Jedinečná technická památka protínající malebnou krajinu Hodonínska, Uherskohradišťska a Zlínska byla původně vybudována pro závlahu okolních oblastí a přepravu hnědého uhlí. Dnes je ale Baťův kanál známým turistickým místem spjatým s řekou Moravou. Ročně jej navštíví desetitisíce lidí, kteří se po něm plaví na loďkách i moderních hausbótech.
Provoz na průplavu začal před 75 lety
Výstavbu kanálu inicioval a z velké části financoval Jan Antonín Baťa, majitel známé obuvnické firmy, který potřeboval levně přepravovat hnědé uhlí do svých závodů v Otrokovicích (tehdejším Baťově). Stát zase poskytl nemalé příspěvky na produktivní péči o nezaměstnané, kterých na kanále pracovalo v době hospodářské krize až 1500. Provoz na tomto vnitrozemském průplavu začal před 75 lety, 2. prosince 1938.
Plavební cesta začínala v otrokovickém přístavu a končila u Rohatce překladištěm lignitu. Přepravu zajišťovaly 36 metrů dlouhé nákladní čluny, tažené koňským potahem, traktorem a také vlečnými remorkéry. Překonání celé trasy, oficiálně nazývané „průplav Otrokovice – Rohatec“, trvalo za ideálních vodních podmínek přibližně deset hodin.
Chátrání skončilo v polovině 90. let
Součástí kanálu bylo také 14 různě velkých plavebních komor, které překonávaly výškový rozdíl 18,2 metru. Dále vznikly dva pomocné jezy (na Veličce a Radějovce), 23 silničních a hospodářských mostů, sedm lávek, dva sklápěcí mosty, jeden zvedací most úzkokolejné dráhy a další stavební prvky. Do dnešních dnů se ovšem dochovaly jen některé.
Plavebnímu a závlahovému účelu sloužil kanál jen krátce. Koncem války jej poškodila ustupující německá armáda a s nástupem komunismu začala tamní lodní doprava stagnovat. Vodní cesta chátrala až do poloviny 90. let, kdy se za vydatné finanční podpory místní a státní správy a Evropské unie stala ojedinělou turistickou atrakcí. Mezi využitelné vodní cesty se průplav opětovně zařadil zákonem o vnitrozemské plavbě z května 1995.
Loňský rekord: 80 tisíc lidí za rok
Turistům poprvé posloužil v roce 1996, tehdy se po něm projelo pět tisíc lidí. Letos tuto turistickou atrakci projelo 70 tisíc lidí, což je sice o 10 tisíc méně než v loňské rekordní sezoně, ale pořád je to historicky druhé nejvyšší číslo.
V současnosti kanál měří zhruba 53 kilometrů a spojuje Otrokovice se Sudoměřicemi. Polovina trasy vede řečištěm řeky Moravy a polovina úzkými, uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Pro rekreační plavbu je využíván i úsek řeky Moravy Hodonín – Skalica – Rohatec. Do následujících let je plánováno splavnění Baťova kanálu do zdrže jezu Hodonín a splavnění severním směrem až do Kroměříže. Unikátní vodní cesta by se potom prodloužila na 76 kilometrů.