Sepsat žádost o důchod může zmocněnec žadatele na základě plné moci
Ilustrační foto: ingimage.com

Sepsat žádost o důchod může zmocněnec žadatele na základě plné moci

31. 1. 2020

Žádosti o dávky důchodového pojištění se sepisují na okresních správách sociálního zabezpečení podle místa trvalého bydliště, v Praze na Pražské správě sociálního zabezpečení, v Brně na Městské správě sociálního zabezpečení (OSSZ/PSSZ/MSSZ).

Žádost o důchod je možno sepsat nejdříve čtyři měsíce před požadovaným datem přiznání. Žádost o důchod může kromě oprávněného občana podat, například z důvodu vážné nemoci, i jeho zmocněnec, a to na základě plné moci, která nemusí být úředně ověřena.

Z textu plné moci přitom musí být zřejmé, zda byla udělena pouze k sepsání žádosti o důchod, nebo zda bude žadatel zastoupen pro celé řízení o přiznání důchodu. Platí přitom, že zastoupení pro celé řízení umožňuje zástupci přebírat rozhodnutí či podat námitky. Protože zmocněnec musí za žadatele uvést a podepsat některá zásadní prohlášení a sdělení (například o výchově nezletilých dětí, o pobírání dávek nemocenského, o dobách odpracovaných od ukončení povinné školní docházky, o náhradních dobách pojištění), které nemusí detailně znát, je vhodné, aby se žadatelé o důchod nechali při sepisování žádosti zastupovat spíše výjimečně.

Pokud nemůže budoucí důchodce žádost podat sám z důvodu nepříznivého zdravotního stavu, může ji za něj sepsat jeho rodinný příslušník. A to bez toho, aby byla předložena plná moc. Musí však předložit souhlas oprávněného s podáním žádosti o dávku a potvrzení lékaře, že mu zdravotní stav pro svou závažnost neumožňuje žádost o dávku sepsat. Uvedené zastoupení se vztahuje pouze k sepsání žádosti o důchod. Znemožňuje-li proto zdravotní stav žadateli v důchodovém řízení jednat (přebírat korespondenci, podat námitky), je vhodné volit zastoupení formou plné moci udělené pro celé řízení o přiznání důchodu.

Potřebné doklady

Při podávání žádosti o starobní nebo invalidní důchod se předkládá:

  • občanský průkaz, u cizinců pas či povolení k pobytu,
  • doklady o studiu, popřípadě učení (i nedokončeném),
  • muži předkládají doklady o výkonu vojenské služby,
  • doklady prokazující výchovu dětí 
    • o rodné listy dětí nebo výpisy z matriky narození, popř. jiné doklady prokazující vztah k dítěti (např. rozsudek soudu o osvojení nebo svěření dítěte do péče), pokud nelze uvedené ze strany OSSZ/PSSZ/MSSZ ověřit v agendovém systému evidence obyvatel
    • o čestné prohlášení o výchově dítěte (dětí)
  • potvrzení zaměstnavatele o vyplácených náhradách za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti náležející za pracovní úraz (nemoc z povolání),
  • potvrzení zaměstnavatele o zvláštním příspěvku horníkům, vypláceném před rokem 1996,
  • pokud občan chce důchod vyplácet na účet u peněžního ústavu, musí k žádosti přiložit vyplněný a bankou potvrzený tiskopis „Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet“,
  • doklady prokazující zaměstnání v cizině,
  • evidenční list důchodového pojištění z posledního zaměstnání – předkládá jej zaměstnavatel, a to na vyžádání OSSZ/PSSZ/MSSZ,
  • chybí-li některé doby pojištění, předkládají se náhradní doklady, které prokazují výdělečnou činnost - potvrzení zaměstnavatele, pracovní smlouvy, svědecké prohlášení aj.

