Věřte nevěřte, moc toho nebude. Možnost dostat něco za nic totiž způsobí, že i ti z nás, kdo se při nakupování chovají poměrně racionálně, zapomenou nejen myslet, ale i počítat. Přestáváme vidět, co je větší nebo menší, co chceme nebo potřebujeme, a často i kolik toho zvládneme unést. Přestaneme porovnávat a jdeme za nulou jako býk za červeným pláštěm.
Dobrá, tak si domů odneseme 3 šampóny místo jednoho a k tomu 8 stejně barevných zubních kartáčků a ještě 2 voňavé svíčky navíc. Možná to všechno skutečně i potřebujeme nebo v blízké budoucnosti využijeme. Ale ruku na srdce, je to skutečně to, co používáme, máme rádi, a co bychom si i bez toho nápisu ZADARMO, někdy vůbec koupit chtěli?
S nulou je totiž ta potíž, že ve skutečnosti to není to NIC, které si pod ní v takovou chvíli představujeme. Když něco v obchodě zdánlivě nic nestojí, tak to znamená, že se toho obchod z nějakého důvodu potřebuje zbavit, a zcela určitě to nedělá úplně zadarmo. Může to být blížící se konec doby trvanlivosti, nebo již trvanlivost prošlá, anebo třeba nízká kvalita. Může to být i proto, že se právě tohle zboží u obchodníků nahromadilo, protože zákazníci si z mnoha různých důvodů právě tuhle značku nebo tenhle výrobek přestali kupovat.
Podobné to je i s nabídkami typu POŠTOVNÉ ZDARMA při nákupu nad….nebo PLATÍ JENOM DNES. Takováhle nula nás přesvědčuje o tom, že ušetříme, když v jeden okamžik utratíme mnohem víc, než jsme si původně představovali. Nákup je pohodlný, rychlý, a ještě k tomu zdarma. V tu chvíli bychom si však vždy měli uvědomit, že zdarma je pouze to doručení. A nejspíš jen ten nejlevnější způsob doručení, který velmi často probíhá právě v době, kdy nejsme doma.
Pokud chceme mít své peníze pod kontrolou, neměli bychom při jakémkoli nakládání s nimi ztrácet pozornost. Nemusíme nutně před každým nápisem ZDARMA zavřít oči nebo se mu vyhýbat obloukem, ale je potřeba se naučit s těmito lacinými triky pracovat.
Zastavit se a položit si otázku PROČ? Co na nás působí a co nás vede k tomu, abychom si odnesli domů právě tuhle čokoládu, když ji vlastně vůbec nemáme rádi. Důvod, který pro takovou nabídku má obchodník, určitě není tím naším důvodem, proč bychom ji měli využít. Pokud ale sami sobě budeme umět přesvědčivě odpovědět na to PROČ, tak proč ne?!
Připravila: Česká bankovní asociace