Komfortnější, rychlejší, ale i dražší bude jízda novou lanovkou na nejvyšší českou horu Sněžku. Po více než dvou letech výstavby začne provoz lanovky za zhruba 300 milionů korun pro širokou veřejnost 23. prosince. Její předchůdkyně, „babička mezi českými lanovkami“, fungovala 63 let – až do loňského září. Tato sedačková lanová dráha vedoucí z Pece pod Sněžkou přes Růžovou horu na Sněžku byla nejstarší lanovkou v republice. Dolní úsek končící na Růžové hoře byl zprovozněn v lednu 1949, horní začal fungovat v listopadu 1949. Po celé délce se trvale jezdilo od 1. července 1950.
Ochránci přírody byli proti
Podle původního projektu měla stará lanovka sloužit jen 17 let. Přestože její provoz nebyl bezproblémový a na horním úseku občas v zimě padalo lano z podpěr, první větší rekonstrukce se uskutečnila až v roce 1980. Už v 80. letech se zrodila myšlenka na stavbu nové lanovky. Proti ní se však postavili ochránci přírody, kteří s výstavbou nesouhlasili. Někteří chtěli dokonce zrušit i v té době jezdící lanovku, aby se tak omezil pohyb turistů na Sněžce.
Nová lanovka získala stavební povolení až v roce 2008, rok poté kývla na rekonstrukci Evropská komise v Bruselu. Naplno stavba začala loni na jaře, projektu se ujala firma BAK Trutnov s italskou lanovkářskou společností Leitner. Mezistanice a horní stanice vznikly přebudováním původních objektů, dolní stanice je zcela nová. Nástupní objekt se posunul blíže k Peci pod Sněžkou, lanovka nově překonává řeku Úpu.
Příjemné bezbariérové kabinky
Nová lanovka má místo dosavadních otevřených sedaček pro dva pasažéry komfortnější kabinky, všechny bezbariérové. Její hodinová kapacita zůstane na 250 lidech, měla by však lépe odolávat větru, jehož síla je na Sněžce pověstná. Investorem lanovky je město Pec pod Sněžkou. Hodnota stavby se vyšplhala na 300 milionů korun, většinu hradí dotace EU. Pro turisty by mělo jízdné zdražit asi o deset procent na 210 korun, zpáteční jízdenka pak bude stát 390.
Osud staré lanovky se naplňoval postupně. Nejprve byl v květnu 2012 odstaven horní úsek, loni v září pak skončil i provoz v dolní části na Růžovou horu. Zařízení staré lanovky ze světa ale zcela nezmizelo, něco si vzalo Národní technické muzeum Praha, část zařízení šla na náhradní díly.
Každý rok 200 tisíc turistů
Starou lanovku vyrobila v licenci švýcarské firmy Von Roll chrudimská Transporta a její dělníci při stavbě podávali obdivuhodné výkony – první lana například vynášeli holýma rukama.
Turistů toužících po pokoření vrcholku nejvyšší české hory bylo dostatek v zimě i v létě, lanovky jich každoročně využívalo přibližně 200 tisíc, až na Sněžku vyjela asi polovina z nich. Jízda z dolní stanice až na Sněžku trvala 25 minut, nová lanovka to má zvládnou o třetinu rychleji.