Tlačítko tísňového volání
chrání zdraví, ale i majetek

Tlačítko tísňového volání
chrání zdraví, ale i majetek

9. 11. 2013

Tlačítko, které nosí senior nebo zdravotně postižený člověk na ruce nebo krku, dokáže přivolat pomoc v případě pádu, nevolnosti nebo dezorientace. Umožňuje tak žít soběstačný život ve svém domově s jistotou, že v případě potřeby přijde pomoc. Čidlo pohybu instalované doma dokáže samo upozornit na krizovou situaci uživatele i na nezvanou návštěvu v prázdném bytě.

Tlačítko tísňové péče provozuje občanské sdružení Život 90 od roku 1992. Jeho prostřednictvím vznikla tísňová služba v České republice jako taková. I když na trhu v současné době existují různé varianty, služba Života 90 zůstává v mnoha směrech jedinečná.

Za víc než 20 let existence tlačítko tísňové péče ochránilo životy tisíců starých lidí nebo zdravotně postižených po celé České republice. Služba je navíc zařazena do zákona o sociálních službách, což umožňuje její hrazení z příspěvku na péči.  

 „Při zavedení tísňové péče v České republice jsme mysleli hlavně na osamělé starší lidi nebo páry, u kterých je riziko, že budou potřebovat rychlou pomoc. Chtěli jsme, aby jejich život byl plnohodnotný a mohli ho žít u sebe doma a zároveň se cítili v bezpečí,“ říká ředitel občanského sdružení Život 90 Jan Lorman. 

Dobrý hlídač

Službu tísňového tlačítka má klient nainstalovanou doma. Toto chytré zařízení obsahuje čidlo pohybu, které dokáže udělat nezapomenutelnou službu - sleduje nečinnost a nepohyb v bytě. Stane-li se, že uživatel upadne a nestihne tlačítko použít, čidlo po nastavené době samo spustí alarm a volá dispečink tísňové péče. Služba tak dokáže zachránit život a vylučuje riziko, že uživatel leží na zemi svého bytu zraněn a bez pomoci i několik dní.

Čidlo ale může mít i opačnou funkci - v době své nepřítomnosti v bytě ho uživatelé používají i jako zabezpečovací systém. Operátorkám nahlásí, že byt opouští a čidlo pohybu se přepíná na hlídací režim. Pokud do „zakódovaného“ bytu někdo vstoupí, operátorky vidí, kde a v čím bytě k tomu došlo. „Tuto situaci řešil dispečink tísňové péče Života 90 například před dvěma týdny, kdy operátorky takto zachránily uživateli cennosti a vybavení bytu,“ říká Monika Vávrová, vedoucí tísňové péče Života 90. „Můžeme tak s nadsázkou říct, že tlačítko dokáže řešit různé druhy tísně,“ dodává.

Tlačítko tísňové péče může být také velkým pomocníkem v situacích, kdy senior zažívá týrání, je ohrožován nebo nucen k něčemu, co dělat nechce, například podomními obchodníky nebo falešnými prodejci smluv.

Pomoc v krizi

V případě krizové situace, kdy se uživateli udělá nevolno, upadne a nemůže vstát, je týrán, okraden nebo potřebuje jinou pomoc, stačí jen zmáčknout tlačítko, které u sebe nosí. Během chvíle je propojen s dispečinkem tísňové péče, kde s uživatelem hovoří operátorky. Ty zjistí, co se stalo a podle situace zorganizují potřebnou pomoc – zavolají rodině, pošlou výjezdovou službu s klíči od bytu uživatele, zorganizují příjezd záchranné služby, policie nebo hasičů.

Další velmi oceňovanou výhodou a jedinečností tísňové služby Života 90 je pravidelné volání - pracovnice dispečinku jednou týdně všechny klienty obvolávají. Pohovoří s nimi, zeptají se na jejich zdravotní stav a ten si zaznamenají. Díky tomu, že pravidelně sledují a aktualizují zdravotní trendy uživatelů, jsou pak schopny ještě rychleji a efektivněji zorganizovat pomoc, kdykoli ji uživatelé potřebují.

Měsíční poplatek za používání tlačítka tísňové péče je 400 - 550 korun. K němu si uživatelé hradí platby operátora podle smluveného tarifu. Operátor přenáší zprávy při veškeré komunikaci tísňového zařízení s dispečinkem tísňové péče, jako je tísňové volání, kódování bytu apod.

tísňová linka
Autor: Jan Raška
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 15. týden

Uplynulou sobotu proběhll 34. ročník vyhlašování cen České hudební akademie Anděl. Ve vědomostním kvízu tohoto týdne si budete moci otestovat, jak znáte současnou českou hudební scénu. Zabrousíme ale také trochu do historie...

AKTUÁLNÍ ANKETA

Digitalizace postupně prostupuje všemi státními úřady. Jak jste na tom vy - využíváte možnost vyřizování nejrůznějších žádostí on-line (pomocí počítače či mobilu), anebo raději navštěvujete úřady osobně?

Pokud to jde, vyřizuji vše "on-line"

20%

Snažím se vyřizovat věci "on-line", ale ne vždy se mi to daří

20%

Nevím, neumím na to odpovědět

19%

Mám radši osobní vyřizování záležitostí na úřadech

20%

On-line nevyřizuji nic, je to pro mě složité

21%