„Za legendární roli Válečka v seriálu Kamarádi jsem dostal 600 korun,“ zavzpomínal s úsměvem Marek Even, host zlínského filmového festivalu pro děti a mládež. „Pro mě jako kluka to bylo něco úžasného, ale není to taková částka, aby z toho mohlo dojít k nějaké psychické poruše.“ Za první honorář si nynější populární herec a moderátor pořídil dva starožitné benátské svícny, která má doma dodnes.
U nás se dolary z nebe nesypou
Velké zahraniční dětské hvězdy svou slávu podle Ebena často neunesou. „Když začnete hrát u nás jako dítě, není to tak velký problém, tady vás žádná velká sláva nedostihne. To není takový tlak, jako když se stane slavným Macaulay Culkin, hrdina filmu Sám doma. Tam vidíte, že pak na dítě nastoupí mašinerie marketingu, otevře se nebe a začnou se sypat dolary. Dítě na takovou věc nikdy nemůže být dostatečně připravené.“
Eben přijel do Zlína na festival poprvé: „Mám to ve Zlíně velmi rád, točili jsme tady půlku poslední desky. Nikdy to ale nevycházelo termínově, abych přijel na festival. Konec května a začátek června je doba, kdy si musím vše napracovat, než začne filmový festival v Karlových Varech.“
Večerníčky Trnky, Borna, Šalamouna...
Pobyt na festivalu si podle svých slov užívá. „Je zábavné to vidět z druhé strany, být hostem, nemáte žádný velký stres a povinnosti. Naopak ve Varech mi pořád sedí za krkem příští den, co mám nachystané a kteří přijdou hosté. Tady jen čekám, na co se mě zeptá někdo jiný.“
Pětapadesátiletý Eben ocenil, že se v Česku udržuje tradice filmů pro děti a večerníčků. „Těžíme částečně z toho, že spousta výtvarníků měla během totality problémy, tak se živili jako dětští ilustrátoři a autoři večerníčků. Když si porovnám, na jaké výtvarné kvalitě vyrůstaly děti v západních zemích a u nás, tak je to zatracený rozdíl,“ poznamenal s tím, že on sám vyrostl na Trnkových filmech a ilustracích či dílech Adolfa Borna a Jiřího Šalamouna. Oblíbené měl také pohádky bratří Grimmů nebo ruské pohádky. Z filmů pro děti a mládež ho oslovil například snímek Naděje a sláva z roku 1987 anglického režiséra Johna Boormana, který vypráví o Londýně za druhé světové války očima osmiletého chlapce.