Psali to v novinách, tak to musí být pravda
Úvodní foto: Florian Plag, wikipedie

Psali to v novinách, tak to musí být pravda

14. 7. 2016

Základní novinářské pravidlo zní: špatná zpráva je dobrá zpráva. Proto berte média s odstupem. Šetříte si tím duševní pohodu. Malý průřez českými médii ze dne 13. 7. 2016. Máme podle nich soudit svět kolem sebe? Všechny uvedené titulky jsou z titulních stran, tedy těch, které vidí čtenář jako první.

Manželé důchodci se téměř dvacet let soudí, teď mají přijít o svůj dům – Novinky.cz
V USA zadrželi trojici mužů plánujících útok na policisty – Novinky.cz
Moravu večer zasáhly silné lijáky – Novinky.cz
Udal Americe špionku 90-60-90. „Smrt“ zrádce Ruska vzbuzuje otázky – www.lidovky.cz
Muž kradl auta, i když měl domácí vězení. Bral je i zaměstnancům věznice – www.lidovky.cz
Zemřel tát medvědů z večerníčků. Vok byl starý a nemocný, uspali ho – www.lidovky.cz
Zvedl jsem se a viděl peklo, popsal svědek srážku italských vlaků – www.idnes.cz
Přes noc byl v domácím vězení, ve dne kradl auta – www.idnes.cz
Uzavírky silnic na Trosky trápí podnikatele. Ubylo jim hostů – www.idnes.cz
10 momentů, kdy jsme byli jen krůček od vyhubení – www.idnes.cz
Firmy marně hledají brigádníky. Studentům se nechce pracovat rukama ani za lepší peníze – www.ihned.cz

Řekněme si rovnou, že kdyby svět byl odrazem médií, nebylo by v něm bezpečné žít. Samé války, násilí, krádeže a když už nic jiného, tak aspoň prší. Čest českých nebulvárních deníků zachraňují Hospodářské noviny (www.ihned.cz) u kterých není záplava neštěstí tak znatelná.

Daleko nejčtenějším deníkem je Blesk, denně se ho prodá přes 200 000 výtisků. Výjimkou je pátek, kdy prodej přesahuje 300 000, za což zřejmě může televizní program. Pokud je Blesk, ikona českého bulváru, nejprodávanějším titulem, jaký asi je stav mediálního vědomí čtenářů? Zůstaneme-li u čísel, tak Mladá fronta Dnes prodala v dubnu denně průměrně 143 996 výtisků a v květnu průměrně 143 044 novin. V porovnání s Bleskem je to docela bída.

Označení bulvár v mediálním slova smyslu pochází z francouzštiny. Boulevard označuje širokou třídu na níž kameloti nabízeli první noviny od 30. let 19. století. Kupci a první čtenáři tehdy byli dělníci spěchající na ranní směnu.

Pokud mají i seriozní deníky tak „dramatické“ titulky, jak tedy vypadal ve stejný den Blesk? Poprvé promluvila o rakovině plic! Šokující svědectví nehody na Orlíku: viníci nejdříve ujeli. Prázdniny hrůzy: kemp zamořil puch, dovolenkáři plavou mezi rybími mrtvolami.

Takový byl obraz předešlého dne? Přitom se bezesporu odehrálo bezpočtu krásných prázdninových dnů, školáci si užívali, lidé jezdili po výletech, v zahrádkách u hospod si chlapi zašli „na jedno" (všichni víme, že u jednoho nezůstane), zatímco ve vedlejší restauraci si důchodkyně vychutnávaly své kafíčko a dvojku bílého. Máme nejnižší nezaměstnanost, na ulicích můžeme pít, nadávat na kohokoli z vlády a nehrozí nám kriminál. Nejsou zakázané politické vtipy a pokud se vám chce jet na dovolenou k moři, není nutné si vyřizovat devizový příslib, ale stačí zajít do nejbližší směnárny.

