Cikáni v mém životě

Cikáni v mém životě

28. 1. 2015

Ve Svépravicích, kde jsem vyrůstala do 8 let, jsem se se žádnými cikány nepotkala. Ani do první a druhé třídy se mnou nechodili.

Když jsme se v létě 1960 přestěhovali do domku v Horních Počernicích, stál naproti našemu domek, který patřil statku. V něm bydlela cikánská rodina se čtyřmi dětmi. Jmenovali se Vojta, Pepa, Emilka a Maruška. Oba rodiče pracovali ve statku. Už o prázdninách jsme si společně hráli. Jednou mne paní Ž. pozvala k nim na svačinu. Domek byl zařízený jednoduchým nábytkem a bylo v něm tak naklizeno, že mi to vyrazilo dech. Po prázdninách jsem chodila do třídy s Vojtou, moje sestra s Emilkou. Neučili se zrovna excelentně, ale základní školu zvládli. Nepamatuji se, že by je někdo ve třídě zatracoval. Prostě patřili mezi nás. Ž. chovali prase, a kdykoliv byla u nich zabíjačka, podělili dobrotami všechny sousedy.

Další setkání s cikány nám zprostředkoval právě Vojta s Pepou.

Vždy v létě přijížděla do rokle Beranka snad poslední kočující rodina. Vojta s Pepou nás k nim zavedli. Byl to pro mne exotický svět. Maringotka, koně, oheň, zpěv, barevné oblečení, různá cingrlátka. Mezi tím psi, kočky a nahaté děti. Zdrželi se vždy asi měsíc. Mužský obešli vesnici, sem tam něco nabrousili, opravili. Ženské nabízely hádání z ruky a různé bylinky. Možná se ztratilo pár slepic a králíků.

Příští léto jsme kontrolovali Beranku a čekali na jejich příjezd. Tak to šlo ještě v roce 1962. Pak už nepřijeli. Domestikace cikánů už byla ukončena.

Moje babička, aby přišla na jiné myšlenky, když v roce 1963 náhle zemřel děda, nastoupila do práce v zahradnictví. Pracovala tam s ní cikánka Róza. Měla 5 dětí a s mužem, který pracoval na statku, bydleli v bytě o jedné místnosti.  Starší děti, Mařenka a Jeníček, už chodily do školy. Když babička viděla poměry, ve kterých se měly učit, nabídla Róze, aby se chodily učit k nám. Já jsem často za babičkou do zahradnictví šla rovnou ze školy, líbilo se mi tam i jsem se něco naučila. A tak jsem brala Mařenku a Jeníka ze školy s sebou a pak k nám domů a tam jsem se s nimi učila. Mně bylo jedenáct a půl, oni chodili do první a druhé třídy. Občas se stávalo, že u nás i přespali, to když bylo po braní a jejich tatík se opil. Tak jsme to praktikovali dva roky. Pak se Róza s mužem a dětmi odstěhovala na Karlovarsko. Do babiččiny smrti posílala Mařenka vždy krátký dopis k Vánocům, postupně se podepisovaly i další děti. Psala třeba, že Jeník se vyučil kuchařem, Maruška zahradnicí. A pokaždé moc děkovala, že jí babička ukázala, jak důležitá je škola.  

Ž. dostali do nájmu od statku větší domek a odstěhovali se. Do jejich domku se přistěhovala S. rodina, která většinu života kočovala, byli to Olaši. Byli negramotní, ani jejich děti nechodily do školy. Usadili se v době, kdy dětem bylo víc než deset let a byly prohlášeny za nevzdělavatelné. A tak s každým úředním dopisem chodily za naší babičkou. Zvonek drnčel, některé z dětí viselo na brance a volalo „Paníííí, co tam píšou?“ A tak se z babičky stala poradkyně ve věcech úředních. Nakonec jsme dvanáctiletou Gitu naučili i číst a psát tiskace. Pak už četla dopisy ona. Nejvíc nás, děti, na této rodině přitahovali koně, které měli na zahradě. Celá rodina pracovala na statku, pan S. právě u koní ale svoje dva hřebečky tam nedal. Postupně tam začaly pracovat i děti. Občas se u nich sjížděla velká společnost a pořádaly se oslavy. Hlučné, dlouhé. Ale svým způsobem krásné. Vždy jsem obdivovala jejich zpěv a kroje, které při této příležitosti oblékli. A kluci, když se dostali do ráže, proháněli hřebečky bez sedla ulicí. Ta volnost, která z nich čišela, mne fascinovala.

