Jak vybrat moře pro starší a pokročilé
Ilustrační foto: ingimage.com

Jak vybrat moře pro starší a pokročilé

3. 8. 2019

Těší se celý rok. Našetřili si. A pak přijde zklamání. Tak mnohdy vypadá dovolená u moře. Důvody jsou různé a často za nimi stojí neschopnost pořádně si promyslet, co si vlastně pod pojmem dovolená u moře kdo představuje. Protože taková dovolená může mít mnoho podob.

Někdy je příčina nespokojenosti jasná. Cestovní kancelář prostě nedodrží to, co slibovala při prodeji zájezdu. Hotel je dál od moře, než bylo psáno v katalogu. Je špinavý, jídlo je nekvalitní. Pláž měla být písčitá, ve skutečnosti se do moře leze ze skalisek. To všechno jsou jasné věci, kdy má klient právo se zlobit a žádat nápravu či odškodnění. Jenže hodně případů nespokojenosti vzniká z toho, že si klienti cestovních kanceláří neumí sami pořádně vybrat. Nevědí, co vlastně chtějí. Věří obrázkům z katalogů a webů. Samozřejmě, že se každý prodejce snaží vystavit své zboží tak, aby se prodalo. Totéž platí při prodeji zájezdů. Jenže boty si zákazník taky ohmatá a obuje, než si je koupí. A stejně je dobré si počínat při výběru zájezdů k moři. A pokud je člověk vyššího věku, má již určité představy a požadavky a navíc třeba i zdravotní omezení, platí to dvojnásob.

Jak je moře daleko?
Někdo si jako ideál představuje hotel přímo na pláži. Vyvalí se, koupe se, chce mít blízko k hotelovému baru, rád pozoruje lidi. Někdo naopak preferuje ubytování v apartmánu dál od moře, protože má rád procházky, chce soukromí, objevuje různé jiné pláže, dělá výlety, ať už místní dopravou, vypůjčeným autem nebo pěšky. Proto je důležité si před koupením takového pobytu na mapách přesně zkontrolovat, jak daleko ubytování od moře je. Internetové mapy nabízejí i satelitní snímky, na kterých se dá najít přesně ten hotel či apartmán, který si hodlá člověk zaplatit. Na většině z nich jsou přímo vyznačeny, protože, pokud jde o seriózního ubytovatele, je v jeho zájmu, aby klient věděl, kam přesně jede. Právě tím se předejde nespokojenosti, zklamání.

Na satelitní mapě je přímo vidět, jestli je mezi hotelem a pláží cesta, jestli je velká, tudíž hlučná nebo jde o pěšinu. Je vidět i to, jaká je skutečnost, když cestovní kancelář uvádí, že je k moři dvě stě metrů. Je to vzdušnou čarou nebo dvě stě metrů půjdeme? Pokud jde o vzdušnou čáru, pozor, je dobré si ověřit, zda se ve skutečnosti cesta k moři od hotelu či apartmánu netočí klikatými uličkami a obchůzkami kolem dalších domů, takže ve skutečnosti člověk nachodí metrů čtyři sta. Pokud jde o člověka staršího s určitými omezeními, může se to ukázat jako problém. Ne, není to přehnaná podezíravost a vytváření problémů, je to předcházení možným problémům.

Jak je tam rušno?
Někdo bere dovolenou jako příležitost vyrazit si večer na drink, na procházku, posedět dlouho do noci na balkoně. Hudbu a chaos vítá, podle něj to je typická přímořská atmosféra. Někdo si pod pojmem dovolená u moře představuje absolutní ticho, hluboký spánek, maximálně zvuk cikád a šumění moře. I v tomto směru se dá někdy z katalogů a webů realita vyčíst obtížně. Hotel může být prezentován jako tichý, což také je, jenže o kus dál může znít hudba z plážového baru do dvou do rána a, jak na  potvoru, nese se právě tím směrem, kde je balkón. Pokud jde o turistu, který nemá rád klimatizaci a spaní v zavřeném pokoji, protože se těšil na spaní při otevřeném okně a při vůni moře, problém a rozčarování je tu. A samozřejmě je něco jiného příjemná řecká či italská hudba z malé restaurace a diskotékový nářez z baru. I hluk se dá ale odhadnout.

Pomohou opět internetové mapy. Na nich jsou vyznačeny restaurace, bary, zábavní podniky. Takže, si můžeme prověřit, že si sice třeba kupujeme pobyt v samostatném domečku blízko pláže obklopeném olivovým hájem, ale že zároveň o kus dál je podnik třeba s názvem Coco Mango Beach Club, který napovídá, že z něj moc typicky řecké či italské hudby znít nebude. A protože nyní má své webové stránky každá hospoda, určitě se o něm dá na internetu něco najít. A je to jasné: Noční klub pro mladé, fotky interiéru s velkoplošnou obrazovkou, na které jede hip hop do rána. Tohle se z webu či  katalogu prodejce fakt nedozvíme, ale chytří turisté si to umí předem zjistit. 

Luxus nebo prostota?
Někdo žádá na dovolené perfektní služby, luxus. Chce si užít, že mu někdo neustále servíruje drinky a urovnává lehátka do úhledných řad. Někoho děsí představa, že by měl ležet v řadě na lehátku. Představuje si, že si najde malou plážičku, zaleze mezi skály, roztáhne ručník, otevře plechovku piva. V tomto případě jsou dobré recenze lidí, kteří už na místě byli. Jistě je třeba je brát s rezervou, většinu z nich napíší lidé nespokojení, často nespokojení vždy a všude. Nicméně v poslední době se recenze staly běžnými a píší je i lidé, kteří opravdu chtějí pomoct jiným zorientovat se a udělat si pěknou dovolenou. Takže často píší výstižně, upozorní na něco, co jinému může být prospěšné při rozhodování. Takže, recenze číst, brát je s rezervou, ale rozhodně je nezatracovat. Mohou při výběru hodně pomoct.