Realita mediálního zpravodajství už dávno není o tom, co tvrdí učebnice začínajících novinářů: tedy že jde o odvětví žurnalistiky, které pouze informuje, tlumočí fakta a oznamuje. Už jen samotným „hrůzostrašným“ výběrem zpráv určuje, „co nás zajímá“. Souboj mezi seriozními a bulvárními médii se vede už od 19. století a mediálně zdatný čtenář by mezi nimi měl umět rozlišit. Svět je mnohem pestřejší a hlavně mnohem krásnější, než média popisují, neboť jak je psáno v úvodu, špatná zpráva je dobrá zpráva.

Dostat se do světa tištěných médií s dobrou zprávou není vůbec snadné. Editor ví, že lidé očekávají (neb se to tak děje už desítky let) v médiích špatné zprávy. Koho zajímá, že v Horní Dolné zrenovovali hřbitov. Ale kdyby ve stejné vsi někdo hřbitov zdemoloval, to by byla jiná. Hned by se začalo spekulovat, zdali za tím není nějaký extrémismus (aktuálně módní slovo) a nedej Bože, kdyby se ukázalo, že některý z poškozených náhrobků patřil židovskému zesnulému. Taky vás to napadlo? Že za tím bude nějaký neonacistický motiv? A proč by měl být? Co když je to jen náhoda? Co když vandalové rozbíjeli co jim pod ruku a pod botu přišlo?

Věc, která chybí čtenářům čím dál více, a čeho média využívají, je kritické myšlení. Tedy otázka PROČ? Nebo možná ještě častěji KDO Z TOHO BUDE MÍT PROSPĚCH. Jenže abychom si tyto otázky mohli klást, musíme k tomu být vedeni a mít dostatek informací. Jenže ty nám běžné, každodenní zpravodajství v záplavě hrůz nedodá.

Kdysi se říkalo, že někdo lže, jako když Rudé Právo tiskne. Rudé Právo už nelže, nicméně vliv mediální reality lze ukázat na příkladu (opravdu jsem si ho nevymyslel). Starší paní v rozhovoru s autorem těchto řádků řekla: „Mám strach vyjít z domu, aby mě nějaký uprchlík neznásilnil.“

Možná šlo o nadsázku, ale kde vzala slova „uprchlík“ a „znásilnění" ve zjevné souvislosti? Vezměme ji za slovo. Kolik znásilnění založených na etnickém původu žadatelů o azyl – tedy uprchlíků – registruje česká policie? Pokud nějaké ano (a i to je pouhopouhá spekulace), tak se domnívám, že půjde o čísla v řádu jednotek. Tedy mnohem méně, než je probíhajících vyšetřování znásilnění, které mají na svědomí občané ČR. A přesto se do této chvíle paní na ulici vyjít nebála.

Ano, takovou moc nad naším smýšlením, strachy a duševní pohodou má mediální realita. Dnes, více než kdy jindy, platí ono zprofanované: důvěřuj, ale prověřuj. Neboť médiím se důvěřovat nedá.

 

Prohibice v Lidovkách

 Takové to bylo mediální téma... a pije se dál

 

 

 

 

