Trh doplňků stravy je plný nekvalitních a málo účinných produktů, říká David Buchta z Primulus Group
David Buchta ze společnosti PRIMULUS Group

Trh doplňků stravy je plný nekvalitních a málo účinných produktů, říká David Buchta z Primulus Group

5. 9. 2021

Štěstí s nápadem jsou jedny z nejdůležitějších věcí v začátcích i během podnikání. Bez dobrého nápadu, který přijde v ten pravý čas, se málokterému podnikateli podaří prorazit přeplněným podnikatelským rybníkem.

A co je důležité mít na paměti? Systematičnost, vizi a udržování si notné dávky trpělivosti. Na základě těchto pravidel se ve firmě PRIMULUS Group řídili a z nepatrného start-upu se stala dobře fungující firma připravena na postupný růst. O jejich příběhu a novinkách jsme si povídali s jedním ze zakladatelů, Davidem Buchtou.

Co vás vedlo k vytvoření vlastních doplňků stravy?

Na začátku byl produkt PRIMULUS, který vznikl z vlastní potřeby. Jako příznivci sportu a muži po třicítce jsme hledali vhodný doplněk stravy na podporu testosteronu, který právě po 30. roce začíná u mužů přirozeně klesat. Bohužel jsme v Česku nenašli žádný produkt, který by se svým složením blížil ideálu a obsahoval by většinu ověřených látek na přirozenou podporu testosteronu. Díky tomu, že jsme tvořili pro založení startupu v oblasti doplňků stravy optimální tým, marketingový specialista (David Buchta), chemický inženýr (Ing. Jan Klusák), ekonom (Ing. Martin Lukáš), rozhodli jsme se vytvořit vlastní produkt a nabídnout ho na domácí trh.

Jak dlouho vám vývoj produktu trval a co bylo nejtěžší?

Vývoj trval okolo půl roku, a pokud si dobře vzpomínám, žádné velké problémy nenastaly. Na suroviny jsme vybírali dodavatele a distributory z Německa, či Švýcarska, kde je komunikace a spolupráce vždy na maximální úrovni a vše probíhalo dle domluvy. Legislativu jsme měli důkladně nastudovanou, a tudíž i samotné schválení produktu proběhlo bez problému.

Kde je možné Vaše produkty zakoupit? Pouze online nebo i v lékárnách?

V současné době má každý doplněk stravy svůj vlastní prezentační web, kde je možnost produkt zakoupit. V kamenných lékárnách prozatím nejsme a ani to neplánujeme. Nicméně jednáme s největšími hráči v rámci lékárenského e-commerce (Dr. Max.cz, Pilulka.cz, Benu.cz) a od roku 2021 bychom měli být i v jejich nabídce e-shopu.

Věnujete se v současné době i něčemu dalšímu?

V současné době kromě produktu PRIMULUS prodáváme i další dva produkty ze segmentu doplňků stravy, produkt KLOUBUS pro zdravé klouby a FEMINUS určený pro ženy. Také expandujeme do zahraničí a od letošního roku jsme spustili novou divizi kosmetiky. Začali jsme zaměřením na pánskou kosmetiku, kdy jsme nejenom uvedli na trh náš vlastní brand, ale také nabízíme zakázkovou výrobu kosmetiky v malých šaržích.

Pro koho je zakázková výroba určená?

V současné době oslovujeme především barbershopy, pro které je možnost vlastní řady kosmetiky pod jejich brandem zajímavá. Díky tomu, že výroba a vývoj probíhá pod naší střechou, mohou si tak vyrobit produkty přesně podle jejich představ a odlišit se tak od konkurence.

Jak si Vaše firma vede v číslech?

Od začátku projektu v květnu 2015 jsme prodali přes 100 000 kusů doplňků stravy. Daří se nám celoročně růst o desítky procent. Rok 2020 budeme končit s obratem přes 25 mil. korun a po dobu dalších 5 let plánujeme meziroční růst okolo 25 %. Rozvoj chceme zajistit nejen zvýšením prodejů našich současných produktů, ale také uvedením nových doplňků stravy na trh a rozšířením divize kosmetiky. Zejména v rámci zakázkové výroby vidíme velký potenciál, a to nejen ze strany barbershopů. Díky tomu, že se zaměřujeme na ruční výroby v malých šaržích, můžeme nabídnout zajímavé možnosti i malým firmám nebo jednotlivcům, kteří by rádi uvedli vlastní kosmetické produkty na trh.

V čem je specifické podnikání s doplňky stravy tohoto typu?

