Obchodníci nebudou měnit záruční dobu od příštího roku, kdy vstoupí v účinnost nový občanský zákoník. Zůstane stejná jako dosud, tedy dva roky. Někteří nabídnou slevu za "samoopravu" poškozeného zboží.
Řetězce přizpůsobí reklamační řády a záruční podmínky novému občanskému zákoníku. Ten již nepoužívá pojem záruční list, ale pouze písemné potvrzení. Záruka zůstává podle obchodníků zachována pod pojmem odpovědnost za vady.
"Se změnou občanského zákoníku nebude společnost Datart měnit délku záruční doby. Bude, stejně jako je tomu nyní, 24 měsíců," uvedla mluvčí řetězce Jana Choroušová.
Novinkou podle ní ale bude sleva při "samoopravě" poškozeného zboží. "Pokud si zákazník provede opravu poškozeného zařízení sám, budeme podle nového zákoníku nabízet slevu. Toto se například týká výměny těsnění v pračce a podobných snadných oprav. V tomto směru připravujeme úpravu reklamačního řádu," poznamenala Choroušová.
Alza.cz umožní nově odstoupení zákazníka od kupní smlouvy prostřednictvím formuláře umístěného na webových stránkách. "Budeme se snažit zachovat stávající délku záruky, důležité ale bude, jak se k záruční době postaví výrobci," řekl Oldřich Kurz z e-shopu Alza.cz. Řetězec si nedokáže představit, že by "samoopravu" poškozeného zboží umožnil v nějakém masovém měřítku.
"Společnost Electro World nebude v žádném případě od 1. ledna stávající záruční podmínky zhoršovat. Jinak budeme samozřejmě plně respektovat znění nového občanského zákoníku. Zboží bude i nadále možné reklamovat v prodejnách Electro World nebo ho bude moci zákazník odeslat poštou na adresu našeho e-shopu," potvrdil Jiří Čihák z řetězce Electro World.
Reklamace bude možno i nadále řešit ve všech prodejnách Albert. "Vzhledem k tomu, že jsme vázáni smlouvami s dodavateli, nebudeme podmínky ani délku záruky měnit," sdělila mluvčí Alberta Judita Urbánková.
Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu se od 1. ledna pro obchodníky principiálně mnoho nemění. Mění se hlavně pojmosloví. Záruka je ve smyslu, jak ji chápeme dnes, v podstatě zachována v novém občanském zákoníku pod pojmem odpovědnost za vady, která je a zůstane 24 měsíců. "Takzvaná záruka za jakost je poté institutem dobrovolným. Je pravda, že bude nutné přiměřeně upravit reklamační řád či tomu odpovídající dokument, zejména kvůli používání nové terminologie a nových významů pojmů v občanském zákoníku," uvedla Irena Vlčková ze Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.