glosa média
Hodnocení:
(5 b. / 6 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Elena Valeriánová
Zlotřilý kocour vyžral ledničku! A když se to pořádně někde na rohu ulice zařve, no nekupte ty noviny :-)
Jitka Prušová
denní tisk už dávno nekupuju ani nečtu, škoda peněz a papíru, stejných blábolů a dezinformací je tak jako tak plný internet a TV; když chci aspoň trochu profesionální a snad i objektivní zpravodajství přepnu na BBC- když nic jiného aspoň potrénuju angličtinu; na české zpravodajské pořady se fakt už nedá koukat- Černá kronika je proti tomu reportáž z nedělní školy
Topi Pigula, redakce
Skvěle paní Jarmilo. Parlamentní listy jsou pravdu velmi, velmi manipulativní!
Jarmila Komberec Jakubcová
Občas čtu Lidové noviny, jinak na internetu je spousta zajímavých zpráv. Zaujalo mně jak třeba portál Parlamentních listů umí velmi šikovně manipulovat s veřejným míněním.
Květoslava HOUDKOVÁ
Za denní tisk neutrácím, časopisy také nekupuji, mnohé jsou vysloveně bulvár, Blesk-Šíp-Aha žijí převážně z drbů. Člen rodiny pracuje v Praze, tam získá deník Metro - pro mne nastřádané si tak po týdnu přivezu, dopřečtu a dám do tašky sběru, zájmové časopisy získám při různých akcích. Připadá mi, že redaktoři nejsou placeni za věcnost a pravdu, ale tzv. "od metru" = délky vykecávání se. Kupuji si -pravidelně 1x/měs.- noviny, vhodné pro můj věk: "Doba seniorů".
Topi Pigula, redakce
Ano, někteří lidé (umělci, politici) skutečně médiím poskytují informace, aby do médií dostali sebe nebo téma (ministr financí nezaváhal a dvoje noviny si rovnou koupil), někdy na akci/článku přímo spolupracují. Ale pořád tady máme žurnalisty hodné toho jména - já například aktuálně odebírám měsíčník Reportér a občas v knihovně prolistuji Respekt, na jehož webových stránkách mám blog knižních recenzí. Nicméně když jsem na návštěvě u kolegyně jež odebírá denní tisk, pokaždé nakouknu a pokaždé se přesvědčím, že tohle jsou opravdu vyhozené peníze. Říkám to nerad, ale denní tisk, snad vyjma Hospodářek, nemá hlubší smysl kupovat. Nevadí - je dostatek alternativních zdrojů, kde získat informace. Ale i ty mohou, a velmi často jsou, zmanipulované a tak nám nezbývá než mít kritické myšlení, historickou paměť a zdravý selský rozum. Právě píšu pokračování, které se zabývá tím, proč titulek vypadá někdy tak brutálně. Těšte se :-)
Zdenka Jírová
Plně souhlasím s napsaným článkem, já už denní tisk řadu let nekupuji, dávno jsem "upustila" i od ženských časopisů, které se víceméně podobají jen kuchařkám a drbnám. Občas si koupím nějaký časopis s přírodovědnou nebo historickou tématikou. Znám ale lidi, ,kteří opravdu věří zprávám z novin. Nedívám se ani na zprávy z Primy, to bych se asi také bála vyjít na ulici. Kdysi jsem chtěla být žurnalistkou. Jsem ráda, že jsem se jí nestala.
ivana kosťunová
Lidé, kteří nemají zajímavý svůj život, žijí životy druhých. A to prý někteří umělci pikantní informace úmyslně dodávají, z důvodu reklamy.
Kristina Halfarová
Jsem z novin dost znechucená. Člověk v dnešní poměrně složité době už fakt neví čemu věřit. Těším se na další díl.
Jiří Libánský
Nedávno se mne kdosi zeptal: "Nechcete si přečíst noviny?" a podával mi Blesk. Opravdu lidé ho považují za noviny. To opravdu nechci. Při čtení většiny článků totiž pociťuji takový stud, že mi brání dočíst do konce. Stydím se číst informace ze soukromí cizích lidí. Informace, které se mne netýkají a mají většinou ukázat něčí špatné vlastnosti, ponížit ho a nebo zesměšnit. Stydím se to číst. Přitom v ranním metru vidím kolik spoluobčanů přímo hltá tu sbírku špíny a nechutností. Vůbec jim nevadí, že je většina informací vymyšlená, zveličená a nebo různě překroucená. Nedá se klást vinu redaktorům. Uspokojují poptávku. Jsem divný, když mne odpuzuje nechutné vyhrabávání soukromých informací a jejich zveřejňování.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 48. týden

V čase adventním a vánočním často televizní stanice nabízí divákům známé filmy a pohádky. Tento týden si budete moci v kvízu vyzkoušet, jak dobře je znáte.