Ruzyňské letiště oslavuje
75 let od zahájení provozu

Ruzyňské letiště oslavuje
75 let od zahájení provozu

5. 4. 2012

Letiště Praha Ruzyně slaví přesně 75 let od zahájení provozu – 5. dubna 1937 přistálo na Ruzyni první letadlo.

„V odletové hale terminálu dva začala výstava historických i současných fotografií. Všichni cestující, kteří budou 5. dubna u nás na letišti, obdrží pohlednici vydanou speciálně k této příležitosti. Dále pak slevové kupony na nákupy na letišti a dětem určitě udělají radost gumové bonbony ve tvaru letadel. 7. dubna zahájí Klub letecké fotografie při Letišti Praha, což znamená, že budou oficiálně otevřeny dvě tribuny, z nichž mohou zájemci o letecké snímky sledovat a fotografovat veškeré dění na letištní ploše,\" informovala mluvčí letiště Eva Krejčí.

Od DC–2 po nadzvukový TU–144

Historicky první letadlo na pražském letišti přistálo 5. dubna 1937 v devět hodin a šlo o stroj Douglas DC–2 Československé letecké společnosti na trase Piešťany–Zlín–Brno–Praha. První mezinárodní spoj společnosti Air France přistál v deset hodin na trase Vídeň–Praha–Drážďany.

Původně mělo letiště jen tři nezpevněné travnaté vzletové a přistávací dráhy, betonové se teprve začínaly budovat. V prvním roce svého provozu letiště přepravilo 13 462 cestujících. Do okupace v březnu 1939 byl vybudován základní dráhový systém ve tvaru trojúhelníku a upraven terén celé letištní plochy. Projekt pokračoval i v době okupace.

Od osvobození Československa v květnu 1945 se urychlily práce na uvedení civilního letiště do trvalého provozu. V letech 1947–1948 letiště zahájilo výstavbu paralelní dráhy směrem na severovýchod a jihozápad. V roce 1949 pak začala modernizace letiště. Vzletové a přistávací dráhy byly prodlouženy, současně byl doplněn systém pojezdových drah a světelné zabezpečovací zařízení pro noční provoz.

V padesátých letech začala létat proudová a turbovrtulová letadla, což zvýšilo nároky na zimní údržbu drah. Pro příjem těchto letadel se vzletové a přistávací dráhy dále rozšířily a prodloužily. V roce 1959 činila jejich délka už 3,35 kilometru. V letech 1960 –1968 vzniklo nové letiště severně od původního – v současné době areál Sever. Nově se rozšířil systém vzletových drah, novou odbavovací budovu s kapacitou cca 2,3 milionu cestujících za rok letiště otevřelo 15. června 1968.

Významná událost se stala i zkraje sedmdesátých let. V roce 1971 desetitisíce návštěvníků zaplnily letiště u příležitosti přistání prvního nadzvukového sovětského letounu Tupolev TU–144. Za tři dny pobytu jej zhlédlo na 300 000 lidí.

Finiš v devadesátých letech

Počátkem devadesátých let letiště rekonstruovalo odbavovací budovu. Kapacity odbavení cestujících se zvýšila — mohli se odbavit u jedné z 19 přepážek ČSA a k dispozici jim bylo devět přepážek celní kontroly a osm pasové kontroly. V červnu 1995 byl položen základní kámen nového odbavovacího komplexu a parkoviště. V květnu 1996 zahájila provoz část nového odbavovacího terminálu — prst B. V červnu 1997 firma zprovoznila vlastní terminál s kapacitou 4,8 milionu cestujících za rok. V roce 1997 vznikl také terminál Jih určený pro všeobecné letectví. V roce 1998 letiště zprovoznilo moderní cargo terminál.

Investice pokračovaly i v následujících letech. V roce 2002 letiště dokončilo Parking C jako největší poschoďové parkoviště ve střední Evropě a do provozu uvedlo prodloužený prst B s nástupními prosklenými mosty a pohyblivým chodníkem. Skončila i rekonstrukce odbavovací budovy. V lednu 2006 firma otevřela veřejnou část Terminálu 2, který opět zvýšil kapacitu letiště. V roce 2008 letiště odbavilo rekordní počet cestujících – 12,6 milionu. V tomto desetiletí se poptávka po létání v Praze téměř ztrojnásobila.

Za 75letou historii bylo na letišti odbaveno celkem okolo 201 milionů cestujících a uskutečnily se více než čtyři miliony civilních letů. Cestující mají v současné době k dispozici nabídku 54 leteckých společností spojujících Prahu přímou linkou s více než 128 destinacemi po celém světě. Na letišti operuje také pět nákladových dopravců. Svoji domovskou základnu zde mají letecké společnosti České aerolinie, Holidays Czech Airlines, Travel Service a Wizz Air.

doprava letadlo
Autor: Redakce
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%