Jen obyčejná dvacka
Foto: autorka

Jen obyčejná dvacka

6. 3. 2020

Každý z nás se pravděpodobně dostal do situace, kdy při nakupování, zvlášť v hypermarketech, objevil na účtence u pokladny nějakou nesrovnalost v ceně. Já osobně jsem ještě donedávna patřila k těm "laxním", kteří účtenku zmuchlají a zahodí, případně si ji ani nevezmou.

Má sestra naopak po poměrně častých případech nesprávných cen účtenky pečlivě kontroluje a žádá nápravu. Spolu však máme naopak takovou dohodu, že když občas najdeme nějakou minci, ať už na ulici nebo třeba zapomenutou v automatu na kávu, dáme ji do figury psa, určené pro finanční sbírku na výcvik vodicích psů. Bereme to tak, že nám ty peníze nepatří, tak si je nenecháme.

Před několika dny jsem ve velkém nákupním centru zašla do prodejny Profimed koupit si zubní pastu GUM. Nepatří zrovna k těm levným, ale je hodně účinná proti paradentóze. Prodavačka mi řekla cenu, kterou jsem se svým už nepříliš ostrým sluchem vnímala jako 130 korun. Kromě stokorunové bankovky jsem chtěla dodat zbytek v mincích. Na přesnou částku to nebylo, tak jsem dala dvacetikorunu a místo chybějící desetikoruny ještě další "dvacku". Prodavačka mi vydala účtenku a nic. Tak stojím a čekám na vrácenou desetikorunu. Chvíle rozpaků, co je, tak se hlásím o desetikorunu zpět. Prodavačka se diví, jak to, a já se snažím vysvětlit, co jsem jí dala, ale nějak jsem se zapletla do vydané částky a prodavačka už měla mince v pokladně. Obě jsme chtěly situaci vysvětlit. Já už jsem pak mluvila zřejmě o třech dvacetikorunách, protože jsem byla upnutá na to, že jsem nedostala deset korun nazpátek. Prodavačka sáhla do pokladny, dala mi zpět dvacetikorunu s tím, že už to nemůže nijak dokázat, tak ať si ji vezmu. Ráda viditelně nebyla, ale nechtěla se se mnou dohadovat.

Tak jdu s dvackou dál po chodbě nákupního centra a v hlavě mám ty divně pomíchané mince. Podívám se na účtenku a vidím teprve teď, že pasta stála 140 korun. Čili na mé dvě dvacetikoruny mi nebylo co vracet. Naopak, teď mám kvůli svému protestu neoprávněně jednu dvacetikorunu zpátky, takže jsem za pastu zaplatila o 20 Kč méně. Jdu dál, pak postávám, utěšuji se tím, že takovému obchodu to určitě scházet nebude, ale cítím, že už tam asi nikdy nevkročím. Jako kdybych měla na čele vypálený cejch.

Pak se bez rozmýšlení v mžiku obracím a jdu zpět. Vcházím do obchodu a prodavačka na mě upře nechápavý pohled, asi, co chci ještě řešit. "Já Vám jdu vrátit tu dvacku", pravím, "ona mi fakt nepatřila, přeslechla jsem cenu a pak se do těch mincí nějak zamotala". Prodavačka vyhrkne, že by se nic nestalo, ale já pokračuji, že by mě to mrzelo a peníze si rozhodně nechat nechci. Už jsem na odchodu ve dveřích a ona mi říká: "Tak děkuji, to by asi opravdu nikdo jiný neudělal, jste hodná".

Na to nemusím být hodná, abych měla smysl pro poctivost. Ne nadarmo říká jedno přísloví, že "Nejlépe se spí na podušce z čistého svědomí". A já jsem tu noc spala docela dobře.

Můj příběh
Hodnocení:
(5.2 b. / 28 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Helenka Vambleki
Já nedávno upozornila prodávající v kase na nádraží, že mi vrací moc - platila jsem dvoustovkou a ona mi vracela do pětistovky. Byla moc ráda.
Hana Rypáčková
No právě a to čisté svědomí...
Jana Šenbergerová
Zuzka a Alena T. to napsaly i za mě. Vždycky je dobré představit si sebe na té druhé straně a pak není co řešit.
Marie Faldynová
Táta byl vedoucí prodejny a tak od malička vím, že ztráty nesou zaměstnanci. Na druhou stranu mám ve zvyku než vystojím frontu u pokladny zhruba spočítat kolik budu platit. Jinak se mi jednou v životě stalo, že jsem v pražské cukrárně chtěla vrátit prodavači o co se spletl - a vysvětlil mi, že on se neplete :-))
Antonín Nebuželský
Člověk by to tak nějak očekávál :-)
Soňa Prachfeldová
Nedávno jsem byla v Kiku a koupila pár drobností a jeden svetrik pro mě . Zaplatila jsem kart ou a šla k autu, koukala jsem na stvrzenku a paní mi napočítala o 80 Kč méně, vrátila jsem se, předělala účet , doplatila jsem a ona mi moc děkovala. Považuji to za samozřejmé, ale asi to není až tak běžné.
Alena Tollarová
Ono to není o té dvacetikoruně, kvůli které nikdo nezchudne ani nezbohatne, ale o obyčejné lidské slušnosti a dobrém pocitu. Beru to tak, že jsme lidi a každý se může splést. Důležité je to přiznat a uvést do pořádku. Rozumím Ti, taky bych se vrátila a provinile přiznala.
Mirek Hahn
Mám vestavěnou podobnou dodatečnou reflexi. Platil jsem v pizzerii stravenkami a udělal jsem chybu (kdo by taky neudělal, že..., ta šedesátková, případně devadesátková soustava mi moc nejde). Dal jsem vrchnímu o stravenku méně. V noci mě to vzbudilo, normálně jsem někdy ve tři ráno měl sen a viděl jsem živě, jak počítám, platím a blbě... Co čert nechtěl, chodím tam ztěží párkrát do měsíce. Za dva týdny vrchnímu s omluvou doplácím cca osmdesát korun. Vzal je... ale myslím, že tak trochu nevěří, že si fakt pamatuju, že jsem udělal chybu. Trochu mě teď pozoruje s podezřením na recesi.....
Eva Mužíková
Zuzko, napsala jsi to tak hezky, že jsem se do celého průběhu úplně vžila. Takový pocit uspokojení z dobrého činu, /i když z úplně jiného konce / mám, když třeba sama kráčející v lese dám do batůžku, nebo kapsy, jakýkoliv obal od svačiny, či bonbónů. Nedokázala bych jej odhodit a mám z toho také dobrý pocit...Účtenky vůbec nekontroluji, ale asi také začnu.
Jitka Mošovská
Zuzko byla jsi velice slušná. Z mé dlouholeté praxe v supermarketech doporučuji sledovat regálovou cenu=pokladní cenu, zboží ve slevě a datum spotřeby. Vše řešit na informacích kladně. "Zákazník náš pán". A co se týče pokladních, jestliže má při uzávěrce plusy nebo mínusy je to chyba. Udělá 3krát chybu do měsíce, je upozorněna, příp. přeřazena. Požaduje-li zákazník nějaký finanční rozdíl např. 100,-200,- i více, je provedena stopka a přepočet celé kasy. Výsledek řeší vedoucí pokladen.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 46. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?