Do vily vedle nás se přistěhovala další cikánská rodina, bydlí tam dodnes. Ale to byla cikánská honorace. Oba rodiče měli středoškolské vzdělání, stejně tak děti. Měli jen dvě, Kateřinu, ta byla stejně stará jako moje sestra a staly se z nich kamarádky. Vídají se dodnes.  Románek byl o 10 let mladší a holky ho vozily v kočárku.

Nejkouzelnější byla jejich babička. Vyprávěla nám příběhy z dob, kdy byla malá. Byli jsme u vytržení.  Byl to jiný svět, než jsme znali z vyprávění naší babičky. Příběhy se odehrávaly v nynějším Maďarsku a byla v něm krása volnosti i krutost, bída, smrt. Život kočovníků i už skoro usazených cikánů v příšerných chýších a útoky „bílých“ z okolních vesnic. Smrt jejích rodičů, když jí bylo 10. Život v sirotčinci, práce služky a seznámení se synem cikánského barona. Velká cikánská svatba a přesun do Čech...

Když tahle babička Erži zemřela, její rakev vezl z domu kočár tažený koňmi. Kde ho v roce 1973 v Praze sehnali, ví Bůh.

V dalším životě jsem se s touto menšinou potkala ještě mnohokrát a nikdy nebyla tato setkání jen negativní. 

S cikánskou rodinou jsme sedm let žili v rozděleném bytě v Libni.  Byla to ubytovna n.p. Konstruktiva. Měli jsme společnou chodbu, toaletu a koupelnu se společnou pračkou. Byt měl tři velké pokoje pro tři rodiny. Dvě „bílé“ a jedna cikánská. Celkem jsme tam měli sedm dětí. Nejstarší byl cikánek Martínek. Byl o tři roky starší než naše Blanka. V době, kdy jsem ještě chodila do zaměstnání, jsem prala velmi málokdy. Vždy, když jsem přišla z práce, měla již Drahuna vypráno a vždy přibrala i moje věci. Naučila jsem se od ní i několik cikánských jídel. Občas u nich bylo „veselo“, hlavně, když děti, které přibývaly každý rok, vyvedly nějakou lotrovinu. Vzpomínám si, jak si Martínek s Deniskou hráli na Popelku. Zatímco byla mamina na dvoře a věšela prádlo, vysypali většinu potravin a smíchali je na podlaze. To jsem je musela zachraňovat. Samozřejmě to soužití vyžadovalo hodně tolerance, ale ráda na ty doby vzpomínám.

Další veselí způsobil Martínek, když jsme společně s ostatními z ubytovny oslavovali Velikonoce. Najednou se postavil uprostřed pokoje a ptá se hodně hlasitě mamky „ Mamí, máš tady na bříšku taky takový bejánek, jako teta Zoja?“ Pozoroval mne totiž ve sprše, nechávaly jsme otevřené dveře v době, kdy byli mužský v práci, aby žádná z nás nemusela čekat třeba s umytím zadku dětem. Tahle vzpomínka vyvstala, zrovna v nejméně vhodný okamžik. Dovedete si představit, kolik vtípků na svůj beránek jsem si užila.

Odstěhovali jsme se první, ale dlouho jsme se přátelili dál. Když šel Martínek do školy, hlavní snaha jeho paní učitelky byla, dostat ho do školy zvláštní. Byl to přeci cikán a s těmi se ona nebude zdržovat. Drahuna přišla k nám s brekem. Že jí nikdo ve škole neposlouchá, že byla i na Národním výboru a pořád dávají pí. učitelce za pravdu. Když jsem šla na jednání já, vše bylo najednou jinak. Martin ve škole zůstal a má teď střední zemědělskou školu. Stejně měl se zaměstnáním po roce 1990 problém. Teď mají s tátou a ženou malý statek na chov ovcí na Vysočině.

