Zpět do školy2: Čtenářský deník
FOTO: autorka

Zpět do školy2: Čtenářský deník

8. 2. 2017

Dnešní ranní procházka byla osvěžující, ale ledová vrstva na neošetřených chodnících ji změnila v dobrodružnou výpravu a zdálo se, že i psi uvítali kratší vycházkový okruh. O víkendu se k nám jako obvykle připojily dvě čtyřnohé kamarádky s doprovodem a naše holčičí smečka byla kompletní.

Zastavily jsme u prodejny. Při nákupu jsme se s kamarádkou střídaly, aby zvířata nezůstala bez dohledu, a rychle zpět do tepla. Žádné domácí práce nebyly na programu dne, tak jsem mohla trávit volný čas na internetu. Po zhlédnutí aktuálních zpráv jsem zamířila na oblíbený portál i60. Potěšila se fotografiemi na karuselu, nahlédla do nových článků a procházela probíhající diskuzi. Komentáře u mého posledního zveřejněného zamyšlení (úvahy?) byly vesměs pozitivní, podnětné, nezaujaté, s výjimkou jedné nekonstruktivní kritiky, která byla cílená na negaci každého slova článku, čímž se stala bezcennou. Nesplnila kritikům záměr, naopak, vyvolala příjemnou nostalgickou vzpomínku na hodiny literatury na střední škole. Rozbor díla – čtenářský deník!

O perfektním češtináři prof. Pospíšilovi, který nás učil na SPŠ chemické v Ústí nad Labem jsem již psala. Respektovaný studenty i členy pedagogického sboru, věnoval své milované profesi veškerou energii, čtyři roky nás trpělivě a důrazně učil milovat a ovládat mateřský jazyk, provázel nás díly klasiků domácí i zahraniční literární tvorby. Nedílnou součástí výuky literatury byl čtenářský deník, a pokud se nemýlím, zůstal i v současných výukových programech.

Po dobu studií plnil čtenářský deník svůj účel a nebyl o nic víc zajímavější než sešity z ostatních odborných předmětů. Jeho nadčasovou hodnotu jsem mohla vnímat až po desítkách let, když jsme se spolužačkou vzpomínaly na společná studentská léta a já mohla nahlédnout do originálu pravděpodobně  jednoho z posledních exemplářů  pedagogického talentu pana profesora. Mimochodem, čtenářské deníky všech studentů byly naprosto stejné včetně interpunkce. Popisovat pocity, které prohlížení navodilo, bych nedokázala, navíc měly kouzlo pouze pro nás. Neopakovatelné chvíle! S úžasem jsem se zastavila u grafického znázornění rozboru hry.

Později jsem něco podobného hledala na internetu, ale graf se mi najít nepodařilo. Vzorových příkladů rozborů díla jsou plné portály. Uvedu pouze výňatek jednoho z mnoha (viz. Rozbor – díla.cz).

Maryša – drama bratří Mrštíků. Dílo rozděleno na jednání (5) – podle vzoru ant. dramatu.

1.Expozice.

2. Kolize.

3. Krize.

4. Peripetie.

5. Katastrofa.

Titulní obrázek předkládá rozbor díla v krásné češtině mého pana profesora. Chybí název bodu E) Katastrofa. Zmíněných 54 a více let přežily pouze názvy Expozice a Katastrofa, ale kouzelný obrázek ne. Jak smutné!

Při psaní řádků jsem si přála, aby se čtenářům oživily jejich vzpomínky na krásná bezstarostná školní léta a i oni nalezli „poklady“, které by byli ochotni sdílet.