Dejte na cit
Výběr dovolené je vlastně docela intimní záležitost. Člověk si kupuje zážitek, něco, na co by, pokud se to podaří, mohl léta, někdy i celý život vzpomínat. Znáte to? Ještě pod dvaceti letech si člověk přece vybaví místo a situaci, kde mu bylo dobře. Často je to právě nějaké krásné místo, které navštívil na cestách. Proto je dobré zapojit smysly. Chová se paní v cestovní kanceláři přirozeně, nevnucuje nic, má čas, diskutuje, je schopna vcítit se do přání klienta? To může být vodítko, proč koupit zájezd právě tam.

Nejhorší je dát na snímky z reklam, katalogů, webů. Tam jsou zpravidla vyfotografovány pláže, které jsou často nedostupné, musí se na ně dlouho jít, šplhat ze srázů. Na snímcích vypadají kouzelně, jenže ve skutečnosti si je člověk prohlédne akorát tak z autobusu při okruhu ostrovem. Mnohem důležitější je vybrat si místo, na kterém většinu dovolené stráví. Výlety na turistické atrakce jsou fajn, ale nakonec větší zážitek bývá z chvíle, kdy si člověk poseděl na kameni u moře při západu slunce na místě, které v žádném katalogu není, protože není ničím výjimečné. Výjimečná ale byla ta chvíle, protože mu tam bylo prostě dobře. A právě takovou dovolenou u moře si zpravidla umí udělat lidé, kteří do výběru vkládají pocity, emoce a  ne jen slepě následují sousedy či známé, kteří říkají: Tady mám fotku z místa, kde se narodil Zeus, a tady z místa, kde z moře vystoupila Afrodita. Vy jste tam nebyli? No tam musíte!

Tak hodně zdaru a úspěchu při výběru dovolené, ať už ještě tento rok nebo na příští léta.

cestování cestovní kanceláře dovolená
Hodnocení:
(5.2 b. / 13 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Dana Novotná
Kdepak pán jde z baru a potřebuje střízlivět, aby trefil do hotelu. A na to se taky jezdí k moři.
Karel Boháček
Ten pán na fotu evidentně chce spáchat sebevraždu. To pro tento důvod k moři jezdit nemusím...
Hana Nová
Paní Jani Tulejová , děkuji za radu , uvažovala jsem o Primorsku,Kitenu a Sveti Vlas .
Jarmila Komberec Jakubcová
Oprava: 15 km (to se mi fakt povedl překlep)
Jarmila Komberec Jakubcová
Ze své zkušenosti mohu jen doporučit např. hotel Brzet v chorvatské Omiši kde je od hotelu k moři cca 15 km a všechny pokoje jsou situovány výhledem na moře. To samé je v Podgoře v hotelu Aurora. Např. destinace v Egyptě mají většinou rezorty přímo u moře. Ale na Gran Canarii bych byl opatrná, hodně hotelů se nachází ve "městě" a k Atlantiku musí jezdit busem.
Dana Puchalská
My jezdili s cestovní kanceláří Monatour a byli jsme vyloženě spokojeni. Je to cestovka z Kolína.
Jara Mokrá
Na Korfu jsem zažila "ubytování 200 m od moře", ale CK zapomněla sdělit, že kolmo vzhůru po skále. Serpentýny dolů byly aspoň kilometrové. Kamarádka zase bydlela "v první řadě, výhled z balkonu přímo na pláž", ale podchod pod oplocenou železniční tratí, která hotel od pláže dělila, byl půl kilometru daleko.
Věra Halátová
To je těžké. Ať už jsem byla kdekoliv, vždy se našli "nespokojenci". A důvod k reptání bývá mnohdy dost stupidní. Chci jet k moři? A současně chci poznávat okolí? - no tak si koupím odpovídající zájezd. Ty fakultativní zájezdy do okolí se většinou musí připlatit. Lidé z ČR většinou frflají na jídlo. Jéžišmarjá, to někdo nevydrží bez českého trojboje nebo svíčkové 10 dnů? Stačí si někdy přečíst stížnosti, které posílají klienti do cestovních kanceláří. Je to - snad ani k smíchu - to není.
Hana Nová
Děkuji za podnětný článek a dobré rady ! Příští rok, začátkem září ,se chystám s CK do Bulharska . Budu vděčná za rady co se týče místa pobytu a ubytování - bez paneláků , příroda , klid a pohoda , nenáročný terén. Děkuji a těším se na odezvu . Hanka
Magda Škodová
Od dovolené u moře čekám povalování na pláži, koupání, večerní procházky po okolí, dobé jídlo - místní speciality. Jezdím s jednou cestovní kanceláří, která má pobyty i pro seniory (před nebo po hlavní sezóně), obvykle s polopenzí, abych mohla i do jiné restaurace na ochutnávku. Pokud chce někdo poznávat památky a jezdit na výlety, k tomu asi slouží jiný typ zájezdů. No a pokud jedete třeba na Makarskou nebo na Slunečné pobřeží, tak asi moc klidu neužijete...

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 49. týden

Staré české filmy a pohádky se minulý týden líbily, a tak v nich ještě budeme pokračovat i v tomto týdnu.

AKTUÁLNÍ ANKETA

Jak nákladné budou vaše letošní Vánoce - kolik zhruba utratíte za dárky, jídlo atd.?

Do 3 000 korun

21%

Mezi 3 000 - 6 000 Kč

20%

Mezi 6 000-10 000 Kč

20%

Přes 10 000 Kč

21%

Nevím, neumím to odhadnout

18%