Další zážitek s cikáňaty mám z ROH tábora. Měla jsem oddíl nejmenších kluků a do něj jsem dostala cikánská dvojčata, Káju a Romana. Nikdo jiný je nechtěl. Byli to kluci jako buci. Pořád se mezi sebou pošťuchovali, ale běda, když někdo jiný na některého vztáhl ruku. Mrňata bydlela v pokojích nad jídelnou. Jednou o poledním klidu, když jsem kontrolovala pokoje, zastihla jsem Romana, jak drží Káju za nohu z okna. Rychle jsem přiskočila, Káju vytáhla a ptám se „Co to má znamenat?“

„Víš, my jsme zachraňovali přírodu, tam se včela chytila do pavučiny a my ji chtěli osvobodit.“
Byla to vosa. Adrenalin mi zatemnil úsudek. Chytila jsem kluky a oběma nařezala na zadek se slovy
„Teď zachraňujte sebe!!!“

Děti se bít nesmí… A tak jsem se šla ihned udat hlavnímu vedoucímu.
„ Buďto pojede domů Kája s Romanem nebo já“ a rozbrečela jsem se.
 „Tumáš“ – podal mi Petr kapesník a vzápětí štamprdli koňaku.
„ Zkus to s nimi vydržet, máma čeká další, táta je v base…“  A tak jsem vydržela. Po výprasku se z kluků stali beránci. Zapojili se do plnění všech úkolů se snahou, a tak jsme s oddílem Trpaslíků vyhráli celotáborovou hru pro menší děti. Jejich mamka si pro ně přišla už s kočárkem. Hned jsem se jí přiznala. Objala mne se slovy:
„Moc děkuji, jste jediná, kdo mi je neposlal domů.“

Znovu jsem se s tímto etnikem setkala, když jsem se přistěhovala do Hloubětína. Na tamnějším sídlišti jich žilo hodně. Žádné problémy s nimi nebyly, tedy pokud nepočítám občasný noční hluk pod okny. Všichni dospělí pracovali a děti chodily do školy. Většina se jich už ze sídliště odstěhovala.
Donedávna  se klučičí cikánská omladina ze zbylých rodin v Hloubětíně poflakovala od ničeho k ničemu a byly to tak fajn děti. Ale mne stále slušně zdravili, asi si pamatují, že jsem jim vždy podala zakopnutý míč, když byli ještě malí.  Teď založila radnice Sociální podnik a v něm našli tito kluci uplatnění. Když jsem byla naposledy déle v Praze, zrovna se opravoval plynovod. Kluci makali už od sedmi ráno a oprava byla hotová rychle. To je asi jedna z cest.

Nejnovější zkušenosti mám teď z akcí Přírodní školy. Již dvakrát se na Expedicích věnovali této komunitě. Nejprve v Dobré Vodě u Karlových Varů, tam to byla opravdu vyčleněná komunita. Studenti tam pracovali s malými dětmi na uměleckých projektech. Jeden z animovaných filmů, které tam vznikly, si můžete prohlédnout zde:

http://vimeo.com/35438718

V loňském roce jsme byli na Expedici v Krásné Lípě ve šluknovském výběžku. Jeden z projektů studentů byl spolupracovat s cikánskou mládeží v nízkoprahovém klubu a nacvičit s nimi společné představení. O projekt byl ze strany cikánů velký zájem. Ale ouha, pořád se střídali, kromě tří dívek, které dříve pracovaly v tanečním kroužku, ten se ale rozpadl. Vždy někdo nacvičil nějakou roli – hrály se scénky podle vyprávění starých cikánů, které nejdříve studenti sesbírali- a pak dal přednost koupání. Bylo totiž děsné vedro. Vedoucí učitelka už si zoufala. Ale i to bylo poučení pro studenty o této komunitě. Přišel den představení. A najednou se na „generálce“ objevili všichni „herci“ i s alternacemi a hádali se, kdo tedy bude hrát. Nakonec jsme některé role přidali a byla spokojenost. Představení na hřišti nízkoprahového klubu se velmi vydařilo. Po představení končil i náš pobyt v Krásné Lípě. Večer se řada nových kamarádů přišla rozloučit. Byl společný oheň a společné zpívání. Když jsme v půl jedenácté vyhlásili večerku, nastalo oboustranné přemlouvání. Dali jsme jim ještě půl hodiny a pak se večer v klidu ukončil. A po čase se ozvala starší děvčata, že obnovila činnost kroužku a umístila se i na festivalu cikánských tanečních skupin.

Druhá skupina studentů měla na programu sociální výzkum v oblasti se zaměřením na obraz v mediích a skutečnost. Situace v regionu není růžová, ale zdaleka není tak strašná, jak ji předvádějí media. Za hlavní problém regionu považují jeho představitelé špatně nastavený zákon o poskytování příspěvku na bydlení. Několik „bílých“ využilo této podnikatelské příležitosti, skoupilo prázdné nemovitosti a zřídili z nich ubytovny pro sociálně slabé. Tím přilákali takové lidi ( třetina jich je z majoritního etnika), kteří nemají zájem pracovat a žijí jen ze sociálních dávek. V tomto regionu je velký nedostatek pracovních míst a díky mediím se to všeobecně ví. Tím se zhoršil pohled na všechny cikány a ztížil se život i jim. Zažili jsme vyprávění jedné malé cikánečky, která chodila ještě vloni do ZUŠ do dívčího pěveckého souboru. Teď už tam nechodí, ostatní děvčátka s ní nekamarádí. Chvíli to přecházela, ale když jí do té doby nejlepší kamarádka řekla, že jí nedá pusu na rozloučenou, protože je špinavá cikánka, vzdala to. Přitom její rodiče mají v Krásné Lípě hotel a není to žádná špeluňka.

S Přírodní školou občas také jedu do dětského domova v Pyšelích, kam studenti jezdí pravidelně jedenkrát za měsíc a připravují pro malé děti soutěže a hry. Tam je převaha cikánských dětí, ale o všechny se jejich rodiče nebo jiní příbuzní zajímají. Jsou tam většinou z ekonomických a sociálních důvodů. Větší kluky bereme i na mimoškolní akce Přírodní školy, jako jsou letní tábory nebo akce Terezínské štafety.

Co na závěr? Otázka cikánů je v naší zemi velmi palčivý problém. Určitě má toto etnikum svá značná specifika. I slušná cikánská rodina je pro konzervativní lidi například příliš hlučná. Ale dle vlastní zkušenosti vím, že mají řadu předností. Pokud proti vám něco mají, určitě nebudou pomlouvat a intrikovat za zády. Prostě to na vás vybalí. A mají naprosto neuvěřitelná „tykadla“ na to, s jakou k nim přistupujete. Kdo se tváří přívětivě, ale v duchu je povýšený, hned to poznají. A toho, kdo je třeba zprudí, ale se srdcem otevřeným, přijmou. A dokážou mít opravdovou radost ze života, která se na vás přenese, pokud jste otevření.

Myslím si, že hlavní vinu na současných problémech má špatné nastavení sociálního systému a nechuť se touto problematikou opravdu zaobírat. Moje zážitky s cikány z dětství i dalšího života mi ani teď nedovolí pohlížet na ně jako na vyvrhele.