U doplňků stravy, v případě online prodeje, je hodně obstrukcí ze strany provozovatelů reklamy. Na to jsme bohužel nebyli připraveni a hodně plánovaných marketingových kanálů jsme nemohli naplno využít. Po nějaké době jsme ale našli cestu, jak se k našim zákazníkům dostat a produkt jim představit. Mezi další specifika patří určitě přístup některých lidí, kteří čekají od produktu mnohdy nereálné výsledky a nejlépe ihned, po týdnu užívání. To ale není v případě doplňků stravy možné. Výsledky jdou zaznamenat nejdříve po dvou týdnech až dvou měsících. Naštěstí tato skupina lidí je velmi malá a v porovnání se spokojenými zákazníky se jedná o mizivé procento.

Jaký je podle vás v současnosti stav na trhu, co chcete změnit a jaké jsou vaše vzory a inspirace?

Trh doplňků stravy je stále plný nekvalitních produktů, které mají minimální složení a jsou téměř neúčinné. I díky tomu je pro zákazníky často překvapení, jak na ně mohou naše produkty účinkovat. Už ale vidíme trendy nových firem, které si samy nechávají vyrábět kvalitní doplňky stravy s bohatým složením a snaží se o přímý prodej.

Setkali jste se za dobu podnikání s nějakými obtížemi? Jak jste je řešili?

Problémy se vyskytují téměř každý den. To je ale u podnikání normální. Důležité ale je, aby se žádné problémy nedotkly přímo zákazníků a jejich zkušeností s produkty. Nejlepším řešením na problémy je jednak se připravit, že nikdy neskončí, a hlavně se obklopit kvalitním týmem lidí, kdy každý člen týmu dokáže pracovat zodpovědně a samostatně.

Máte nějakou radu pro začínající podnikatele?

Toto téma je velmi individuální. Za sebe mohu doporučit nebát se delegovat práci a naučit se ji efektivně organizovat. Často vidím začínající podnikatele, kteří pracují i 16 hodin denně, jsou ve stresu a snaží se dělat všechno sami. Přitom velkou část činností by mohli delegovat a místo toho by měli čas na to nejdůležitější, a to je přemýšlet nad tím, jak podnikání rozvíjet a optimalizovat.

Na co jste ve smyslu práce hrdý?

Určitě na náš tým. Podařilo se nám během pár let spojit dohromady skupinu pracovitých a zodpovědných lidí, s kterými je radost každý den pracovat.

Hraje svou úlohu při podnikání náhoda a štěstí?

Bez nich se neobejdete. S nápadem jsme přišli v pravou chvíli, kdy všem podmínky vyhovovaly. Nicméně samotné přežití firmy už náhoda není. Od začátku jsme postupovali systematicky, plánovitě a velmi trpělivě jsme za pomocí levných forem online marketingu dokázali získat první stálé zákazníky. Ověřili jsme si udržitelnost projektu, a poté jsme postupně začali investovat více času a peněz do postupného rozvoje a růstu firmy.

Kdy vyjde podnikatelský záměr? Kam za podnikatelskými příležitostmi? Dá se opisovat od úspěšných vzorů?

Podnikatelský záměr dle mého názoru přichází nečekaně a neplánovaně. Vždy je dobré vycházet z osobní zkušenosti a z toho, co nám na trhu chybí a kde vidíme „bolavá místa“. To je také případ většiny úspěšných startupů. Opisování od úspěšných vzorů je komplikované a za sebe bych to nedoporučoval. Pokud se chcete inspirovat, určitě je dobré studovat úspěšné firmy a podnikatele, ale vždy ve větším počtu, a ne pouze jeden případ. Tehdy totiž může jít o to, že vám podnikatel dává svá výherní čísla z loterie, která vám ale výhru nepřinesou. Každý úspěch v podnikání se skládá z hodně drobných nuancí, které se nedají replikovat. A samozřejmě je s úspěchem spojena i určitá dávka štěstí.

Jak se současný stav promítá do vašeho podnikání (koronavirus)?

Vzhledem k tomu, že se pohybujeme v oblasti e-commerce a zdraví, současná situace nás neovlivnila. Jediný propad jsme zaznamenali v březnu ihned po vyhlášení nouzového stavu, kdy se po dobu 14 dní tržby propadly v řádech desítek procent. Není se čemu divit, každý se bál a nebylo jasné, co se bude dít. Po dvou týdnech se ale situace v rámci prodejů vrátila do normálního stavu a od té doby k žádnému výkyvu nedošlo.

bylinky léky zdraví
Hodnocení:
(5 b. / 1 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%