Při podávání žádosti o pozůstalostní dávku (důchod vdovský, vdovecký a sirotčí), pokud již zemřelá osoba pobírala důchod, se předkládá:

  • občanský průkaz, u cizinců pas či povolení k pobytu,
  • úmrtní list zesnulého,
  • oddací list - při žádosti o vdovský/vdovecký důchod,
  • při žádosti o sirotčí důchod nezletilého sirotka jeho rodný list  nebo výpis z matriky narození, popř. jiný doklad prokazující vztah k dítěti (např. rozsudek soudu o osvojení nebo svěření dítěte do péče), pokud nelze uvedené ze strany OSSZ/PSSZ/MSSZ ověřit v agendovém systému evidence obyvatel,
  • potvrzení o studiu (při žádosti o sirotčí důchod, pokud již dítě dokončilo povinnou školní docházku),
  • doklady prokazující nárok na vdovský nebo vdovecký důchod po uplynutí jednoho roku od úmrtí manžela/ky (např. rodné listy nezaopatřených dětí).

Pokud osoba, po které se žádá o pozůstalostní dávku, dosud nepobírala vlastní důchod, předkládá pozůstalá osoba ještě veškeré doklady týkající se zesnulé/ho, které se předkládají k žádosti o starobní, případně invalidní důchod.

Podrobnější informace ve věci dokladování žádostí o důchod lze získat na kterékoli pobočce OSSZ/PSSZ/MSSZ.

Rozhodování o důchodu
Všechny žádosti o důchod postupují OSSZ/PSSZ/MSSZ České správě sociálního zabezpečení, která o nich rozhoduje. Délka vyřízení žádosti závisí na tom, zda jsou v evidenci ČSSZ všechny podklady, či nikoliv. Může se stát, že chybí, například proto, že zaměstnavatelé dříve nesplnili svou zákonnou povinnost a neposlali potřebné dokumenty ČSSZ. V takovém případě se musí chybějící doby pojištění došetřit.

ČSSZ může o důchodu rozhodnout teprve poté, co je evidence kompletní. V průměru se doba vyřízení žádosti o důchod při došetřování chybějících dob pojištění pohybuje kolem 3 měsíců. Ve výjimečných případech, kdy žádost nelze definitivně vyřídit z důvodu nezbytného šetření, poskytuje ČSSZ žadateli před vydáním rozhodnutí o důchodu zálohu.

Výplata důchodu
Důchod se vyplácí přímo oprávněnému nebo jeho zákonnému zástupci, opatrovníkovi, zvláštnímu příjemci a s účinností od 1. 2. 2018 též zástupci dle § 49 a 50 občanského zákoníku. Výplata důchodu je prováděna v hotovosti prostřednictvím držitele poštovní licence (od roku 2010 je tento způsob vyplácení důchodu zpoplatněn) nebo bankovním převodem na účet. Formu výplaty si při podání žádosti o důchod volí sám žadatel.

důchody peníze
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Jitka Caklová
Výborné rady, neboť řada lidí neví, že si i sami pro sebe mohou zažádat o invalidní důchod. Mám kamarádku, která, při třech dětech, po čtyřiceti letech práce, z toho posledních 15 let jako kuchařka v domově pro seniory, kde vařila domácí stravu a po pěti letech potíží se zády, 2 roky před starobním důchodem, z neznalosti skončila "za pár šupů" na úřadu práce a přišla za mnou, nešťastná jak "šafářův dvoreček". Praktický lékař, aniž by jí nechal během celého roku PN udělat RTG, CT, natož magnetickou rezonanci, "která je prý drahá", ukončil PN a odeslal ji na úřad práce. Takhle se totiž zametá s lidmi, kteří nevědí...... A tak změnila lékaře a ejhle, magnet. rezonance odhalila pravý důvod pět let trvajících potíží. Na moji radu, na OSSZ, zažádala o invalidní důchod se zpětnou platností od data ukončené pracovní neschopnosti. I kdyby z toho byl jen částečný inv. důchod, tak k dávkám z ÚP to bude mít jako slušný bonus a já jsem ráda, že jsem kamarádce uměla poradit.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%