Byla to tehdy velmi pohnutá chvíle, kterou zaznamenal celý automobilový svět. Loučil se jeden z nejvýznamnějších vozů celé historie. Přesně před 10 lety, 30. července 2003, vyrobila německá automobilka Volkswagen v továrně v mexické Pueble poslední model „lidového vozu“ Brouk. V takřka nezměněném designu se vyráběl dlouhých 65 let a na celém světě vzniklo přes 21,5 milionu kusů Brouků.
Projekt si prohlédl i Hitler
Už v roce 1931 začal německý konstruktér Ferdinand Porsche vyvíjet automobil pro obyčejné lidi a svůj projekt představil Hitlerově vládě v lednu 1934. Pro auto, které mělo na trhu stát méně než tisíc říšských marek, vznikala u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější továrna svého druhu v Evropě. A nejen ona – také nové město, dnešní Wolfsburg.
Nový vůz „KdF-Wagen“, nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti) sjel z výrobních pásů v roce 1938. Sny o motorizaci Německa a produkci půlmilionu lidových vozů ročně se však brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely.
Zastaralý, ale velmi oblíbený
Po válce, v březnu 1946 dosáhla výroba poprvé tisíce kusů za měsíc, hranice dvou tisíc volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se už první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde vznikla i slavná přezdívka Brouk.
Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto (nebo právě proto), že v době své největší slávy už platil za poněkud zastaralý model. Jeho hrdí majitelé shovívavě tolerovali hlučnost motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení.
Po Broukovi přišel nový král Golf
Od roku 1972 byl Brouk nejvyráběnějším vozem na světě, kdy produkcí 15 milionů kusů pokořil tehdejšího rekordmana, legendární model T od Forda. O titul „nejvyráběnějšího auta na světě“ přišel po dvaceti letech, kdy ho přenechal svému nástupci, Volkswagenu Golf.
V mateřské továrně ve Wolfsburgu se do roku 1974 vyrobilo téměř 12 milionů Brouků. Koncem 70. let se jejich produkce přesunula z Německa definitivně do Mexika. V roce 1998 byl Volkswagenem představen nový model New Beetle, který svým retrodesignem na legendárního Brouka odkazuje. A od loňska je poněkud „přeoblený“ New Beetle nahrazen novým retro Broukem, který se jeví o poznání vydařeněji. Jedno je však nad slunce jasné – původního Brouka nemůže tahle retro libůstka počtem vyrobených kusů ani trošku napodobit.
a vyrůstal na severu Čech
Legendární automobilový konstruktér Ferdinand Porsche se narodil 3. září 1875 ve Vratislavicích nad Nisou nedaleko Liberce a v Čechách prožil i své mládí. Později se proslavil konstrukcí různých osobních i nákladních automobilů, traktorů a tahačů, ale také úspěšných závodních vozů. Jeho vratislavický rodný dům stále stojí a před časem byl zrekonstruován. Dnes připomíná dětství a dospívání tohoto vyučeného klempíře pamětní deska. Ve Vratislavicích také najdete Památník Ferdinanda Porsche, který je součástí zdejšího kulturního domu.