Před 10 lety se narodil poslední 
Brouk od Ferdinanda Porsche

Před 10 lety se narodil poslední
Brouk od Ferdinanda Porsche

29. 7. 2013

Byla to tehdy velmi pohnutá chvíle, kterou zaznamenal celý automobilový svět. Loučil se jeden z nejvýznamnějších vozů celé historie. Přesně před 10 lety, 30. července 2003, vyrobila německá automobilka Volkswagen v továrně v mexické Pueble poslední model „lidového vozu“ Brouk. V takřka nezměněném designu se vyráběl dlouhých 65 let a na celém světě vzniklo přes 21,5 milionu kusů Brouků.

Projekt si prohlédl i Hitler

Už v roce 1931 začal německý konstruktér Ferdinand Porsche vyvíjet automobil pro obyčejné lidi a svůj projekt představil Hitlerově vládě v lednu 1934. Pro auto, které mělo na trhu stát méně než tisíc říšských marek, vznikala u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější továrna svého druhu v Evropě. A nejen ona – také nové město, dnešní Wolfsburg.

Nový vůz „KdF-Wagen“, nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti) sjel z výrobních pásů v roce 1938. Sny o motorizaci Německa a produkci půlmilionu lidových vozů ročně se však brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely.

Zastaralý, ale velmi oblíbený

Po válce, v březnu 1946 dosáhla výroba poprvé tisíce kusů za měsíc, hranice dvou tisíc volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se už první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde vznikla i slavná přezdívka Brouk.

Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto (nebo právě proto), že v době své největší slávy už platil za poněkud zastaralý model. Jeho hrdí majitelé shovívavě tolerovali hlučnost motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení.

Po Broukovi přišel nový král Golf

Od roku 1972 byl Brouk nejvyráběnějším vozem na světě, kdy produkcí 15 milionů kusů pokořil tehdejšího rekordmana, legendární model T od Forda. O titul „nejvyráběnějšího auta na světě“ přišel po dvaceti letech, kdy ho přenechal svému nástupci, Volkswagenu Golf.

V mateřské továrně ve Wolfsburgu se do roku 1974 vyrobilo téměř 12 milionů Brouků. Koncem 70. let se jejich produkce přesunula z Německa definitivně do Mexika. V roce 1998 byl Volkswagenem představen nový model New Beetle, který svým retrodesignem na legendárního Brouka odkazuje. A od loňska je poněkud „přeoblený“ New Beetle nahrazen novým retro Broukem, který se jeví o poznání vydařeněji. Jedno je však nad slunce jasné – původního Brouka nemůže tahle retro libůstka počtem vyrobených kusů ani trošku napodobit.

 

Otec Brouka se narodil
a vyrůstal na severu Čech
 
Legendární automobilový konstruktér Ferdinand Porsche se narodil 3. září 1875 ve Vratislavicích nad Nisou nedaleko Liberce a v Čechách prožil i své mládí. Později se proslavil konstrukcí různých osobních i nákladních automobilů, traktorů a tahačů, ale také úspěšných závodních vozů. Jeho vratislavický rodný dům stále stojí a před časem byl zrekonstruován. Dnes připomíná dětství a dospívání tohoto vyučeného klempíře pamětní deska. Ve Vratislavicích také najdete Památník Ferdinanda Porsche, který je součástí zdejšího kulturního domu.
slavné značky
Autor: editor editor
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.