Můj příběh
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Hana Rypáčková
Pokud mají inteligenci / je jich dost-ovšem žili v rodinách přizpůsobivých, v dětských domovech a adoptovaní/,ta je nevyřeší , protože uznají, že žijí jinak, v přítomnosti,mají peníze-utratí je, nemají-živoří.Říkají, že oni ztratili hrdost a přizpůsobili se, a vlastně jim závidí.
Zuzana Pivcová
Já mám velmi krásnou vzpomínku na německý Svaz Sintů a Romů (Sinti und Roma), kteří u nás hledali dokumentaci k jednomu dozorci z Březinky a pak mě pozvali na jejich konferenci, které se ale zúčastnili i židovští zástupci a někteří pozůstalí po duševně nemocných, které hitlerovský režim též zlikvidoval coby "užírače chleba". Tehdy mě přijali úplně báječně, tleskali mému referátu a a řada lidí mi psala i nadále. Byli to opravdu inteligentní "Cikáni", ale hrdí, zažila jsem tam, že při nějaké diskusi vznikl spor s neromským návštěvníkem, předseda Svazu pan Romani Rose se naštval a z protestu odešel ze sálu a mnoho dalších s ním.
František MENDLÍK
Něco jiného je Romský problém a něco jiného lidé, kteří na tom vydělávají. Vždyť u nás je 250 organizací spojených s Romskou intergrací. A takový Kocáb je jasným příkladem hraboše. Jako Ministr pro lidská práva se natolik ztrapnil, že být jím chodím v přestrojení. On, Petr Uhl, mladý Dienstbier to mají jako živnost. Tisíckrát můžete kamkoliv psát, že na jedné straně jsou lidská práva a na druhé povinnosti. Ti lidé neslyší, nebo nechtějí slyšet. Prostě kecy, kecy a zase kecy, ovšem za velké peníze! A řešení? Rovnost před zákonem pro všechny. A důsledně!
Svatava Páleníková
Moc dobrý článek. Asi každý z nás má zkušenosti s Romy dobré i špatné. Mám ale pocit, že v mnohých městech se práce s touto menšinou daří a že problémů ubývá.
Zoja Sedláčková
Moc děkuji za všechny komentáře. Pro paní Jitku - na televizi se skoro nedívám ale okolo tohohle seriálu bylo dost diskusí, tak jsem pár dílů na netu skoukla. Podle mne to nebyl dokument ale reality show. nevydržela jsem se dívat na všechny díly. Ani nevím "co tím chtěl básník říct". Stejně jako seriálem o paterčatech. My jsme se byli v rámci Expedice vloni podívat ve škole v Krásné Lípě a ve Šluknově a tam takový binec zdaleka nebyl.
Soňa Prachfeldová
Mám ráda cikánské písně, mají duši, ještě jsem neslyšela o cikánovi bezdomovci a snad ani na LDN nejsou v takovém počtu. Prostě rodiny drží pohromadě. Situace se zhoršila rapidně s příchodem demokracie a se zákonem, že nikoho k práci nemůžeme nutit. Znala jsem mnoho dobrých cikánů, současná generace je na tom výrazně hůř a hůř, bohužel pro nás všechny.
Jana Šenbergerová
Kolik lidí, tolik různých zkušeností. Co si budeme povídat. S odlišností máme problémy i mezi neromy. A oni se liší už na pohled, což je první jejich mínus. Jsou hluční. Umí lhát jako když tiskne. I když se neučí dobře, peníze si umí spočítat jako málokdo a výhody s nimi spojené také. Přesto nejsou všichni stejní. Stejně jako my. Někdy mě štvou, někdy je mi jich líto, ale nikdy by mě nenapadlo jakkoliv se nad ně povyšovat. U nás se s nimi setkávám jen málokdy, dříve jsem je učila v internátní zvláštní škole. Neměli to jako děti lehké. Když mi mladíci blízko nádraží v Přerově zahradili cestu, neměla jsem zrovna příjemný pocit, ale fungovalo na ně totéž, co na jiné puberťáky, a tak dali pokoj. Nikdy nebudou všichni jako my, ale pořád jsou to lidé stejně jako my. Když se tak nad tím zamyslím, tak už jen to "my a oni" vnímám jako špatně. Ale jak to změnit?
