Všechny fotografie: z archivu Vladimíra Laláka
O zapomenutém námořnickém snu aneb zničit tradici bylo tak lehké
27. 11. 2022Brzy uplyne 100 let od chvíle, kdy světová moře brázdily námořní lodě pod československou, respektive českou vlajkou. Historie začala v roce 1924. Jak se žilo na palubě lodí v době největší slávy českého námořnictva jsme se zeptali radisty Vladimíra Laláka, který na moři prožil třicet let.
DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní
příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke
konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv
vulgarismy.
Pro vkládání příspěvků do diskuze se musíte přihlásit
Leoš Kratochvíl
16.1.2024 16:42
Nazdar Lalas
Byli jsme spolu jako posledni Češi na Košicích, než nas v JAR vystřídali Indové. Květen 2000.
Při křtu jsi byl Hvezdar, byla nalodena bezva banda. Kdyby's to náhodou četl ozvi se. Byl jsem jeden z O/S.
p.s. Rozhovor je skvely, pan Lalák "Vlk" totiz prispival do odboroveho časopisu.
777332539
Petr Bošek
12.12.2022 11:48
Skvělý rozhovor. A obeplout třikrát zeměkouli, tomu říkám pořádný kus cesty :-) Líbí se mi, že článek obsahoval nejen zážitky a zkušenosti z cest, ale také i zamyšlení, proč stát nevstoupil do ČNP. Články paní Hažové jsou jako vždy naprosto špičkové!
Michaela Daňková
4.12.2022 12:45
Paní Hažová je profesionál každým coulem!! Zajímavé téma, skvělá příprava a poutavě napsáno! Máte můpj obdiv, vždycky se na vaše články moc těším a přeji spoustu pozitivních čtenářů, kteří vám vaše nadšení a pracovitost - celého vašeho týmu - včetně dvorního fotografa - budou vracet. Hezké adventní dny.
Dušan Brabec
29.11.2022 15:52
Československá (později česká) námořní plavba (ČNP) vlastnila v průběhu let 44 obchodních lodí. Z nich ztratila pouze jedinou, nejmenší loď Pionýr, která 6.8.1969 najela při zpáteční cestě z Kuby do Štětína u bahamského ostrova Mayaguana na korálový útes a poškodila si spodní část trupu. Po listopadu 1989 byla ČNP zařazena do kuponové privatizace. Navzdory roztříštěné majetkové struktuře akcionářů se ČNP dokázala mezi lety 1992 a 1995 rozvíjet a u korejské loděnice Daewoo si objednala dvě velké nákladní lodě (Beskydy a Šumava). Ale když se v roce 1995 stala majoritním akcionářem společnost Stratton Investments spojená s Harvardskými fondy Viktora Koženého, byl zahájen rozprodej lodí, což byl konec slávy ČNP. Kožený údajně potřeboval peníze z prodeje lodí pro své investice v Ázerbájdžánu. ČNP existuje dodnes, ale bez lodí, a zabývá se správou a pronájmem vlastních nemovitostí s cca 10 zaměstnanci. Velmi smutný příběh…
Jana Šenbergerová
28.11.2022 22:04
Hezký rozhovor. Zdá se, že jsme státem obuvníků. Jedna "bota" za druhou. Takže dnes může být suchozemec Čech skutečným námořníkem jen v cizích službách.
Jana Šenbergerová
28.11.2022 22:04
Hezký rozhovor. Zdá se, že jsme státem obuvníků. Jedna "bota" za druhou. Takže dnes může být suchozemec Čech skutečným námořníkem jen v cizích službách.
Hana Řezáčová
27.11.2022 18:12
Stát, teda ti co ho v devadesátých letech vedli, dělal "boty" jednu za druhou ... Každý si hrál na velkého kapitalistu, přitom to nikdo neuměl - no, hlavně "malá domů ", že republiku ožebračují jim bylo fuk ... ČNP - jeden z mnoha případů ...
Zdenek Vondracek
27.11.2022 17:25
byl jsem kuchar na Vitkovicich Brnu Radhosti a porad na more vzpominam videl a zazil jsem tam neuveritelne veci
Zpět na homepage Zpět na článek
Doporučujeme
Články z Drbna.cz
Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.
Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:
- Váš nejnovější článek
- Nejnovější komentáře k vašim článkům
- Nové vzkazy od přátel
- Nové žádosti o přátelství
JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí.
Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 17. týden
Tento týden se budeme ve vědomostním kvízu věnovat vážné hudbě. Jak dobře ji znáte? To uvidíme...
AKTUÁLNÍ ANKETA