výjimku, na níž se zákonná záruční lhůta nevztahuje, je sleva poskytnutá pro vadu výrobku. "O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi," řekl Zelený.

V tuzemských obchodech odstartovala 26. prosince hlavní vlna výprodejů. Povánoční slevové akce, pomocí kterých se obchodníci snaží po předvánoční nákupní horečce přilákat zákazníky zpět do prodejen a zbavit se zásob sezonního zboží, budou trvat v některých řetězcích až do konce února. Podle obchodníků je o výprodeje velký zájem. Například obrat firmy Euronics stoupl meziročně o 27 procent a návštěvnost prodejen několikanásobně. Podle řetězců Globus a Albert je zájem především o elektroniku, bílé zboží, oblečení a kosmetiku. Roste i zájem o lahůdky, a to v souvislosti s blížícím se koncem roku.

klamání zákazníků slevy
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jarmila Komberec Jakubcová
Je velmi důležité abychom věděli z čeho je sleva vypočítána.Pokud cenu den před zahájením slev tak vlastně žádnou slevu neposkytuji.To ví každý obchodník.Sleva "až" cca 50-70% znamená, že v obchodě je jeden předmět v této výši slevy.Ostatní mohou mít slevu menší.Občas něco ve slevě kupuji, třeba se mi povedlo pořídit za třetinovou cenu halenku ale to jsem věděla kolik stála před Vánoci.Jinak na slevy moc nevěřím.
Květoslava HOUDKOVÁ
V Praze před lety fungovalo pro spotřebitele SOS = Sdružení obrany spotřebitelů. Když kolem r. 2000 začaly "výlety"/akce s předváděčkami, zaplatila jsem si členství - proškolení pro ochranu svých práv. Pak SOS přesunulo své sídlo do Brna a zde v Praze se poradenství pro spotřebitele ujalo sdružení "dTest". Vedoucího Právní poradny - p. Lukáše Zeleného osobně znám, občas si s ním píši. Sděluji pozvánky i "zážitky" z předváděček i jiné problémy. Jezdí 1x/měs do soused. města - Poradna - i tam se setkáváme a dozvím se užitečné rady ( např. o "slevách-neslevách" už dávno vím = jsem obezřetná). Rada: Poučte se včas = "v předstihu" !
Zuzana Pivcová
Některé slevy mi připadají opravdu podvodné. Např. to zaznamenávám pravidelně u jednoho typu optiky. Tam mívají slevy na všechny obroučky 85% a na skla 60%. Když jsem ale spočítala, kolik by bylo původních 100%, vyšlo mi nějakých 18 tisíc za obroučky, které ani nebyly Chanel, Dior či Versace a další světové značky, takže naprosto přemrštěná vymyšlená cena. Dále mi u slev, pokud si jich vůbec spíš teoreticky všímám, vadí magické slůvko "až". Tedy slevy až 50%. Jenže tahle sleva se třeba týká jen 2 typů zboží, zatímco další mají slevu jen 30, 20, 10%.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.