Více než pět set restaurací v Praze se zapojilo do projektu "Čerstvá kohoutková?" a nabízí svým zákazníkům vodu z kohoutku. Projekt zahájily společnosti Veolia a Pražské vodovody a kanalizace před čtyřmi roky s cílem zlepšit pohled veřejnosti na vodu z kohoutku. Celkem se v Česku zapojilo do projektu přes 800 restaurací.
„V letních měsících je zájem provozoven větší, především tehdy, když restaurace otvírají zahrádky a venkovní prostory,“ uvedla mluvčí společnosti Veolia Marcela Dvořáková.
V Praze nabízejí karafy s pitnou vodou například v hotelech InterContinental Praha, Grand Majestic Plaza, v kavárně Café Lounge Residence nebo v restauraci U Černého slunce. Některé hotely, třeba Maximilián a Josef dávají karafy přímo na pokoje, aby si hosté mohli natočit vodu z kohoutku, s vysvětlením, že pražská voda je kvalitní a nezávadná.
Podle gastronomického průvodce Pavla Maurera Grand Restaurant nabízí vodu z kohoutku téměř polovina z 850 kvalitních restaurací zahrnutých v publikaci. Podle Maurera už také mnoho lidí, kteří mají rádi víno, požaduje na jeho zapití kohoutkovou vodu.
Maurer provedl spolu s českým sommeliérem Ivo Dvořákem slepou degustaci osmi minerálních vod z obchodů včetně drahé francouzské a vyšlo jim to, že nejlepší k vínu je kohoutková voda. „Minerálky buď chuť totálně umocní, nebo ji spláchnou. Doporučení odborníka na víno tedy je: dát si k vínu obyčejnou vodu,“ řekl Maurer.
Pokud provozovatelé restaurací nejsou hloupí, tak podle něj kohoutkovou vodu nabízejí. „Díky tomu, že tam zákazník dostane něco zadarmo, podnik umocní pozitivní dojem,“ dodal Maurer.