Album Konec ptačích árií s texty Jiřího Štaidla v podání Karla Gotta vydává Supraphon u příležitosti nedožitých 70. narozenin tohoto skvělého textaře. Bratr známého hudebníka Ladislava Štaidla se mimo jiné podílel na textech písní ve známém filmu Noc na Karlštejně, jeho premiéry se však nedožil. Zahynul 9. října 1973 při autonehodě. Bylo mu třicet, miloval rychlou jízdu a ta se mu při cestě za rodiči do Jevan stala poblíž Říčan osudnou...
Hity jedné éry
„Výčet písní Jiřího Štaidla pro Karla Gotta je mimořádně obsáhlý a zahrnuje prakticky všechny hity jeho repertoáru tehdejší éry, například El Condor Pasa, Hej, páni konšelé, Lady Carneval, Má první laská se dnes vdává, Mistral, Přijela pouť, Zavřu teď krám s básněmi, Zpátky si dám tenhle film a mnohé další," uvedl za Supraphon Zdeněk Brouček.
Textař, básník, scenárista, spisovatel, producent, malíř a fotograf Jiří Štaidl se narodil 22. ledna 1943. Chodil na soukromé hodiny klavíru k profesoru Františku Kubelíkovi, ale na rozdíl od svého mladšího bratra Ladislava více tíhnul k psanému slovu. Začal psát povídky, básničky a články do novin. Po maturitě se hlásil neúspěšně ke studiu scenáristiky na pražské FAMU. Krátce si vyzkoušel život dělníka v Motorletu, poté změnil profesi na kulisáka v divadle Paravan, kde napsal první texty. V roce 1963 nazpívala Marta Kubišová píseň s jeho textem Neotočím večer vypínačem, Eva Pilarová Ledové květy a téhož roku vznikl první hit na hudbu Karla Mareše Tam za vodou v rákosí.
„Když jsem začal psát, nikdy mě nenapadlo, že bych se tím mohl živit. Teprve když jsem se dozvěděl, kolik se na tom dá vydělat, začal jsem se tím vážně zabývat," glosoval Jiří Štaidl svůj úspěch.
Setkání v Semaforu
V roce 1963 z autorsko-režijní spolupráce Jiří Štaidl a Karel Mareš vzniklo v divadle Semafor představení Ondráš podotýká. Pásmo písní, například Roň slzy nebo Zloděj dobytka, a satirických komentářů zaznělo v podání Yvonne Přenosilové, Olympiku, Nadi Urbánkové, Mikiho Volka, Pavla Bobka a dalších. K osudovému setkání s Karlem Gottem došlo v divadle Semafor. První text na hudbu Beatles From Me To You (Adresát neznámý) odstartoval spolupráci, která přinesla téměř stovku písní.
Mezi přednosti Štaidlova textařského rukopisu patřila básnivá křehkost, lyričnost, smysl pro slogan, originální a přitom zapamatovatelné obraty, rytmičnost a zpěvnost.