Odborníci na reklamu a marketing říkají, že trend neobvyklých dárků je ukázkou toho, že mnozí lidé jsou už otráveni současnou materialisticky zaměřenou společností a přemírou věcí kolem nás. Přeplněnými obchody, plýtváním jídlem, spoustou zbytečností, které kupujeme a po čase zjistíme, že jsou nám k ničemu. Proto čím dál více lidí jako dárek věnuje zážitek nebo dobrý skutek. Právě takzvané dobré skutky jsou nyní v kurzu.
Funguje to tak, že lidé koupí přes některou charitativní organizaci něco konkrétního, něco, co konkrétní člověk potřebuje. Dostane k tomu potvrzení, dárkový certifikát, který pak daruje někomu dalšímu. A ten obdarovaný tak získal jako dárek dobrý pocit, potvrzení, že pomohl. Složité? Ne. Prostě peníze, za které by dostal třeba další z mnoha svetrů, který by ležel ve skříni, posloužily něčemu mnohem užitečnějšímu. Tak to je princip, na kterém například funguje projekt Skutečný dárek provozovaný organizací Člověk v tísni. Funguje právě deset let a za tu dobu do něj lidé vložili téměř sto devět milionů korun. Na stránkách projektu si vybírají konkrétní dárky pro konkrétní lidi. Třeba oslíka s povozem, kozu nebo dvacet kuřat. Zkrátka, za jejich peníze je něco z toho koupeno pro konkrétní rodinu v rozvojové zemi, čímž jí zajistí obživu. Je to rozumnější, než posílat peníze na nějaké charitativní konto, aniž člověk ví, co přesně se s nimi stane. A odměnou je kromě dobrého pocitu už zmíněný certifikát, který může dostat někdo další.
A pokud vše správně pochopí, řekne: tak to je super, že jsi mi letos nekoupila další pitomý parfém, ale že vím, že mám někde v Nepálu svého oslíka. Nebo v horším případě obdarovaný řekne: no ty jsi se úplně zbláznil, co to je? Více je ale evidentně těch prvních, protože autor myšlenky Tomáš Vyhnálek říká: „Je to pro nás jeden z nejúspěšnějších charitativních projektů. Asi dvě třetiny dárců u nás nakupují pravidelně a několik tisícovek k nim každý rok přibude.“
Podobně oblíbené se stalo darování zážitků. A čím více si lidé dávají poukaz na nějaký zážitek, tím bizarnější nabídky se objevují. Jízda v tanku nebo wellness pobyt je už vcelku nuda, takže prodejci vymýšlejí zážitky naprosto neuvěřitelné. V jedné rodině se loni o Vánocích babička zapsala do mysli své vnučky navždy zlatým písmem, protože jí darovala zážitek zvaný mořská panna. Zkrátka šlo o to, že vnučka dostala poukaz na pobyt v bazénu, který spočíval v tom, že tam byla navlečena do čehosi, co vypadalo jako ocas mořské panny. Ve světě je to poměrně oblíbená disciplína zvaná mermaiding, kdy lidé zabalení v takovém obalu, plavou zvláštním stylem, zkrátka hrají si na mořské panny.
„Zpočátku mi to připadalo naprosto pitomé, když jsem to viděla v Thajsku. Tam tak místní slečny dělaly show pro turisty. Pak jsem objevila, že se to dá i u nás koupit jako zážitek. Věnovala jsem to tedy mé třináctileté vnučce a čekala jsem na reakci. Zpočátku nikdo z rodiny nechápal, o co jde. Pak to vnučka vyzkoušela, samozřejmě se u toho mnohokrát vyfotila a pak prohlásila, že kamarádky vyhodnotily, že dostala absolutně nejlepší dárek z celé třídy,“ vypráví pětašedesátiletá Irena. Podobně překvapená byla i seniorka z Prahy, které její vnučky nedávno k narozeninám věnovaly poukaz do laboratoře, ve které si mohla namíchat vlastní parfém. Vypravila se tam s kamarádkou a označuje to za nejlepší dárek, jaký kdy dostala. „Už nikdy nechci žádné papuče, knížky a noční košile. Chci poznávat nové věci. Vůbec jsem netušila, že je něco takového možné,“ říká dotyčná. Mnozí muži už v minulých letech dostali jako dárky různé adrenalinové zážitky nebo jízdu v luxusním autě, zkrátka něco, co si běžný muž v životě jen tak nemá příležitost vyzkoušet. Většina z nich je nadšená víc, než kdyby dostali klasicky vodu po holení a pyžamo.
Je fakt, že lidé se dělí na ty, kteří raději zážitky, a na ty, kteří raději dárky věcné, praktické. Člověk, který přemýšlí, kde vezme na uhlí na celou zimní sezónu, asi neocení, když dostane jako dárek jízdu v luxusním lamborghini, a raději by, kdyby mu příbuzní přispěli na to uhlí. I když, kdo ví? Každopádně je ideální čas začít přemýšlet nad tím, jací vlastně lidé, které chceme něčím obdarovat, jsou.
Většina nevhodných dárků totiž vzniká z toho, že člověk takto nepřemýšlí. Ale co když by si dáma, která každý rok dostává knížku, ve skutečnosti raději zkusila zaplavat jako mořská panna? Nebo co když pán, který je velmi dobře finančně zabezpečený a má všeho dostatek, by byl mnohem raději, kdyby místo desáté láhve luxusní whisky dostal certifikát s názvem Veselá koza a poděkováním rodiny ze Srí Lanky, která popisuje, jak hodně jí pomáhá koza koupená za peníze, které by jinak byly vynaloženy na tu whisky? Tak dobrou volbu při výběru dárků, ať už jde o knížky, skok padákem nebo třeba oslíka.