Mladoboleslavská Škoda Auto, dnes součást koncernu Volkswagen, kterým v těchto dnech otřásá skandál s emisemi, patří k nejstarším doposud funkčním automobilkám na světě. Firmu založili jako výrobce jízdních kol Václav Laurin a Václav Klement již v roce 1895. O tři roky později zahájili výrobu motocyklů, první auto vyjelo z jejich továrny v roce 1905. V neděli 27. září uplyne 150 let od narození jednoho ze zakladatelů firmy, technika Václava Laurina.
Zatímco Václav Klement (1868-1938) byl hlavně obchodník a manažer, Václav Laurin se jako technický ředitel staral o chod firmy. A byl to právě Laurin, kdo stál za vznikem prvního konkurenceschopného českého motocyklu značky Slavia a také díky jeho nápadům vyjel z mladoboleslavské dílny i první český automobil.
Laurin byl znám jako nadaný technik plný nápadů, který byl svou prací doslova posedlý. I když dosáhl významného postavení a majetku, údajně svůj čas raději trávil v montérkách na dílně než v kanceláři. Mimo jiné byl autorem zapalovacího systému, který byl montován již do prvního automobilu z roku 1905 - dvoumístné voituretty. Za jeho vedení firma v roce 1906 jako první v Čechách začala se sériovou výrobou motorových vozidel, v roce 1909 přišla s prvním speciálním leteckým motorem a prvním osmiválcovým motorem ve střední Evropě a v roce 1913 s prvním motorovým pluhem v Rakousku-Uhersku schopným tovární výroby.
Václav Laurin se narodil v osadě Kamení u Pěnčína na Turnovsku. Vyučil se v Mladé Boleslavi, kde navštěvoval řemeslnickou školu, a krátce pracoval jako strojní zámečník. Mimo jiné složil v Drážďanech zkoušky z obsluhy parních strojů.
Měl výjimečný technický talent a byl manuálně velmi zručný. Proto se také již jako velmi mladý stal v Turnově společně s Josefem Krausem spolumajitelem zámečnické dílny specializované na seřizování bicyklů. Po rozchodu s Krausem a seznámení s nadaným a ambiciózním mladoboleslavským knihkupcem Václavem Klementem přijal jeho nabídku na založení vlastní dílny na opravu jízdních kol.
Firmu, která v počátcích měla kromě spolumajitelů další dva dělníky a tři učně a sestávala ze soustruhu, vrtačky, brusky a malého parního stroje, pomohl přebudovat v továrnu s první sériovou výrobou automobilů v Česku. Společnosti Laurin&Klement zůstal věrný celý život, a to i poté, co ji v roce 1925 pohltila plzeňská Škoda. Laurin pracoval v automobilce, která začala vyrábět vozy značky Škoda, jako technický ředitel. Zemřel 4. prosince 1930 v Mladé Boleslavi.