V ponorce s chytrým mobilem
Ilustrační foto: pixabay.com

V ponorce s chytrým mobilem

26. 4. 2021

Téma informační technologie se na i60 příliš neobjevuje. Je to docela logické, protože naše generace neměla tolik příležitostí se s novými technologiemi sžít. Na druhé straně však mohou nové technologie život naší generace pozitivně ovlivnit. To se ukázalo zejména během posledního pandemického roku. Výhodu měl ten, kdo byl schopen si sám objednat zboží z e-shopu, vyzvednout si e-recept v lékárně, registrovat se v rezervačním systému na očkování proti covidu nebo se povinně elektronicky sčítnout v rámci letošního sčítání obyvatel.

V naší domácí ponorce však rezonuje téma nových technologií docela často. Je to jedna z věcí, kde s mužem nacházíme společnou řeč a jsme schopni o něm spolu diskutovat. Máme drobnou výhodu, že jsme v oboru informačních technologií pracovali celý život resp. ještě trochu pracujeme. Nejsme samozřejmě žádní superodborníci, prostě jen něco málo víme o tom jednom maličkém záhonku z tohoto oboru, který jsme celý život pomáhali obdělávat. Možná i proto výdobytky informačních technologií obecně neodmítáme, ale zajímáme se o ně. A případně je i využíváme, pokud přinášejí do našeho života něco užitečného nebo pozitivního.

Už před mnoha lety vstoupil do našeho života chytrý mobil. A protože byl někdy až přechytralý a dalo nám dost práce si některé funkce ochočit, pragmaticky jsme se dohodli na používání stejného typu mobilu. V naší posádce jsem se já časem ustálila jako výzkumník, který rád zkouší nové věci. Můj muž si to odůvodnil tím, že jsem tvor neklidný, který musí stále něco dělat a zkoumat. Sám se pasoval do role zodpovědného ochránce, který mě včas varuje před blbnutím nebo případným nebezpečím. Sám zásadně používá věci (aspoň mnou) prověřené.

Jak to vypadá v praxi, mohu doložit jednou zcela čerstvou zkušeností. Před několika dny jsem čekala s košíkem naplněným nákupem u pokladny v naší malé prodejně Albert. Navštěvuji tento obchod velmi často, protože ho mám přes ulici. Jsou tam čtyři pokladny a v běžném provozu většinou “jedou” jen dvě. Ale chodím tam docela ráda, protože zboží je přiměřeně čerstvé, obsluha důvěrně známá a příjemná, ceny přijatelné, pandemická opatření odpovídající. A hlavně vím, v jakém regálu potřebné zboží najdu, což je pro rychlý nákup dost důležité. Jediným drobným nedostatkem pro mě byla skutečnost, že tento řetězec na rozdíl od ostatních neměl žádnou věrnostní kartu. A zrovna v obchodě, kde utratím nejvíc peněz, by se mi to hodilo. Nejsem sice žádný nadšený fanda věrnostních kartiček, ale z jiných obchodů, které nenavštěvuji tak často, jich přesto pár vlastním.

A v té frontě u pokladny, mimochodem pěkně uspořádané v dvoumetrových rozestupech, jsem zaslechla, že se obluhující slečna u pokladny se každého nakupujícího přede mnou zeptala, zda má nainstalovanou jejich aplikaci. Našpicovala jsem uši a začala se těšit, že si s ní o tom trochu popovídám. Ale běda! Mě se slečna nezeptala, patrně jsem nebyla s ohledem na svůj věk takové otázky hodna! To mě nabudilo tak, že jsem si doma po pečlivém umytí rukou po návratu z “nebezpečného” prostředí začala vyhledávat informace na internetu. Objevila jsem je hned. V řetězci, kam naše prodejna patří, se začala používat nová aplikace s názvem Můj Albert. Nejdřív jsem si o ní něco na internetu přečetla. Pochopila jsem, že to není jen klasická papírová nebo plastová věrnostní karta, ale drobná aplikace na mobil, která funkci věrnostní karty zahrnuje. Kromě sbírání kreditů za nákupy, které lze následně přeměnit ve slevu na další nákup, nabízí aplikace i další funkce. Třeba průběžně informuje o novinkách a slevách (v aplikaci jde zobrazit aktuální leták), zahrnuje inspiraci v podobě receptů a třeba i možnost si připravit vlastní nákupní seznam. A účtenka za nákup se automaticky uloží do mobilu. Vyhodnotila jsem to pro sebe jako zajímavé. Minimálně stojící za vyzkoušení. Aplikaci jsem si do mobilu nainstalovala, s tím, že si ji co nejdříve ověřím v praxi.

