První letadlo bratří Wrightů překonalo 
před 110 lety úžasných 279 metrů

První letadlo bratří Wrightů překonalo
před 110 lety úžasných 279 metrů

15. 12. 2013

Pozorování letu ptáků stálo u vzniku prvního motorového letadla těžšího než vzduch. Sestrojili jej bratři Wrightové a jejich první vzlety se uskutečnily poblíž města Kitty Hawk v Severní Karolíně.

Začalo to kluzáky

Američtí letečtí konstruktéři Orville a Wilbur Wrightovi vyrůstali v Daytonu a oba se závodně věnovali cyklistice. Obdivovali také plachtění, které tehdy bylo novým sportem. A tak se rozhodli, že se pokusí postavit kolo s křídly a benzinovým motorem.

Na základě zkušenosti s jízdními koly, převody, malými bicyklovými motory a rovnováhou se pustili do experimentování. Začali výrobou kluzáků, při které využili systém nazývaný zkroucení křídel, odpozorovaný z přírody. Díky soustavnému pozorování letu ptáků bratry napadlo, že narušení boční rovnováhy při poryvu větru vyrovnávají natočením konců křídel. Podobně když se pak zkroutilo křídlo u kluzáku, mělo větší vztlak a ten jej dokázal zvednout do vzduchu.

Stálý vítr a soukromí

V roce 1900 se bratři přesunuli se svými pokusy do Kitty Hawk v Severní Karolíně. Toto místo si vybrali kvůli tamním silným a stálým větrům, ale také kvůli odlehlosti, která jim poskytovala soukromí.

Od kluzáků z let 1900 a 1902 byl už jen krůček k prvnímu letadlu. K jeho výrobě použili vlastnoručně zhotovenou vrtuli a motor na míru vyrobený v jejich obchodě s koly v Daytonu. Motor měl dostatečně nízký poměr hmotnosti k výkonu, aby mohl být použitý v letadle, a k převodu používal řetěz z bicyklu. Letadlo dostalo název Wright Flyer později zvaný Flyer I (dnes je známý spíš jako Kitty Hawk).

Minutu ve vzduchu!

Památné první lety se konaly před 110 roky, 17. prosince 1903. Byly celkem čtyři, každý z bratrů letěl dvakrát. Při prvním letu stroj s Orvillem ve třímetrové výšce uletěl za 12 sekund 37 metrů. Další dva lety měřily 53 metrů a 61 metrů. A čtvrtý let toho dne byl jediným skutečně řízeným letem – Wilbur Wright letěl 279 metrů a let trval 59 sekund.

Stavba letadla Flyer I stála méně než tisíc dolarů. Rozpětí křídel bylo 12 metrů, hmotnost 274 kg a 82 kilogramů vážící motor měl výkon 12 koňských sil (8,9 kW).

Patent na létající stroj

V roce 1906 získali bratři patent číslo 821.393 s názvem Flying Machine (létající stroj). Ve své práci pokračovali dál. Po Flyeru I následovaly modely Flyer II a Flyer III – ten už dokázal v roce 1905 uletět bezmála 40 kilometrů.

Svých úspěchů si však bratři příliš neužili. Wilbur zemřel v roce 1912 na tyfus. Orville tři roky nato prodal firmu a odešel do ústraní. Zemřel v roce 1948.

letadlo vynálezy
Autor: editor editor
Hodnocení:
(0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE
Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Zpět na homepage Zpět na článek

Nejste registrován/a? Zaregistrujte se zde.

Po přihlášení (registraci) uvidíte na tomto místě přehled Vašich aktivit na portále i60.cz, a to:

  • Váš nejnovější článek
  • Nejnovější komentáře k vašim článkům
  • Nové vzkazy od přátel
  • Nové žádosti o přátelství
Přihlásit se

JSTE TU POPRVÉ?
Přečtěte si, co všechno
portál i60 nabízí
.

Aktuální soutěže
Kvíz i60 - 45. týden

Tento týden končí dne 17. listopadu, tedy v Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva. A to bude také téma vědomostního kvízu tohoto týdne.