 

škola
Autor: Redakce
Hodnocení:
(5 b. / 10 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Marie Ženatová
Čtenářský deník jsem si také vedla a ráda ho i vylepšovala nejčastěji různými ornamenty. Včera jsem byla v blízké vesnici za nemocnou vnučkou a ta mi loni vždy nejdříve ukazovala svůj čtenářský deník, bohatě vyzdobený malováním. Letos už čtenářský deník nemají, Je jí to líto a tak jsme se včera spolu nejvíce dívaly na její fotečky z dětství a hezky si přitom popovídaly. Dnes za ní jedu zase, zítra jí bude 14 let, studuje na osmiletém gymnaziu a moc ráda si s ní povídám - je to s ní moc hezké i když má teplotu, snad bude brzy fit...
Lidmila Nejedlá
Čtenářský deník jsem si vedla a měla jsem ho i krásně zdobený různými malůvkami. Přečetla jsem vždy něco navíc, než bylo určeno. Sklízela jsem pochvaly a to mi dodávalo chuť dále číst. Učitel, který vede žáky k četbě, prezentaci přečteného v mluveném slově...je dobrý učitel. Dnes je dost těžké dovést děti k četbě a tedy dobrému vyjadřování se. Jano, pěkný článek.
Zuzana Pivcová
Neznám ze školních let pojem Čtenářský deník. To měly být třídní zápisky (viz snímek) nebo vlastní obsahy doma přečteného? Naše češtinářka na SVVŠ nám obvykle diktovala obsahy nebo určité úvahy o dílech, někdy převzaté z doslovu publikací, my si je povinně psali a ona je v téže podobě zkoušela. To se mi vůbec nelíbilo. Vlastní hodnocení a úvahy nebyly víceméně povoleny. Kromě toho jsme však měli své samostatné Obsahy z povinné a doporučené četby. To ale zase byla převyprávěná díla po stránce obsahové bez jakýchkoliv rozborů. Takové dva tlusté sešity mám schované na chalupě v Týně. Jsou to docela zajímavé knihy, začínala druhá polovina 60. let a dostala se nám do rukou dílka naše i zahraniční, která dřív nevycházela. Ráda jsem četla, ale češtinu jsme zvlášť dobrou neměli a nikdy by mě nenapadlo, že ji vystuduji (ale stejně nebudu učit:-D)
Ilona Erika Kolář
Čtenářský deník na rozdíl od ostatních jsem si vedla docela ráda a ještě dlouho po škole. Rozbory díla mě velice bavily. Grafické znázornění díla mi přijde hodně sympatické. Má to něco do sebe.
Jarmila Komberec Jakubcová
Moc zajímavé připomenutí školních let.
Naděžda Špásová
Čtenářský deník jsem si taky psala a mám kamarádku, která si ho vede dodnes. Všechno, co přečte si pečlivě zapíše. Měla jsem vynikající češtinářku na základce a pak v prváku na průmce. Jsem dodnes hrdá, že jsem od ní, jako jedna z mála, měla na vysvědčení dvojku z ČJ. Jedničku neměl nikdo. Grafické znázornění díla jsem sice nikdy neviděla, ale umím si ho představit.
Zdenka Jírová
Na pana profesora Pospíšila často vzpomínám, byl to "učitelský génius". Z jeho předmětu nikdo nepropadal, protože každého žáka donutil se učit, aniž někdy zvýšil hlas. Měl vysokou přirozenou autoritu.
ivana kosťunová
Grafické znázornění mě také pobavilo. Přiznám se, že čtenářský deník a rozbory typu- co tím chtěl autor říci, jsem z duše nenáviděla. Oceňuji i nápad s uveřejněním historické ukázky .Máte krásné písmo i úpravu, moje poznámky psané mým škrabopisem vypadaly podstatně hůře. Možná by nebylo od věci zveřejnit zde více takových retro-textů. Já také schovávám některá zvlášť povedená dílka mých dětí.
Hana Rypáčková
Tak to jsem ještě nikdy neviděla - geometrické ztvárnění díla.. :-) Pobavilo mě to...Čtenářské deníky - často dětmi nenáviděné . Už ve druhé třídě si dcerka zapisovala obsah knížek . Pamatuji zápis: "Elišce boleli uši" pečlivě paní učitelkou opraveno červeně a následoval odpor zapisovat víc než jen název knihy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 43. týden

Tento týden se budeme ve vědomostním kvízu věnovat památkám kulturního světového dědictví zapsaných na seznam UNESCO.