Stalo se tak hned při dalším nákupu. Kupodivu všechno šlo jako po másle. Před placením jsem slečně u pokladny nastrčila zapnutý mobil s otevřenou aplikací, a ona jen “sejmula” čtečkou čárových kódů příslušný kód. Kredit na mém novém věrnostním účtu okamžitě poskočil nahoru. Drobnou nedokonalostí byla jen následná platba nákupu kartou, protože technologii “placení mobilem” moje maličkost zatím ještě nezvládla. Po návratu do ponorky jsem o nové aplikaci dost nadšeně informovala svého parťáka. Občas je nucen také zajít na nákup, a tak si s drobným váháním aplikaci do svého mobilu nainstaloval. A ještě týž den vyzkoušel. Z obchodu se vrátil celý rozlícený. Strávil prý u pokladny dlouhé minuty, nad jeho mobilem se sklonilo několik chytrých hlav, ale jeho aplikace prostě odmítala veškeré snahy akceptování nákupu. Když se uklidnil, v klidu jsme to probrali. Nakonec jsme přišli na to, že na rozdíl ode mě při instalaci aplikace nezadal svůj e-mail, protože nechtěl, aby mu do něj chodily nabídky. Prostě pan Opatrný, který si myslí, že slevu dostane zadarmo. Teď bude chvíli trucovat, možná si aplikaci i odinstaluje. Nebo vydrží, až bude aplikace upravena. V diskusi na internetu jsme dodatečně zjistili, že tato aplikace je poměrně “čerstvá”, pravděpodobně funguje jen několik dnů. Nějaké mouchy bude ještě třeba vychytat. Vždyť ty se musí odstraňovat i v mnohem důležitějších systémech (viz nedávno spuštěný rezervační systém na očkování nebo sčítání lidu 2021).

Tímto povídáním jsem rozhodně nechtěla dělat reklamu nějaké konkrétní aplikaci. Spíš jsem chtěla ukázat, že ani my senioři bychom se neměli používání nových aplikaci obávat. Dobrá aplikace by měla být nejen logická, ale pro běžného člověka snadno pochopitelná a přívětivá. A pak už je jen na nás, abychom zvážili, zda nám konkrétní aplikace něco přinese. Pokud se domníváme, že ano, můžeme si ji jednoduše a zdarma do mobilu stáhnout a vyzkoušet. A případně i zase smazat, pokud nám vyhovovat nebude. Mobil by měl být jen naším dobrým sluhou, nikoliv zlým pánem.

Z podobného soudku: Pokud máte peněženku naditou nejrůznějšími slevovými a věrnostními kartičkami či kupony, můžete se jich elegantně zbavit také používáním některé z šikovných mobilnich aplikací. Existuje jich hned několik, které umí karty nahrát a uchovat v mobilu. Karty pak nemusíte nosit s sebou, stačí mít s sebou jen mobil.

mobily technologie
Hodnocení:
(4.8 b. / 14 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.
Vlasta Ledlová
I já se s chytrým telefonem kamarádím už delší dobu. Někdy nám to jde, jindy je to boj. Zkouším různé aplikace a baví mě to. I karty do obchodů mám stažené na jednom místě. S nabídkou od Alberta jsem se nedávno potkala také. Ale mají smůlu. Už jsem vyzkoušela totéž od Lidlu a zjistila jsem, že to není nic pro mě. Slevy pro uživatele se mi zdály tak nízké, že to ani nestálo za vytáhnutí telefonu z kabelky a navíc mě výběr zboží ve slevě vůbec neoslovoval. Byly to vesměs věci, které nikdy nekupuji. Možná to v jiných obchodech bude lepší, ale já už asi zůstanu u staromódního způsobu nakupování. Platba kartou nebo telefonem ano, ale bez aplikace .

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 46. týden

Co se děje na podzim v přírodě? Tak právě o tom je vědomostní kvíz tohoto týdne. Kolik tentokrát získáte bodů?