Je to znovu potvrzeno. Český turista s řízkem a paštikou je minulostí. Nejčastěji cestují lidé ve věku padesát a výše. Agentura Invia zveřejnila údaj, že klienti ve věku nad padesát tvoří pětinu všech zájemců o koupi dovolené. „V cestovním ruchu se jednoznačně projevuje, že lidé ve věku padesát let, ale i šedesát a výše jsou nyní mnohdy aktivnější než mladá generace,“ říká Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. T
ato kategorie turistů velmi ráda využívá právě služeb cestovních kanceláří, na rozdíl od mladých lidí, kteří častěji cestují sami, individuálně. Rozdíl je však také mezi turisty vyššího věku a rodinami s dětmi. Rodiče s dětmi velmi často objednají zájezd jen podle toho, že jde o hotelový rezort co nejblíže pláži s all inclusive službami a atrakcemi pro děti. Zkrátka, chtějí si hlavně odpočinout a mít děti co možno nejvíce zabaveny. Mnohdy je jim v podstatě jedno, co je v okolí, často z rezortu vůbec nevyjdou.
Turisté vyššího věku se chovají přesně naopak. Zajímá je místo, do kterého jedou. Chtějí na výlety. Využívají služeb cestovek, hodnotí, jaký je jejich delegát. Vítají, když jde o komunikativního člověka, který s nimi na výlety jezdí a vše jim vysvětluje. Velmi rádi sami podnikají večer procházky a výlety do okolí. Místo velkých rezortů preferují útulné menší hotely. Zkrátka, senioři chtějí danou destinaci velmi často poznat, nestačí jim ležet na pláži a ládovat se zmrzlinou.
Mnohé cestovní kanceláře nyní proto vybírají právě takové hotely a destinace, od kterých očekávají, že se turistům vyššího věku budou líbit. Předcházejí si je, protože vědí, že když je takový turista spokojen, příští rok s nimi vyrazí znovu. „Nezapomínejme, že do období zralého věku vstoupila generace, která byla aktivní v devadesátých letech, tedy mnozí podnikatelé, kteří nyní disponují dostatkem volného času a financí. Mnozí říkají, že za mlada cestovat nemohli, tak si to nyní vynahrazují a investují do dovolené v zahraničí,“ komentuje trend Tereza Picková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Cestovní kanceláře mají typického klienta vyššího věku přesně zmapovaného. A to takto. Většinou si přijde zájezd vybrat a zaplatit do pobočky. Nerezervuje přes internet. Přichází však velmi často dobře připraven a je vidět, že předtím vše na internetu zkoumal. Nebojí se vyptávat. Ptá se i na detaily jako je přesná vzdálenost k moři a je schopen si ji ověřovat na mapách na internetu. Volí co nejrychlejší a nejjednodušší způsob dopravy. Když má požadavek na odlet z Ostravy, vybírá z nabídky zájezdů do destinací, které odtamtud ten rok létají, i když původně třeba uvažoval o jiné. Raději však letí z Ostravy podruhé na Krétu, než jet z Ostravy vlakem do Prahy a odlétat z Ruzyně třeba na Kypr, byť na Kypru dosud nebyl. Zkrátka, žádné složité cestování, natož přesedání.
Každý druhý seniorský pár si rovnou při placení zájezdu platí i nějaký fakultativní výlet do okolí destinace, zpravidla za památkami, případně plavbu lodí po okolí. Velmi často spolu cestují dvě ženy, případně více žen.
Senioři se velmi dobře orientují v kouzlu nákupu zájezdů na takzvané first minute, tedy často kupují zájezdy na léto už na podzim předcházejícího roku. Naučili se velmi dobře si spočítat, že jim taková včasná rezervace ušetří i několik tisíc korun na osobu. Právě lidé vyššího věku prý stojí za současným obrovským boomem kupování first minute zájezdů, který vedl k tomu, že většina cenově výhodných a kvalitních zájezdů k moři je už na letošní léto vyprodána.
Zkrátka, čeští senioři si v tomto směru začali dopřávat to, co jim v mládí bylo odepřeno. Jsou poslední generací, pro kterou nebylo cestování naprosto normální věcí. A tak mnohdy i ti, kteří na zájezdy musí citelně spořit a odepřít si kvůli nim jiné radovánky, říkají, že do ciziny pojedou, i kdyby takzvaně na chleba nebylo.