Radovan Cakl
Přidám svůj drtek do mlýna. Je pravda, že jim majoritní společnost znemožnila migraci, která měla ale pro většinové etnikum kladný dopad v tom, že tuhle něco ukradli, támhle něco, a nebylo to tak masivní. Teď nemigrují, tak kradou v jedné zlikvidované fabrice, dokud na ně nespadne. Je to zaviněno i jejich kumulací v sídlištích a jak známo, špatné příklady víc táhnou. Ale mám i vlastní zkušenost. Na dílně, kde jsem mistroval byla jedna romka, která měla často problémy s pracovní morálkou a kvalitou odváděné práce. Při krácení prémií nebrala v potaz, že i někteří další měli krácené prémie a stěžovala si, že ona proto, že je romka. V druhé dílně pracoval její manžel. Byl na něho spoleh, odváděl poctivou práci a tykali jsme si. Když jsem se ho ptal, proč je jeho žena taková, řekl mi. Já jsem cikán, to se musíš zeptat nějakého roma. Druhý den přišla s monoklem na oku a pár dní byl klid.
Marie Magdalena Klosová
V Ostravě bylo a je této menšiny vždy dost.V některých čtvrtích je to spíše většina.Celý život bydlím v jejich blízkosti,a nikdy jsem si vůči nim nevypěstovala alergii.Pravda ovšem je,že jejich mentalita je úplně jiná než naše,nehledě na "domestikaci".Mají v krvi toulání a kočování,a to jim bylo "ukradeno".Prakticky jsme jim odňali jejich "domov".Vždycky mě zároveň s tímto problémem napadne,jak bychom se ,my bílí,poprali s tím,kdyby nám někdo zabránil bydlet na jednom místě v pohodlném bytě a "vyhnal" nás kočovat.V rodině máme "přivdanou" také jednu cikánečku.Vystudovala na konzervatoři hru na housle a působí v Divadle loutek v Ostravě.Vychovává čiperného kloučka a je příkladem své "bílé" švagrové,která nikdy,z neznámých důvodů,nepracovala,dítě nevychovala a životem,za pomocí svých starých rodičů,jaksi proplouvá.
Hana Rypáčková
Zojo, ta jsi matka Tereza.Přečetla jsem Bosou královnu a četla úryvky Milanovi a shodli jsme se, že stále platí: Hrdost ,Pohrdat bílými a těmi cikány, co se bílým přizpůsobují, Lhát bílým, Krást/vše je všech/,už asi od nepaměti.Něco v některých zůstalo dodnes. Za socáče, kdy všichni pracovali,sociální pracovnice v den výplaty zaplatily dětem obědy, nakoupily jim oblečení, děti jezdily na tábory povinně, aby se učily hygienu a návyky bílých.Ale taky jim je sebraly a dali do Domovů, lidé si je i adoptovali,přesto profesor Dědič nebyl spokojený s integrací do majoritní společnosti.Ale byla i smíšená manželství.Nemám nijak špatné osobní zkušenosti, ale ve vedlejším domě truchlí po synovi, kterého pro" kusovku" zabil Rom. Mohl to být i bílý.Mají zde svou ochranku/proti bílým/ a zdá se , že to pomáhá.Jsou prostě jiní, všechno si vyřvou.Jestliže je dost těch slušných, měli by se starat o své etnikum a dělat nápravu. Stále jen stojí většina s nataženou dlaní, znají svá práva, ale ne povinnosti. Islámisté také nejsou všichni příživníci, ale většina je na podpoře států, ve kterých se dopouštění terorismu.Kdyby ustal tok peněz , asi by si pořádek mezi sebou neudělali, aby se zase tok objevil. Nebojím se jich,naposledy na veterině jsem jednomu mladíkovi hlídala štěňata.Zajímavé bylo, že se ke mně tiskla a nechtěla pak k němu, ani k feně.Musel je násilím za příšerného jekotu posbírat do bundy a odnést.Všichni jsme se divili, bojové plemeno a tolik nářku."Asi je ukradl" prohodil jeden pán s vlčákem.Co naděláme, názory lidí jsou podporované zkušenostmi.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.