Přestože příhody kresleného Čtyřlístku jsou již po čtyři generace fenoménem českých dětí, až nyní se zvířátka z Třeskoprsk dočkala také filmového zpracování. Do kin totiž na konci února vstoupil celovečerní animovaný film Čtyřlístek ve službách krále. Jeho režisér Michal Žabka přitom patřil už v dětství mezi věrné fanoušky Fifinky, Myšpulína, Pindi a Bobíka, kteří za sebou dnes mají přes 540 příběhů a další stále přibývají. První výtisk šel přitom do prodeje přesně před 45 lety - 15. května roku 1969.
Vrchol v osmdesátých letech
Čtyřlístek, který vymyslel výtvarník Jaroslav Němeček a jemuž dlouhá léta dodávala švih scenáristka Ljuba Štíplová, je bezesporu kulturní fenomén. Snad žádný jiný český komiksový seriál totiž nezískal takovou popularitu a věrné publikum. Na vrcholu slávy se tisklo 220 tisíc exemplářů "veselého obrázkového čtení" a v trafikách se po nedostatkovém magazínu jen zaprášilo. Čtyřlístek díky tomu přežil i nástup atraktivní západní konkurence po roce 1989.
Dnes se sice počty výtisků nemohou třeba s koncem 80. let rovnat a náklad se pohybuje "jen" kolem 40 tisíc, Čtyřlístek ovšem úspěšně obsadil i další teritoria. Existují počítačové hry nebo aplikace pro chytré mobilní telefony, postavičky se dají nalézt na oblečení, školních potřebách či známkách a velké úspěchy slavily i knihy se staršími epizodami. V Doksech, které byly předobrazem komiksových Třeskoprsk, pak už více než rok funguje muzeum, kam denně zavítají desítky návštěvníků.
Jen do světa pohyblivých obrázků se zatím elegantní psí slečně Fifince, mazanému kocouru Myšpulínovi, silnému prasátku Bobíkovi a bojácnému zajíci Pinďovi proniknout nepodařilo. Jaroslav Němeček přitom na filmovou verzi Čtyřlístku myslel už při zrodu tohoto komiksu před 40 lety. „Figurky jsem tehdy kreslil s tímto záměrem – proto také mají jen tři prsty a palec, jak tomu u animovaného filmu bývá. Léta utekla jako nic, ale jsem rád, že jsem počkal,“ řekl Němeček.
Nápad za večer u lahve vína
Čtyřlístek vděčí za svůj vznik uvolněné atmosféře druhé poloviny 60. let, kdy se tehdy čtyřiadvacetiletý propagační grafik Jaroslav Němeček na dovolené v Itálii seznámil se západním komiksem. „V roce 1968 jsem se dostal poprvé za hranice a byl jsem šokovaný, jak barevné jsou tam časopisy. Vrátil jsem se posedlý myšlenkou to také zkusit,“ vzpomínal kreslíř na úplné počátky Čtyřlístku, který prý vymyslel s manželkou během jednoho večera u lahve vína.
„Všechny čtyři postavičky, jejich jména i charaktery vznikly vlastně za ten jediný večer. Byl to jeden z těch tvůrčích záblesků, které nemusí přijít dalších deset let. Nebo už také nikdy,“ svěřil se Němeček v jednom rozhovoru. Velmi rychle se ustálil také vzhled všech čtyř komiksových hrdinů. „Podoba postaviček se měnila do desátého, dvanáctého čísla. Ale od té doby se ustálila, například Fifinka má už 40 let stejné šaty,“ podotýká výtvarník.
Ten dnes stojí spolu se synem Vítem v čele rodinné firmy, která už od počátku 90. let nejen vydává příběhy Čtyřlístku, ale také se všemožně stará o jeho propagaci. Namísto kdysi nepravidelně vycházejícího magazínu, kterého se vydávalo osm čísel ročně, a to ještě jen v případě dostatečného přídělu papíru, je to dnes tak trochu "stroj na příběhy". Ročně vzniká 20 čísel, a tak není divu, že se občas objeví stížnosti na kolísavou kvalitu epizod nebo opakování námětů.
Děti ale zachovávají Čtyřlístku nadále přízeň, a to třeba i na facebooku. Dnes často čtou dobrodružství Myšpulína a jeho přítel vnuci těch, kdo si v roce 1969 koupili první číslo. Originální výtisk Vynálezu profesora Myšpulína přitom patří k ceněným relikviím a jeho cena se může vyšplhat do tisícových částek. Sběratelskou raritou je i zvláštní parodické černobílé číslo nazvané Dětem vstup zakázán, které v roce 2003 vydala skupina mladých výtvarníků v pouhých 111 exemplářích.
Film přitáhne děti i prarodiče
S animovaným filmem Čtyřlístek ve službách krále se hrdinové známého komiksu možná dočkají větší popularity. Děti se s Fifinkou, Bobíkem, Pinďou a Myšpulínem v souvislosti s premiérou mohou setkat nejen na plátně, ale také třeba při jídle nebo hraní. Filmový knižní speciál nabízejí knihkupci, kteří s uvedením filmu očekávají nárůst prodeje.
„Předpokládáme, že vznik filmu Čtyřlístek ve službách krále probudí další vlnu zájmu o tyto publikace. Při této příležitosti vyšla i speciální kniha Čtyřlístek ve filmu,“ řekla Zuzana Turňová z knihkupectví Neoluxor. Čtyřlístek podle ní patří z hlediska prodejů mezi nejlepší dětské knihy. Prodej roste také díky tomu, že vycházejí soubory příběhů této čtveřice, které si i starší lidé kupují do sbírky.
Z knížek a časopisů se kreslené postavičky dostaly také na obaly smetanového krému Pribináček, který je hlavním partnerem filmu. Generálním partnerem je pak hračkářství HM Studio, které nabízí plyšové figurky, příbory, hračky a výtvarné potřeby s motivem Čtyřlístku. Síť multikin CineStar, ve kterých se v neděli uskutečnila předpremiéra filmu, pak při koupi menu Čtyřlístek nabízí výběr ze tří hraček s hrdiny z Třeskoprsk.
Pro televizní obrazovku byli kreslení hrdinové stvořeni už začátkem 90. let, kdy příběhy o Čtyřlístku vznikly pro Večerníček. Němeček říká, že původně se počítalo s 21 díly, nakonec se ale pod vedením režiséra Ivana Renče natočily jen tři epizody – Pes na stopě, Myš, která prochází zdí a Signály z neznáma. Nová filmová podoba se od Večerníčku liší nejen zpracováním ve 3D, ale také obsazením, kdy Fifinku namluvila Tereza Bebarová, Myšpulína Ivan Trojan, Pinďu Ondřej Brzobohatý a Bobíka Bohdan Tůma. V televizní verzi, kterou Česká televize odvysílala naposledy v roce 2000, hlasy kresleným hrdinům propůjčili Jana Paulová, Oldřich Kaiser, Jiří Bruder a Vlastimil Bedrna.
Celovečerní film Čtyřlístek ve službách krále vypráví o setkání čtyř hrdinů s císařem Rudolfem II., jemuž pomáhají získat kámen mudrců. Film se inspiroval motivem z příhody Kámen mudrců, kterou stejně jako scénář napsali Hana a Josef Lamkovi. Producenty jsou Miloslav Šmídmajer ze společnosti Bio Illusion a Aleš Tříska z distribuční firmy Cinemart. „Kdyby to nebyl Čtyřlístek, byl by to film pro děti tak do osmi let, ale protože je to Čtyřlístek, budou na něj chodit asi i jejich rodiče a prarodiče,“ dodává Tříska představu o cílové skupině.